Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
U6200CC

Tvåtakt??

Rekommendera Poster

Jag har idag en Uttern6200CC med en Yamaha 115hp V4 tvåtakt allt från 95!

har lite funderingar på att köpa en motsvarande 4taktare i stället, mest 

för att jag fått för mig att denna är driftsäkrare? Motorn som jag har idag ser vädigt fräsch ut och är servad enligt alla konstens regler av

marinfirma. Vad det gäller bränsleekonomi så tar det bra många år innan fyrtaktarn har betalat sig men ...

Har någon erfarenhet av Yamaha 115 V4 tvåtakt så vore jag tacksam för råd.

Hälsar Torben i Varberg   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ööö13.gif\

 

Förstod inte riktigt frågan där.

 

Du menar väl om någon har erfarenhet av Yamaha 115 fyrtakt som dessutom är en rak-4, eller?

 

Jag har ingen erfarenhet av Yamahas 115 fyrtakt men jag har själv en 115 V4 tvåtakt -90

 

Mvh,

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag förstår inte riktigt vad du vill ha för råd...

Du funderar ju på att köpa 4-takt men vill ha råd ang din 2 taktare...

 

Du får nog specificera dig lite....

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem,

 

Har själv flere gånger råkat ut för samma8.gif\

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man en NY motor så borde den vara driftsäkrare...

 

Däremot känner du din egen motor och kan snabbt avhjälpa fel...

 

Jag tror fyrtaktaren vinner i längden iallafall, nyare, lite tystare, i längden miljövänligare.... men oxå dyrare i inköp och drift..

 

 

Nu får jag säkert en massa påhopp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Tyvärr så kommer det nog att bli många fyrtaktare stående på verkstäderna runt omkring, då ägarna kanske inte tänker på att det handlar om just fyrtaktare.

När man talar om mindre fyrtaktsmotorer så är ju även dessa försedda med en kamrem, denna remmen kanske man glömmer bort, och när man har gjort det tillräckligt länge så händer det något.

Motorn startar inte, varför då? jo remmen har gått av med ett totalhaveri som följd. dyrt, dyrt. och händer detta ute på sjön? inte bra.

Jag tror det blir mera sånt i framtiden då handlaren kanske inte informerar tillräckligt om just detta.

Och alla begagnade motorer som säljs, kommer de att få den service som behövs?

Jag tror inte det. En tvåtaktare är och kommer alltid vara enklare att handha.

antingen så går den eller inte, men den är enklare att felsöka på.

 

/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och som någon skrev någonstans här på forumet: De e gubbigt att köra fyrtakt 2.gif\.

 

Ursäkta, kunde bara inte låta bli.

 

Hälsn.

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte en direktinsprutad 2-takt. Exempelvis Mariner/Mercury Optimax. En motor som har klös och tyst gång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang driftsäkerheten behöver du nog ej oroadig över tvåtaktaren.

 

Det verkar som att folk fått för sig att 4-takt är det som gäller och endast fungerar.

 

Det har blivit hippt o ha en 4t.

 

En 95:a tvåtakt bör inte ha problem med driftsäkerhet om den sköts.

Spec inte Yamaha...\#mce_temp_url#\

 

Så funderar en o annan gång innan du förkastar 2-t.

Räkna lite på hur mycket du kommer köra upp i bränsle.

Och hur mycket du skulle spara om du köper en ny 4-t.

O överväg defenitivt en 2-t insprut om du ska köpa nytt.

 

Sistnämda skulle jag själv gärna åka med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jo jag uttryckte mig nog klumpigt smiley-frown.gif\! Jag har ej så stor erfarenhet av varken 2 eller 4-taktarna på sjön. Är bara osäker på om det är värt att byta till 4 taktaren. Vad har du för erfarenhet av din motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning och erfarenhet om Yamaha 115 V4 2-t är att det är en slitstark motor som går mycket bra och verkar hålla för evigt förutsatt att den sköts om och servas regelbnundet. Relativt bensinsnål med tanke på att det är en gammal, stor och kraftig tvåtaktare. Jag hade en medelförbrukning på 1.0 l/sjömil på min Silver Hawk 520 som som har en egenvikt på 380 kg. Som marchfart körde jag 28-30 knop normalt.

