Mutto 0 Postad 23 Oktober , 2005 Hej! Då var det dags att förbereda inför vintern. MIn båt har en Volvo Penta 3,0GS årsmodell 2005. Jag körde igenom glykol i kylsystem och motor, trodde jag, efter en närmare kontroll(lossade tömmuttrarna på högersidan på motorn) så höll vattnet i systemet bara -4 grader. Måste motorn blir varm innan systemet öppnar in till motorn? Någon som kan förklara hur man kör igenom glykol för vinterförvaring på ett smidigt sätt på denna motormodell? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteinarP 0 Postad 23 Oktober , 2005 Ja, motorn måste köras genomvarm. Temperaturen skall stabiliseras innan glykolen körs in i kylsystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 23 Oktober , 2005 Hej Tack för svaret! Jag är rätt så ny båtägare och har inte mycket erfarenhet. Vet du hur man kör i glykolen smidigast på en sådan motor jag har? Berätta gärna ingående. Jag tror jag måste ha ett glykolblandat kar som jag suger glykolen från(förlänga insugningslangen) som står under motorn där vattnet från motorn sprutar ut? är jag rätt ute? finns det färdiga kit för såna här saker eller får man hemmasnickra, förlänga slangen med en slangbit å tejp osv.... hur länge måste man köra motorn för att den ska bli varm å öppna systemet ungefär? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 24 Oktober , 2005 Hej! Ingen som har en likadan motor som kan vara snäll och ge mig en enkel snabb beskrivning hur ni går till väga för att fixa vinterförvaringen av motorn? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per_L 0 Postad 24 Oktober , 2005 Hej! Har också en VP3.0GS dock en -97:a (Även jag helt ny, första gången iår) jag gjorde så att jag köpte en Spolmuff samt en 12v länspump (Fick tipset av någon annan här på forumet). Sedan hade jag pumpen i en spann som jag fyllde med vatten och sedan bara att köra (Hade dock köpt min pump på biltema = kontrollera så att den verkligen börjar suga varje gång....) När motorn var uppe i temp så tog jag ur vatten slangen och häde i glykol i spannen och körde igenom... Om detta är en bra lösning vet jag inte, men det verkade fungera iaf... Finns mängder med info på forumet om detta.. mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 24 Oktober , 2005 Antingen köra motorn tills termostaten öppnar. Då har man även en lättflytande motorolja = lätt att byta. Eller så kan man ta bort termostaten och då kommer glykolen in direkt utan varmkörning. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 29 Oktober , 2005 Hej! Jag har lite praktiska problem. Jag undrar om man inte bara kan skaffa ett stort kar å sen köra motorn som den gick i vatten å efter hand fylla på med glykol... visst det går åt lite glykol men är det möjligt? Sen har jag fått tag på en vinterförvaringsplats i en ladugård men undrar om det är någon fara med råttor som går på klädsel å slangar å annat fint på båten. om, hur skyddar man sig mot sånt? trevlig helg mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 29 Oktober , 2005 Jag brukar ta bort dräneringspluggarna och slang så att block, pump och limpor blir helt tomma. Sen fyller jag upp motorn för hand igen med 50/50 glykolblandning. Känns tryggast och miljövänligast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmfmats 0 Postad 2 November , 2005 Hej, jag konserverade min 3,0 GL -95:a på följande sätt: - varmkörning med sötvatten ur ämbare med slang till impellern - 50/50 glykolblandning i ämbaret och körde runt ca 10 liter - lät kranarna på motorn vara stängda, då glykolet har en rostskyddande förmåga och får ligga kvar i motorn Kom ihåg att få bort allt sjövatten ur drevet oxo! Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 2 November , 2005 Nu blir jag också lite orolig. Hur ska jag göra med min Yanmarin? Den har öppet kylsystem och jag vet inte om det finns någon termostat. Vad händer om jag inte körde motorn varm innan jag fyllde på glykol? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 2 November , 2005 Om du vill vara HELT på den säkra sidan så finns två alternativ. 1. Köra runt glykolen MÅNGA ggr, dvs köra i balja med 50/50. 2. Tömma och sedan fylla upp manuellt med 50/50 i topp,block,limpa,pump osv. Detta pga att även om motorn är varm och termostaten öppen så åker det mesta av kylvattnet rakt ut i avgaserna och bara en liten del går via blocket. Det är bara vid fullgas/fulllast som termostaten behöver öppna fullt och skicka allt vatten via block/topp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 2 November , 2005 Har inte en sådan ny motor sötvattenkylning ??, jag har en gammal VP med sötvattenkylning och det är på den sidan som termostaten sitter, på sjövattensidan finns det ingen termostat utan kylvattnet passerar direkt genom limpan och ut med avgaserna, när jag konserverar kör jag igenom med 50/50 glykol samt kollar vad kylvätskan i expansions kärlet har för fryspunkt och det har fungerat för mig i alla år. Står det inte i instruktionsboken hur du vinterkonserverar ?? /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 2 November , 2005 Visst är det så. Jag pratade om om sjövattenkylda motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 369 Postad 2 November , 2005 Så här gör du: http://www.drevia.se/konsdiesel.html http://www.drevia.se/konsbens.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser