Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
primouza

Impeller Alpha One + Mercruiser 5.0

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett problem med min motor.

När man har stått ett tag på tomgång så går motorn upp lite högt i temp.

 

Sen gasar man till ett par gånger så sjunker tempen igen...

 

Enl utsago så är impellern bytt i våras....och jag har även hört att detta har hänt flera...

 

Nån som känner igen problemet?

Kan det vara impellern i allafall??

 

Tacksam för svar!

 

Hälsn

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste nog ge lite mer info.. Har du slutet system eller sjövattenkylning?

Hur mycket stiger tempen? Håller den sej inom tempmätarens marginal för ok, eller blir det riktigt varmt? Det vanliga är ju annars att när motorn går ner på tomgång så går tempen ner lite jämfört när med man kör och har belastning.. Annars är väl första generalrådet att byta termostaten för att kunna utesluta den, även om min erfarenhet som bilmek har visat att det faktiskt väldigt sällan är nåt fel på den, men det är normalt det man börjar med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är sjövattenkylning på den.

 

Tempen ligger normalt på ca: 65°C när man ligger på 3500 rpm

Står du på tomgång i typ 10 minuter så kan den stiga upp e mot 90°C

 

Då lägger man i friväxel och gasar till 4-5 gånger bara så sjunker den direkt till runt 65-70°C igen...

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej byt termostat den ska ligga på 80 grader och öka max 10 grader vid full gas,oljan kan inte göra sitt jobb ordentligt om den inte kommer upp i temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E det så att du åker i saltvatten och har bara sjövattenkylning så ska inte tempen ligga högre än ca 70 grader!! Kör du i insjö så vist byt termostat så du får högre temp.1.gif\

Jag mistänker impellern eller för lågt tomgångsvarvtal.Tar för givet att du har kollat att inte något sitter i vägen för vattnet vid tex vattenintaget på drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att då lägger man i friväxel osv... Menar du då att ditt problem med att motortempen stiger uppstår på tomgång MED växel i??

I så fall är det nog ingen fara, för då går ju motorn under belastning och på ett varv som är lägre än tomgång om man inte har växel i, eftersom propellern roterar och gör motstånd. Det gör att vattenflödet blir rätt så dåligt just i det läget.. Är det sen så att du huvudsakligen kör i saltvatten så byt termostaten varje år.. Saltvattnet går ju igenom den och den blir rätt hårt åtgången av det.

Sjövattenkylda motorer ska ha rostfri termostat, men den brukar ändå se rätt ankommen ut efter en säsong.

65 grader som du skriver är annars helt ok. I en sjövattenkyld motor kör man med en lägre temp än i en med slutet system. Detta för att det tydligen rostar mindre i block och toppar med en lägre temp eftersom detta gör att vattnet innehåller mindre syre.

Är du sen inte SÄKER på att impellern är bytt så gör det samtidigt med termostaten. Det är så lite jobb, och då vet du att dessa prylar är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tempen stiger då jag ex ligger vid bryggan på tomgång.

Tomgången ligger på 700 - 800rpm ungefär.

 

Det känns som att den inte får tillräcklig kylning på det låga motorvarvet men så fort man varvar upp motorn till ex 2000rpm (utan växel i) och ligger där i 5 - 10sek så sjunker tempen direkt till 65°C igen.

 

ligger man sen på tomgång ett längre tag så stiger den igen...men då är det bara gasa lite igen så sjunker det.

 

När man kör båten så kyler den som den ska och allt fungerar så det är inget stort problem detta, bara det att det är irriterande.

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej!

Jag tycker det låter som att du har för dåligt flöde på kylningen, antingen impeller/termostat eller igensatta kylkanaler i limpor.
Prova med att spola igenom både motorns kylkanaler samt limpornas dito tills det rinner endast klart vatten och prova igen.
Lycka till!

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Om du menar hur man spolar....
Ta bort slangarna på termostathuset och lossa dräneringspluggarna, spola vatten i slangarna och rensa med en bit ståltråd i dräneringshålen tills det endast kommer ut klart vatten. Alternera med att hålla fingret för dräneringshålet och fyll fullt men ej så att det blir tryck och släpp sedan ur.
Vissa hävdar att det gåt att använda kylarrens som man använder till bil, men tycker du skall prova utan först och höra dig för hos en mek ang.
detta.
http://p076.ezboard.com/fbocwebtechnicaldiscussion.showMessage?topicID=15575.topic 


/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova det som Persk föreslår.

Jag skulle även byta impeller och inspektera huset mm, bara för att någon sagt att impellern är bytt så behöver det inte vara sant! 15.gif\

 

 

MVH

PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte i söndags.

Jag har bytt impeller och impellerhus (grejjerna var HELT sllut)

Så nu verkar kylningen funka precis som den ska!!!!

 

Dock (som jag skrev i en annan tråd) så verkar tempmätaren leva sitt eget liv...=(

 

Den går upp till arb.temp (ca: 65°C) sen dyker mätaren nästan ner i botten och kommer upp igen efter ett tag.

 

Jag vet inte om det är givaren som spelar mig ett spratt eller om det helt enkelt är så att sjövattnet är så kallt att tempen rasar när termostaten öppnar...ganska irriterande hur som helt.

 

Det enda som är trevligt med detta är att tempen har inte visat mer än 65°C i allafall ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för exakt samma sak när jag skulle testköra motorn på land. Tempen stiger långt över 85°C. Trasig cirk.pump? Termostat? eller??

Bytte termostaten och kollade/rensade kylkanalerna (de man ser in i).

Trodde att cirk.pumpen var trasig så jag lossade på en slang som leder till pumpen för att se om vatnet kommer. Startade och varvade upp då jag noterade att motorn måste varva på ca 12-1300 varv innan vatnet kommer upp.

När jag sedan monterade slangen, startade och körde motorn på de 1500 varv man skall varva motorn vid konserveringen fungerade allt perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...