Gå till innehåll
onsdag 22 juli 2026
Luffarn

Kryssfocksvinkel?

Rekommendera Poster

Nu ska jag skicka efter pryttlar till ett inre löstagbart kutterstag för kryssfock och hårdvindssegel. Men hur 17 ska jag sätta de nya skotskenorna på rufftaket? Jag har letat svar via nätet i flera år utan resultat.

Vad är den optimala skotvinkeln? 10 grader? eller 12 grader på en tung långkölare? Tanken är att det ska fungera under veckolång kryss typ hemväg från Västindien.

Och hur märker man ut det hela innan man sätter borren i taket? Är det 10 grader från långskeppsriktningen? Kan man göra en stor pappmall? Jag tänkte få dit staget först, hissa X-focken jag redan har och sen måtta ut hur skenorna ska sitta. Men hur stort avstånd ska det vara mellan skenorna? Ska de löpa parallellt? Eller ska de sitta lite smalare ihop mot fören? Har diskuterat saken med en av riggsnubbarna på Hjertmans, han verkade ha bra koll, men man kan ju aldrig vara för noggrann. Att själv göra beräkningar i centimetrar och grader är för mig som är matematisk idiot som gjort för att det ska bli fel.

Nervattack.  

post-6890-1394234599,7163_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vet vad du har för båt men det ser ut som en Vagabond på bilden. Är det så kan du ju ta kontakt med Vagabondklubben, där borde det ju finnas en hel del info att tillgå.

www.vagabond31.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodu Ljusne, personligen så gjorde jag så att jag pratade med segelmakaren som sydde min kryssfock innan jag monterade nya skenor i nytt läge.

Det blev bra. Men det vet du väl redan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga t Peter K

Vad har du för båt då?

Skotvinkel på kutterstagsseglet?

Trivs du med kryssfock på kryssen? Jag vet inte hur många som talat om att man ska kryssa med genua 1, det är bäst. Tror dem ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...