Gå till innehåll
torsdag 16 juli 2026
B400

Gps puck--12v?

Rekommendera Poster

Finns det en gps puck som har lösa kablar med drivspänning/nmea utgång?

Vet någon om det finns Puckar som tar 12v som drivström?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på www.clover.se . Finns 12v-6v omvandlare o bygga.

Kanske kan man ta en usb-puck och klippa av kontakten, mata den med 5-6v (kollat spec på några och dom drivs på 5-6v)

och på så vis få ut Nmea.

Har jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ska ta Nmea till Ekolodet. Därav klippar Usb kontakten.

Eller menar du att pucken inte sänder Ut i Nmea?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaaa...

jag har fått  en Gps connection kit kabel

http://www.humminbird.com/retail/product.asp?catalog_name=Humminbird&category_name=&product_id=216

Dvs ta Nmea från bärbar gps eller likande in i ekolodet och få det på en Större skärm.

Finns gps puck o köpa till loded. men attan så dyr.

Tänkte just om man kunde klippa kablen till pucken som har usb anslutning, mata den med 5v och få ut Nmea till den gps connetion kit kabel

Hänger du med?\#mce_temp_url#\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NMEA förordar inte RS232C som hårdvaruprotokoll utan NMEA0183 ver 2.0 eller senare skall vara RS422, som ju är mer störokänsligt.
Som hårdvaruprotokoll i tidigare NMEA0183 än ver 2.0 används en strömslinga, sk. current loop. 
Dock består de flesta NMEA-ingångar, även de som säger sig följa RS422, av optokopplare för att uppnå galvanisk isolation.
Och som FinnSpeed skrev så behövs det med drivrutiner för att omvandla NMEA (ASCII) till USB. 
Som kuriosa för oss insnöade:
Eftersom NMEA är en kommersiell organisation så sticker det i ögonen på världens standardiseringsmyndigheter att någonting som inte de har hittat på blivit vedertagen praxis att följa. Därför måsta man ju in och peta i röran. Således har IEC61162-1 och IEC61162-2 drabbat oss. Där IEC61162-1 är detsamma som NMEA0183 ver 3.0 och IEC61162-2 är en highspeedvariant(38.4kb) av det samma fast med ett knasigare hårdvaruprotokoll.

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant detta om NMEA standarder. Jag är på väg att beställa en plotter som enligt reklamen har NMEA2000. Är det någon som vet hur det gränssnittet ser ut? På illustrationerna jag sett liknar det mer Ethernet än RS232 o.dyl. -Ivan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjaba,

Det är riktigt att det är lättare att få till det med extern spänningsmatning genom att använda COM-porten. Tyvärr är det ju nuförtiden så att datortillverkarna snålar in på COM-portar (och dessvärre även på parallellportana) och bestyckar datorerna med hög av USB istället. Det blir billigt att tillverka men krångligt för användaren, som måste ha en massa omvandlare hängande och slängande i PC:n.

Vad beträffar Humminbird var det så länge sedan jag pysslade med dem att jag tror inte att de hade några in/utportar då. Men eftersom de kan leverera en PC-seriekabel till ekoloden kan man väl anta att det fungerar med RS232C. Kolla med Sporten www.sportmanship.se för att vara på den säkra sidan. För övrigt så har ELFA 12-kanals GPS moduler för både USB och RS232C (sid 1734 i nya katalogen), båda matas dock via sina respektive kontaktdon men det är ju lite lättare att fixa med Dsubkontakter än med USB. Kom bara ihåg att de flesta förekommande GPS-puckarna är försedda med en magnet ( för att ligga på ett biltak od.) vilkens för- och nackdelar i en båt kan diskuteras.

Ha det.

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en gammal goding garmin puck som går på 12-24v och ger ut NMEA serie i flera olika hastigheter (flera utlinor). Klart enkelt.

USB är ju ett mera avancerat gränssnitt och tror det dröjer innan instrument har USB. (Klokare är väl då att köpa en seriell GPS-puck och sedan en Seriell->USB converter om datorn inte har serieport). Med en sådan seriell GPS-puck som jag har skulle man kunna driva BÅDE ett NMEA-instrument OCH en dator med COM-port. Detta utan några tillägg.

Ska man bara ha GPSen till datorn, och inte ut till något annat instrument i båten så är väl USB bäst, iom inbyggd spänningsmatning.

Så, tänkt pris och prestana, tänkt användningsområde - det gör nog att du kan hitta det du söker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det jag behöver är en ren Nmea signal som ex en bärbar Gps kan lämna.

Tanken va då o se om man kan ta en Gps puck, stycka(ta bort) usb kontakten, ta trådarna och mata spänningen via externt aggregat(5v), dom andra trådana få en ren nmea som jag kan använda till mitt ekolod som tar emot Nmea signaler från div instrument via en gps connetion kabel.

För Gps puckarna lämnar väll en ren nmea signal oavsett usb eller annat gränsnitt?

mvh Benny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, sladdarna som sitter i en USB-kontakt är INTE möjliga att ansluta till en serieport rakt av. Vissa datormöss har en adapter som går mellan en enklare serieport och USB, men detta är nog det enda enkla kopplingen som jag sett funkar. Köp en puck som har seriell data ut så kan du lyckas.

Mycket väl kan formatet på datan från USB-pucken följa NMEA, men en USB har helt enkelt inte de interface du söker. USB har ett handskakningsprotokoll som inte alls är samma som en COM-port.

Lite som att man inte kan koppla en brödrost till TV-antennen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EDIT:

USB, RS-232, CAN är faktiskt alla seriella interface, men de är inte möjliga att koppla samman. Så lite slarvigt skrivet.

COM portar kan ha flera standarder, men är det en RS-232 så är den ofta möjlig att ställa om till närbesläktade RS-typer. Vissa RS standarder kräver att man kopplar en enklare krets imellan för att anpassa el.signaler. Altså en puck som har seriell utgång som funkar mot serieporten på en dator har du en god chans att koppla mot ett NMEA-instrument.

USB är en HELT annan teknik, hårddiskar, minnen etc kan kopplas på USB. En COM-serieport har inte alls samma hastighet, inte heller har den möjligheten att styra data till ett visst ID som om man har flera USB enheter på samma kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu blev det mycket..

Men jag ska inte in till nån usb eller com eller nån likande port på dator, utan bara få en ren nmea signal på 2-3kablar.

Sån signal som ex en bärbar Garmin eller magellan Gps skickar.

Sån signal vill jag ha på lösa trådar!

Ska läsa nån gång till o se om jag hajjar!

Tack ändå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det finns många aktiva gps-antenner för 12 volt.
Raymarine Raystar 125 (NMEA in/ut eller setalk).
Silva NX2 gps antenn (NMEA ut)
Navman 1330 och 1240 (NMEA in/ut)
Garmin GPS 17 (NMEA ut/in)
och så vidare...

PC-puckar använder 5 volt och passar inte till 12 volt utan anpassning.

/Marcus
Båtingenjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En spänningsstab är enkel att bygga med en 7805 krets. Ryms i en tändsticksask.

post-571-1394234537,3494_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag att jag kommer behöva en puck med Rs 232.

5volt eller 12v spelar ingen roll då jag bygger spänningstab.

Nån som hittat Rs232 puck (inte usb) under 699kr?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bumpar upp den här tråden för att se om nån har kolla på det här med NMEA-tjosan.

Jag har:

Laptop med både serieportar o USB-portar.
Humminbird Matrix12 Ekolod GPS-Ready/NMEA-capable
Eagle IntelliMap 642Ci Plotter
Dr Depth programvara för loggning av data via NMEA för omvandling till djupkartor.

Vad jag inte har, så är det tur med H-birds o Eagles support. Eller så kan jag inte beskriva för dom vad det är jag vill åt.

Jag gör därför ett försök här. Var får jag tag på kablage för att ansluta dels plottern till ekolodet, och sedan dessa 2 enheter till PC-n?
Alternativt:
NMEA-kabel (eller vad man ska kalla det) för anslutning av Eagleplottern samt Humminbirdlodet var för sig direkt till varsin serieport på laptopen.

Nån som förstår hur jag menar?

Vad jag vill är alltså att få trackloggen från plottern till PC:n samt även djupangivelserna från lodet för att DrDepth ska kunna sammanställa en djupkarta åt mig. På enklast möjliga vis :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...