 

Jag har nu köpt en ny Mercury 90 Optimax (alltså 2-takt direktinsprutad) som inte är monterad ännu (monteras till våren före sjösättning). Min gamla Yamaha 115 blev monterad på min flickväns båt och hennes gamla Mercury gick i byte. Orsaken till att jag bytte var att jag ville ha lägre bränsleförbrukning och tystare gång. Dessutom är det ju lite uddat att ha en motor som är från -90 på en båt från -02. Ville helt enkelt ha färskare och modernare motor med de fördelar det för med sig.

 

Med tanke på driftsäkerhet mm. tror jag inte att du har någon större fördel med att byta till en fyrtakt eller direktinsprutad tvåtakt. Dock får du ju en tystare motor som går jämnare samt halverad bränsleförbrukning (på ett ungefär). Du slipper ju också en hel del tvåtakstsrök ifall du upplever den som besvärlig. Det är bara frågan om vad man prioriterar.

 

Fråga på bara om det är något annat specifikt du undrar över.

 

Hälsn,

Stefan

 

PS. Kolla bilden till vänster så ser du var motorn har varit monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tänk dig för innan du köper nytt.

Steff008 sa: Min uppfattning och erfarenhet om Yamaha 115 V4 2-t är att det är en slitstark motor som går mycket bra och verkar hålla för evigt förutsatt att den sköts om och servas regelbundet.

Enligt det nya EU Båtdirektivet gäller följande om motorers livslängd.

…c) Utombordsmotorer:

350 timmar eller tio år, beroende på vilket som inträffar först.

350 timmar är 35 tim per år om garantin ska klaras – knappast en evighet eller…

Detta med kamremmen talar man dessutom väldigt tyst om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttryckte mig tydligen lite luddigt där.

 

Jag är helt medveten om att ingen båtmotor håller för evigt. Det som jag vill säga är att min Yamaha 115 är 15 år gammal och den torde nog, såvitt jag vet, ha gått sina 350 timmar. Trots det snurrar den fortfarande utan problem och med regelbunden service och underhåll tror jag inte att 5 år till ska vara några som helst problem. Med detta vill jag bara säga att U6200CC inte behöver vara rädd för att hans motor skall rasa ihop när som helst pga. ålder e.d. eftersom motorn dessutom blivit bra skött och servad enligt hans inlägg. Hans motor är ju också 5 år yngre än min.

 

Dessutom är min uppfattning att om man skall ha en båtmotor som har mer än 10 år på nacken så är troligen Yamaha det säkraste kortet.

 

Vad gäller kamremmar så har inte jag någon större erfarenhet av dessa. Innan jag bestämde mig för Optimax hängde det mellan Yamaha F100 EFI och Optimax 90. Naturligtvis tog jag reda på så mycket som möjligt om båda motorerna. Yamaha försäljaren sa att kamremmen bör bytas ungefär vart 5:e år vid normal användning. Kommer tyvärr inte ihåg timantalet. I samband med rembyte bör man också kolla ventiler o.d. Jag ids inte här gå in på detaljer eller fördelar och nackdelar med 2-t och 4-t eftersom det finns i en massa andra trådar, men det verkar nog som att man överlag bör vara mer uppmärksam med servicarna på 4-t än 2-t.

 

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag kan inte hålla mig riktigt utan vill ännu kommentera miljöaspekterna lite så kanske vi t.o.m. får en diskussion till stånd. 8.gif\

 

När jag läste Floyds inlägg ovan fick jag den uppfattningen att han skulle välja en fyrtaktare framom tvåtaktare ur miljösynpunkt (kanske Floyd menade fyrtaktare framom tvåtakt med förgasare). Detta är alldeles riktigt tänkt om man jämför en förgasartvåtaktare gentemot en fyrtaktare, men faktum är att dagens direktinsprutade tvåtaktare är nästan lika rena och tysta som fyrtaktarna. Både Evinrudes E-tec och Mercury/Mariner Optimax och några till samt naturligtvis, såvitt jag vet, alla fyrtaktare klarar idag både Europeiska standarden (EPA 2006) och CARB 2008 3-star som är den strängaste miljöklassen för utombordare i Californien gällande utsläpp samt ljud. Detta säger redan mycket.

 

Faktum är att dagens tvåtaktare inte släpper ut tvåtaktsolja i vattnet som många tror. DFI-oljorna som idag används i de direktinsprutade tvåtaktarna förbränns fullständigt och den olja som kommer ut kommer endast i gasform (förutsatt att motorn fungerar som den ska). Ett annat faktum är att den olja som man fyller i en tvåtaktare inte behöver bytas. Har man en fyrtaktare skall olja och filter bytas minst en gång per år och den olja som tappas ur samt filter skall också tas omhand på vis eller annat.

 

Mitt påstående är att man idag inte är någon miljöbov oberoende om man väljer tvåtakt eller fyrtakt. Dock ligger man väl på gränsen om man väljer en tvåtakt med förgasare. 8.gif\

 

Nu vill jag ju inte vara elak eller trampa någon på tårna med detta inlägg. Jag vill bara veta vad andra har för åsikter och kanske t.o.m. få en liten diskussion till stånd.

 

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag att bristande underhåll på just 4-taktare kommer att resultera i markant ökat antal havererade motorer under de kommande åren.

 

/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Halverad förbrukning?

Vad har du hittat dom testerna?
För det kan väl ändå inte stämma?
Iaf inte marshfart va?

testerna jag har läst ,ex Yamahas körguide visar inga halverade förbrukningar.

Ex:
Cresent 480 Solo (4,80 390kg)
Tvåtakt 40hk maxfart 28knop, 19l/timme 0,67/di
fyrtakt 50hk maxfart 30,5knop 16,2/timme 0,53/di





 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej B400,

 

Halverad förbrukning gäller naturligtvis inte alltid, utan det är ju många faktorer som spelar in. Dessutom är det ju väldigt stor skillnad på hur stora motorer vi pratar om. Ju större motorer desto större torde skillnaden va.

 

I mitt fall har jag, som tidigare nämnts, haft en medelförbrukning på 1.0 l/sjömil med min Yamaha 115 V4 2-T årsm. -90. Jag har mestadels (ca 80 % av tiden) marschat 28-30 knop (Toppfart 40 plus).

 

Enligt mina beräkningar samt utgående från olika testresultat o.d. torde jag med en ny Optimax 90 få ner förbrukningen till 0.55-0.60 l/sjömil med samma körstil som jag hade med Yamahan. Jag har också en bekant med en Optimax 115 (samma grundkonstruktion som Optimax 90) som  t.o.m. kommer ner till 0.5 l/sjömil, men då har han en båt som är aningen lättare än min och torde glida aningen lättare i vattnet. Från 1.0 l/sjömil till 0.55-0.60 l/sjömil är ju inte riktigt halverad förbrukning, men inte långt ifrån.

 

Det kan hända att jag har fel, men jag tror inte att detta är riktigt långt från sanningen. Vi får se till sommaren med den nya snurran monterad. 8.gif\

 

I U6200C:s fall torde resultatet va liknande eftersom han har en dylik motor som jag har haft på min båt (Yamaha 115 V4 2-T årsm. -95) och funderar på att byta till en dylik fyrtaktare eller kanske tvåtakt direktinsprutad om vi lyckas övertyga (eller lura) U6200C. 2.gif\

 

Vad gäller skillnaden i förbrukning på fyrtakt och Optimax (el. annan typ av tvåtakt direktinsprutad) så är skillnaderna så små att de enligt min mening nästan kan försummas. På vissa varvtal drar fyrtakt aningen mindre soppa och vid andra varvtal drar Optimaxen mindre (åtminstone enligt de test jag läst). Summa summarum är medelförbrukningen nästan densamma på dessa två typer av motorer och skillnaden är absolut så liten att den inte torde va avgörande vid val av motortyp.

