Gå till innehåll
torsdag 02 maj 2024
minglee

Frågor om båtel och landström

Rekommendera Poster


Hej på er,


frågor om båtel och landström finns i mängder här och jag kan ha missat tidigare svar, men här kommer lite jag undrar över:



1) Jag letar efter en pryl som jag inte riktigt vet namnet på, men den klipper elen ombord när batterierna blivit tillräckligt urladdade. På så sätt behöver man aldrig oroa sig för hur länge läslampan kan vara tänd etc. Jag har hittat (icke prissatt) nåt jag tror är rätt manick här - finns det nån som har tankar om detta, vet vad det kostar och var man köper?

2) Jag roade mig med att försöka plocka ihop rätt komponenter till en landströminstallation till båten på Clas Ohlsons hemsida men jag är ingen elektriker - går det att hitta en vettig shoppinglista nånstans som berättar vad man måste och vad man bör köpa?

3) Nånstans läste jag att man behöver en skiljetransformator (eller vad det hette) när man ska ladda batterierna för att undvika galvaniska strömmar - samma dokument påstod att detta finns i de flesta moderna batteriladdare. Vad gäller? Kan någon rekommendera en bra och billig flerstegsladdare (av typ fire-and-forget) för en batteribank på 3 x 75 Ah?

 

Jag tror att det var det hela just nu, ser verkligen fram emot svar!

 

Vänligen,

Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips om en bra bok: Elsystem för båtar, finns att köpa via www.batteknik.se eller info@batteknik.se
Men jag kan ju ge några svar också.
Underspänningskyddet ser ju bra ut. Det finns nog andra varianter också.
Landström handlar om 220 V och dessutom nära vatten - Risk för kortslutning och farliga stötar! Alltså - Håll tassarna borta om du inte vet vad du gör!
Skiljetransformator är bra för att undvika galvaniska strömmar. Sådan uppkommer eftersom det är olika potential på landströmmens jord och båtens jord (eller vatten...) Dessa kan orsaka korrosion och andra obehag.  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,
 
min shoppinglista från Clas Ohlson ligger här och jag vill nog helst av allt få synpunkter på om jag glömt nåt väsentligt eller tänker fel i något avseende. Dessutom tillkommer en batterivakt.
 
Att installera sakerna lär inte vara något problem, jag är trots allt läskunnig och det man saknar av erfarenhet tar man igen på Maringuiden, eller hur var det? :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är kul, lite som bingo.

 

Jag tror jag fick halvbingo på din inköpslista. Du behöver minst två enpoliga automatsäkringar som du mekaniskt kopplar samman med en pinne på själva omställaren på framsidan. Bryter den ena så ska den ta med sig den andre. Du säkrar alltså av både fas och nolla till skillnad mot en installation i hemmet. Du vet ju inte vilket som är vilket eftersom du kan vända stickproppen åt två olika håll vid brygganslutningen.

 

Alternativt kanske det finns att köpa tvåpoliga automatsäkringar.

 

Annars rekommenderar jag www.batteknik.se

 

Mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Disclaimer; jag har inte elektrikerbehörighet. Bara åsikter som E-ingenjör :-)

 

Men jag tycker din shoppinglista ser bra ut. Kompletterat med en vettig installation och INTE koppla 220V skyddsjord till någonting i metall i båten borde detta fungera.

 

Isolationstrafo behövs inte till den batteriladdare du valt. Den är switchad, dvs bygger om 220V till högfrekvent spänning, transformerar ner och likriktar till en styrd laddspänning. Den är dessutom gjord i plast dvs troligen dubbelisolerad och behöver inte skyddsjordas.

 

Ska det installeras annat i båten? Typ vattenvärmare som är skyddsjordad i metallkåpan som är beröringsbar. Men jag ser inte hur en isolationstrafo skulle göra saker säkrare ens med en sådan. Borde vara OK utan.

 

Andra åsiker??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Whoa! Flera mycket bra tips, stort tack! Sån där dubbelsäkring finns på Clas O, så det får det bli en! Sen är det främst batteriladdaren som ska matas med 220 plus två stycken vanliga jordade 220-uttag att använda till mobilladdare etc. när man ligger i hamn.
 
Stort tack för hjälpen, jag återkommer med resultatet så småningom...
 
/Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vibrationerna är det väl inte så bra med EKK = enkel koppartråd, utan ska vara mångtrådig -precis som på 12V sidan- frågan är vilken isolering det ska vara?

Landströmscentral finns färdigkopplad i kapsling på tex Biltema, till hyfsat pris vid jämförelsen med din lista.

Pilla inte i nåt utan tillräcklig kännedom, betydligt värre om det blir fel i båten än i sommarstugan.... ;-)

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, nu börjar det verkligen likna nåt! Färdigkopplat på Biltema är taget, flertrådig kabel är taget, sen satsar jag på en väggmonterad CEE-hane i förliga ankarstuven för att plocka in elen.
 
Tack alla! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Landströmsingång i ankarstuven?! Jag vet ju inte hur din båt ser ut, men i min ankarstuv hade jag inte satt landströmsingången - det är ju en praktisk/lättåtkomlig placering, men alldeles för mycket saltvatten och fukt. På din båt kanske det är en utmärkt ide.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...