Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
primouza

Konservering...

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis konserverat båten...

 

Hur gör Ni med septi/vatten tank?

Man vill inte gärna att allt är sönderfruset i vår..

 

 

Nån som vet nåt bra sätt att lippa mögel/fukt i båten?

 

Har funderat på Torrbollar men har hört att dom drar till sig så mycke fukt att dom tillochme måste tömmas med jämna mellanrum.

 

Räcker det att öppna vädringsluckor och dörrar för att slippa fukten?

 

Jag har ett båthus så att jag har tak över båten...

 

Kom gärna med bra förslag om detta,,,

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du båthus har du nästan klarat vinterförvaringen.

Vad beträffar själva båten finns det nästan lika många synpunkter som båttyper. Det man oftast är överens om att är att ventilation/luftombyte gör att båten håller sig relativt torr och klarar sig då från mögel/lukt ganska bra.

När där det gäller slangar, rör, ventiler och kopplingar, är det bara att se till att dessa är vattenfria. Om du har tillgång till tryckluft blås ut allt och öppna lågt belägna kopplingar.

Vattentaken är bara att köra ut, septitanken likaså.

Själv har jag torrbollar på sådan ställen som inte luftväxlingen kommer åt (svåråtkomliga platser, innne i skott osv.) Givetvis måste man tömma behållarna ibland, kanske en gång per månad men detta anser jag inte som något problem.

Som jag ser det är motorn samt dess reglage något som måste skyddas lite extra, exempelvis genom att spruta på något rostskyddsmedel så fukten inte gör att det börjar rosta.

/mvh/Nitro 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå torrbollar...

Billigare o drygare är att köpa en säck kalciumklorid, 25 kg för 75 spänn tror jag att jag betalde, en hink o ett billigt durkslag. Fyll durkslaget på hösten, på våren är saltet nästan slut o hinken halvfull med mycket salt vatten (smakar f--n). Behöver du inte en hel säck? Dela med några andra då, tänk bara på att förvara det en behållare med någorlunda tätt lock.

Men du, om du använder torrboll eller den hemmagjorda varianten så bör du stänga till alla ventiler så du inte försöker avfukta hela bygden.

Så har jag gjort i några år nu, o jag har inga problem med fukt eller mögel i mina båtar. 

MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är precis så som föregående talare säger, torrbollar ska vara instängda, annars avfuktar de ju hela världen, och jag vet inte om de har kapacitet för detsmiley-wink.gif\  Men flera i båtklubben kör med torrboll och öppen vädring för säkerhets skull2.gif\  Kalciumklorid hittar du hos Granngården.  När det gäller septitanken så har jag alltid spolat igenom den med handsprit från jobbet (rödsprit går lika bra).  Funkar i vattentanken också om du nu använder vattnet till disk och dyligt och inte använder det till dricksvatten (smakar lite illa)  Men jag vill ändå inte dricka vatten från en hundraliterstank där vattnet står längre tider, utan klorerar tanken sommartid för att slippa alger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I toan spolar jag igenom ett par liter billig matolja. Frysspränger inte och smörjer packningar och annat har jag lärt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska köpa en flaska matolja och ställa den på balkongen i vinter.  Om den håller så är ju tipset lysande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg den i en plastpåse i frysen några dygn istället så har du ett snabbtest. Matoljan lär bli trög och t o m kristalliserad, men då den inte utvidgar sig vid frysning spränger den inte.

Miljövänligt, bra för muggen och billigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykolen lär torka sönder de packningar som finns i pumpen på muggen samt slangarna, förutom att den är giftig och det är stor risk att glykolen hamnar i havet/sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll inte rödsprit i vattentanken om du tänker använda vattnet till annat än spola toaletten! Det smakar vidrigt och är hopplöst att få bort. Tvättsprit vet jag ej, smuggelsprit ett alternativ (kanske alternativ användning av tanken också) koksalt kan gå, enklast kanske att tömma så mycket som möjligt. Lite på botten spränger ju knappast, bara ledningarna är tomma.

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, hälla sprit i färskvattentanken...

 

Får väl offra några flaskor statesman, den kan inte smaka mer illa av att ligga i en plasttank21.gif\  Sen e de bara att pumpa ur när man vårrustar, kan va schyst att ta sej en hutt medan man slipar i kylan 2.gif\

 

Har sett att biltema har megatorrbollar(5L spann), nån sån borde räcka för er som kör det systemet.

 

Själv har jag öppna luckor och sånt och har båten i ett tält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu sjösatt och provspolat muggen, som fungerar perfekt! Inga läckage, inga skador. Vid provspolning drog jag igenom muggen några varv med diskmedel för att få ut det mesta av matoljan. Oljan hade inte härsknat och var därmed helt luktfri.

 

Matolja rekommenderas alltså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...