 

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på Evinrudes E-tec motorer, går både tyst och billigt och dessutom lite bättre ös än i en fyrtaktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla intressanta svar som ni gett mej ! kul att få igång lite diskussisioner på forumet! Jag kommer att behålla min motor några år till och ge den en kärleksfull service om året sen får vi se.

( jag tycker faktiskt att ljudet är ganska mysigt då man drar på lite )

Hälsningar från Torben i Varberg som åker Africatwin på landsvägen och Uttern 6200CC på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lägg gärna en tråd efter nästa sommar.

Ska bli intressant, då tiden även kommer när jag byter upp mig.

Och då blir det 2 takt insrput av ännu ej bestämt märke.

Läste en kul test på 225hk test.
2 takt med sprut snålast o snabbast.
Sen skiljde det 50000!!!! Mellan Evinruden o Hondan.



En test olika 4 olika 90gk.4takt insprut/förgasre samt 2 olika 2 takt-insprut.
Snabbast o snålast. 2 takt med sprut.
Sen skiljde det 50000!!!! Mellan Evinruden o Hondan

Ref tidningen båtnytt från 99 resp 02

Det skiljer ju inga större mängder eller knop.

MEN tillräckligt för att 4 takts vänner som fördömmer och smutskastar ALLA sorters 2 takt ska läsa på lite,
innan dom öppnar upp o spyr ut sitt vrede.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var 14 år köpte far en Mercury 20 hp det var 1967 den motorn har vi kvar och jag lovar jag blir inte svett av att starta den, vi har faktiskt kostat på nya tänstift och brytarspetsar en gång vill ja minnas!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för ditt svar , har hört att Optimax går både tystare och billigare än en traditionel tvåtakt. Har du någon erfarenhet att dela med dej? Tycker att min 115hp yamma är i törstigaste laget! och har börjat kika på direktinsprutad Mercury.

Hälsningar vTorben i Varberg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen ! Vad tycker du om din Optimax nu när det gått en bit av säsongen? Går den billigare och tystare? Är själv inne på att byta till en sådan!

Hälsar Torben i  Varberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Många talar om vilka stora problem det är med kamrem och risk för att bli stående pga detta.

 

Vad talar ni om. Serva motorn precis som ni servar Er bil så är det ju inga bekymmer. DET SITTER JU KAMREM I NÄSTAN ALLA BILAR. Hur ofta går den sönder? I princip aldrig såvida man inte kört mer än c:a 10-12000 mil utan att byta. På båtmotor så finns det också intervaller så det är bara att följa.

 

Detta eviga tjafs om 2 el 4-takt känns som en politisk debatt snart. Kan det vara så att 2-takt är billigt och 4-takt är dyrt som egentligen är den stora frågan?

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det så att en del inte har kamrem utan kamkedja typ Suzuki 4 gånger så lång service inter vall på kedjan vs rem.

 Med en bus båt som man bara leker runt lite på en sjö så går 2 taktaren väl så bra med ett bra vrid och lite roligare ljud, men hur skönt är det inte med en 4 taktare med sin tysta fina gång och sin låga bränsle förbrukning.

 Vad tycker ni att ca pris för en ny 06/07 motor typ 90, 115, 140, 150

ska ligga på med reglage, wirar, propp, mätare (trim, varvräknare, knop)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Suzuki DF115 4-takt finns nya på internet i Sverige ganska billigt om du kan montera själv, länk. Skall du ha en Yamaha F115 4-takt ny kostar den åtskilligt mer. Knappast bättre än Suzukin. Har själv en Yamaha F115 (2003) men det beror mest på att den följde med båten jag köpte ny då. Blev billigast så. Går visserligen bra men skulle inte tveka en sekund att välja en Suzuki DF115. Jag har lite tester på dessa om du är intresserad (PDF i så fall).

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

U6200CC, vad drar ditt ekipage per distans??
Har själv en Uttern 6300 med samma järnspis därbak. Tror min båt är lite tyngre än din men 1,5 l/nm räknar jag kallt med när jag är ute och åker.
 
// 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...