Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sabai

Navigations program till PC / Mac

Rekommendera Poster

Skulle vara intressant att få era syn punkter på de navigations program som finns idag och vilka ni använder.

 

Själv har jag instalerat Maxsea och DLS (Det levande sjökortet). DLS har många fördelar men Maxsea känns som ett riktigt program, lätt att jobba med och sjökort över hela världen vilket gör att man kan drömma bort i höst mörkret. Hamn bilderna som finns i DLS är helt oslagbara när man är på väg till en ny hamn, ger en klar bild över hur hamnen ser ut.

Själva PC är en ”konverterad” standard pc som driv med enbart 12v som har gjorts helt vatten tät och kan sänkas i vatten och fungera helt perfekt. Till pc finns en bärbar USB hårddisk som pluggas in i USB ingången vilket gör att man lätt tar med den hem för att uppdatera eller spara all data i hem pc’n. Som monitorer används 2 10 tums skärmar en i sittbrunnen och en på navigationsplatsen för total överblick. Fördelen med detta system är den låga strömförbrukningen jämfört med en laptop eller liknande.

Hur har ni löst det med mjuk och hårdvaran på er båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hej !

Så har vi löst det, 2 st. PC. En liten HP e-Vectra och en Compaque lapptopp. Båda går från 12 volt med en 12/19 volt adapter.

Kan köra samtidigt med två olika sjökortsprogran.

På bilden, till höger, på väg över Slätbaken-Stegesund

Och på LappToppen, Ettersundet? Göta Kanal !

Minns inte riktigt nu !

post-7154-1394234498,3552_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Intressant ämne, berätta gärna prestandan på datorerna ni använder.
Har fixat lite med datorer och kan kanske bygga en (för eget bruk).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prestanda, inte mycket Pentium 133, 64 kb minne. Funkar helt OK med Fugawi.

 

Inte heller stöldbegärlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

När det gäller Tsunamis 99 så krävs det Pentium 2, och med Navigator pro så krävs pentium 3 som lägsta kapacitet på datorn.

 

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mycket intressant, har bara dator hemma med fugawi. Roligt att lägga rutter och planera sommarens seglingar.

 

Jag blev väldigt spänd på  bertboys dator, du har ingen bild på den? För det låter fint med en som är vattentät.

 

Skall nog skaffa det levande sjökortet till nästa år.

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller navigationsprogram till Mac, fanns det en artikel om detta i Praktiskt Båtägande, januari- eller februarinumret 2004, om jag minns rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos
Visar mina båtdatorer litet närmare.
På biden till höger, var ett projekt, att göra en båtdator från skrot.
Ett ATX baby moderboard och en upptrissad processor till 933Mhz. Fungerade fint. Datorn går direkt på 12-14,5 volt, med en speciellt gjord power.
Men sedan hitta jag på begagnad marknaden dessa HP, e-Vectra och en HP E-PC för 150 Euro ! På bilden till väster !
Båda går på en 12/19v adapter, som LappTopp, men utan skärm.
Den ena var en 700Mhz och den andra på 933Mhz.
Skärmen fick bli en 15 vanlig hemmaskärm.Ljuset räkte mycket bra till på nav bordet, med fördragna gardiner ! 
Som ni ser på bilden, på mitt tidigare inlägg.
Den går på 12-14,5 volt direkt utan någon inverter ! 

Linken till HP e-Vectra:    
 http://www.pcquest.com/content/weeksreview/100110701.asp  
   
I allmänhet, skulle jag villja säga, så behövs det inte vara någon ny snabb och dyr dator att ha i båten. Användar system, som jag har är Win2000 i alla mina maskiner. HDD, så där 10Gb, räcker, och ram 64, men 128-256 gör det kanske litet snabbare.
Men sedan är strömförsörgningen viktig. 12/19 v, eller vad det är, är bättre än att köra via 12-14,5/220VAC inverter ! Där blir det litet mer förluster.
Själv har jag byggt mina adaptrar själv. En kondensator steppUpp modell med Fetttransistorer. Verkningsgrad 90%, med litet förluster ! 
Det där med att sänka ner en PC vatten, är nog för mycket begärt.
Allting går att göra, men PC-n fordrar litet luft för kylning, eller med en yttre kylfläns !! Men annar vatten är ju ett kylmedium !
Jag tror att vi har det ganska torrt i båtarna. Däremot lapptoppar är mer käsliga för stänkvatten. Ha en skyddande plastfolio, om det stänker in vatten på navbordet ! Men för utemontage, fungerar det bara tillfälligtvis !
Plottrarna är gjorda för utemontage, men på dessa små skärmar, är det litet svårt att se helheten av områded där mann seglar. Och plottersjökort innehåller inte så mycket information. Och sjökorten till dessa är dyra. Där är jag inte expert !!
Med en riktig dator i båten kann mann göra mycket roligt, titta på TV, spela CD, titta DVD filmer, skicka E-post, om mann har GPRS- anslutning surfa Nätet, skicka post till Mamma osv.
Eller som jag ochså har det, och andra radioamatörer,som vill det, skicka och ta emot E-post via Winlink per SSB radio !
Sedan vad nav program beträffar, finns det många gratis program att ladda ner. Ozi, Tiki och Fugawi som inte är gratis, men säkert kopierade versioner från kompisar, mfl...Där mann kann använda BSB(=raster, fast med en codning !) kort, lagligt kostar, men vet att det florerar kopior. Sedan går det att scanna inn själv och calibrera (jpg, bittmapp...till Ozi, Fugawi, och andra. Tiki har inte provar. Där är det väl ochså samma format på kort ?
Ja, det går att mixa till själv, till program som använder Scannade (=raster) och BSB (som scanna=raster men codade), om mann har tillgång till dessa kort !
Finska Sjöfartsverket har gett ut CD-sjökort sedan 7 år tillbaka. Varje CD är samma som pappertskortsdalarna (båtsport)i Finland. Sjökorten är scannade, fast codade, innehåller samma info som papperskorten. Varje CD innehåller själva behandlingsprogrammet ochså. Det finns ochså en CD som innehåller St. Petersburg till Stockholm, men dessa kort är gjorda av domm stora lakanen Går att kopiera till flera datorer, utan cod !
kanske ibland med sämmre info för småbåtsförare ! Annar ett bra progam enkelt och alla funktioner som mann behöver. Har provat det Danska Levande Sjökort det är väl samma modell som nu har kommit ut ochså i Sverig. Med info om hamnar, osv...Det Finska innehåller ochå info om hamnar, men utan reklaninfo !!!Och är inte så färggrann !!! Men för navigation alldeles utmärkt !!!!! Jag tror att I Finland kommer mann inte att ge ut ett Finskt Levande Sjökort det redan existerande är ett bra navigations progran, och kostar inte skjortan !!
Men sedan dåm riktiga vectoriserade, som Tsunamis och CMap, (CM93-kort kan användas till MaxSea, CMapEcs mfl.behandlingsprogram !!!) Det florerar kopior även där !!! Detta CM93 1,1Gb paket innehåller hela världen
Och Tsunamis99(offchore) om mannråkar ha det, innehåller ochså hela världen med kartpaketet WF77. CM93 är litet bättre i vissa delar ! Bla. Göta kanal !!!!!!
Dom nyare versionerna går ej att kopiera, dom fordrar en dongle antingen på USB eller Printerporten !!!!
Dessa bra nav programmen som mann kann ladda ner från nätet, innehåller ju inga sjökort. Det är dessa sjökort som kostar. Dom gjörs ju från original, länders, sjökort och sånna, delar mann inte ut gratis, för det kostar ju att mäta upp, uppdatera osv. Varför dessa programmakare ger ut gratis program, är väl kanske att dom ochså får sälja korten ? till sina program ??

post-7154-1394234498,5984_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

BRA skrivet Arvo!

 

/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå med i klubben Datornavigering här på marinan och ställ frågan till medlemmarna. Det är tredje största klubben med ca 45 medlemmar, så någon borde ha bra tips!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många lärorika inlägg på denna intressanta tråd, särskilt från dig ”Mac Gaiver”. Vilken del av Roxen och Göta Kanal är det som syns på skärmarna?

Det är synd att man har så liten båt att man inte kan få in någon navigationsdator. Jag har dock funderat på att skaffa en portabel GPS. Någon som har tips på en lämplig för en ”insjöseglare” i Östergötland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Det som syns, på skärmen.

Kan vara, Slätbaken från Stegesund,till höger

Och på LappToppen, Ettersund !!

Här en bild på Ettersundet, i alla fall, om jag inte har misstagit mig !

Bilden från CM93, kartpaketet !

Det där med Roxen, var nog fel ! 

Litet svårt att minnas i efterhand !

post-7154-1394234498,8565_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...