Gå till innehåll
söndag 10 augusti 2025
MickeWe

Köpa båt \"på land\" under vintern

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en båt nu, under vintern. Hur ska jag göra om jag inte kan få till sjösättning och provkörning innan köp? Jag vill ju gärna se att motor mm fungerar som det är tänkt.

Hur mycket kan en besiktningsman finna och vad kan besiktning tänkas kosta? Det är en 28 fots motorbåt jag är intresserad av.

Vad mer ska jag tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Är det en seriös säljare så lägger du 20% nu och resten i vår OM den lever upp till förväntningarna.

Kolla framför allt helhets intrycket...och allra mest motorrummet.

Ser allt bra ut där så har ju personen i fråga hållt efter båten och med stor säkerhet oxå servat motorn eftersom allt annat är skött.

Men kvitton på service/utbytta delar och en besiktingsman är ju inte fel det heller.

//Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid en chansning att göra det. Vissa säljare har helt enkelt ingen möjlighet att bara få 20% då de har lån att betala in. Jag gjorde ett sånt köp förra vintern.

Jag fick dock inskrivet i kontraktet att motorn skulle fungera ett visst antal timmar. Skulle något hända så skulle säljaren stå för ev. reperation. Inget bra avtal då det blir svårt att bevisa vad som har hänt mm. men kanske visade att säljaren var seriös(vilket han absolut var).

Tänkte jaga ut en besiktningsman till båten för 3000 kr men insåg snart att det inte var någon idé då denne inte kunde fuktmäta skrovet när det var fruset. Motor kunde ingen besiktningsman jag pratade med bedöma. Inte ens varvet där båten stod gick med på att göra en undersökning av motorn trots att jag lockade med en del pengar.

Att anlita besiktningsman kan ju ge en viss trygghet. Han kan med sin erfarenhet hitta saker som vi nybörjare missar. Det är dock viktigt att komma ihåg att han tar inget som helst ansvar för saker som han har missat i sin besiktning.

Så, egen inspektion, start av motor på land (med vatten inkopplat) och magkänsla är det som gäller. Mitt köp gick utmärkt även om vi fick inse att vissa gamla saker inte håller i evighet.

Lycka till! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har för mig att V8dc har köpt en båt på land..det har jag med gjort iofs men det är en annan sak ;) fast jag köpte den inte.. jag bytte den mot ett flak öl

post-1122-1394234536,2063_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp det stämmer att jag köpte min på land.

Men jag hade redan som ingångsvärde att jag skulle renovera det mesta.

Så jag har inte mycket som jag kan hjälpa dig med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla oljan, begär servicekvitton (om det finns), gör ett kompprov (låna på en verkstad), kolla hur stiften ser ut, det är väl ungefär vad man kan göra...

//Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte min båt på land. Det var iofs på exekutiv auktion så det var en helt annan sak, delvis en chansning, hon var rätt så nergången och därför så blev ju priset därefter. Motorn är ju förstås en risk, likaså skrovet med fuktmätningar osv. Det beror väl lite på vad mycket pengar det är frågan om. Är säljaren seriös och har bra ordning på sina grejor borde han ju som ovanstående skriver acceptera en handpenning och slutlig uppgörelse till våren när allt kan provköras. Vill han ha pengar nu så kan man ju göra en busaffär och säga att eftersom jag inte kan provköra motorn med belastning osv så kan man ju inte påstå att den är värd någonting heller...

Ska man göra såna affärer så gäller det ändå att vara rätt så noggran så man vet att det man iaf betalar för är i ok skick, kalla in dina båtkompisar och låt dem vara med och tyck så du får fler åsikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att magkänslan är en ganska vettig sak att gå efter, du får ju iaf se båten :-) Skulle det vara något dolt fel så får man väl ta det. Det brukar ju bli ganska bra i slutändan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...