Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gedda

Skatt & Körkort

Rekommendera Poster

är det ngn som har hört ngt mer ang det där tramset???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det ni är rädda för?

Att det ska visa sig att ni inte klarar uppkörningen?

Skärpning gubbar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körkort är i många fall VÄLDIGT befogat. Skatt å andra sidan är svårmotvierad. Jämnför med bilskatten som betalar vägar odyl, ska skatten betala saltet i havet????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore kalas med körkort tycker jag, men de måste ha resurser för att kontrollera det om det ska fylla sin funktion. Själv börjar jag plugga Fartygsbefäl på Måndag så jag tror jag klarar mej.. 1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra idé vore väl att bensinen dieseln som såldes på sjömackarna gick tillbaka till sjötrafiken, dvs man styrde om skatten från vägarna. Det skulle inte bli dyrare, men det kommer in mer skatt till sjön. De mackar som har både land- och sjötankning kan installera en flödesmätare om det inte redan finns, borde inte bli så dyrt.

 

Förmodligen vill väl de styrande ha in mer skatt punkt slut, och detta sätt ger ju inte mer skatt i kassakistan, så förslaget är väl nedröstat på en gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rädda för?? jag är rädd för skatten!!!!!!!!!!!!:shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmmm........jag är nog lite orolig för att inte klara mig.Kan det va för att jag inte är gubbe14.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Det fina med båtskatten är att för att den ska fungera måste myndigheterna ha någon form av vem som är registrerad för vad. Därför förstår man varför många som har fina dyra båtar, blir kalla om fötterna. Risken finns ju att myndigheterna börjar undra över var pengarna till dessa båtar har kommit ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körkortet känns onödigt. Att man lite snabbt har lärt sig vilken sida en prick man ska köra gör inte att man framför sin båt bättre i praktiken.

Någon uppkörning motsvarande bilkörkort lär det inte bli frågan om, på sin höjd att man får skriva ett teoriprov motsvarande EU-moppe eller traktorkort.

 

Det vore bättre att öka övervakningen. Enligt sjölagen (Som gäller idag) måste man vara kapabel till att framföra sitt flytetyg annars begår man lagbrott.

För mig är det bättre att helt okunniga kör med sunt förnuft än att sjöbjörnar med Maskinbefälsutbildning kör helt respektlöst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Sjorovarn.

Det ena rättfärdigar inte det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Raceboat.

Att vara på sjön är inte bara att köra på rätt sida om pricken. Hade det bara handlat om det, hade det nog inte vare sig behövts båtförarebevis eller skepparexamen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste fakturan från kommunen är fint specad med moms på hela 425:- Så här hos mig väntar vi inte på att skatte verket ska få tummen ur *****. vi får snällt betala in momsen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Sjorovaren. Om du nu inte var så snabb i skallen att du förstod detta , så får jag väl förklara för dig. Att bara för vi har bilskatt och en bil ibland kostar nästan lika mycket som en båt betyder inte det att den tvungen är köpt för svarta pengar. Det är lite skillnad när det gäller en båt, den för en rätt så anonym tillvaro i någon hamn någonstans och skiner inte grannarna i ögonen på samma vis som en lyxbil på garageuppfarten. Det är ju därför båtägarna skriker högt i luften när det förs på tal om båtskatt. Det är inte båtskatten i sig själv som dom är rädda för utan det är registret med vem som äger vad som gör en del nervösa. Ingen ska inbilla mig att alla båtar uppe i fyra millionerklassen är köpta för ärligt ihoparbetade pengar.

Sedan ska vi vara helt klara över att  staten måste ha in sina pengar för att få AB Sverige till att gå runt, då är det bättre att de tar in dem de fattas i form av båtskatt, annars får vi bara betala mer skatt på våra löner och det gnäller ju de flesta redan över. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen någon som tror att staten ska börja rota i hur man har haft råd att köpa en dyr båt, bara för att man hamnar i ett register? Tror inte att den negativa inställningen till båtskatter har ett dugg med svarta pengar att göra. Det har nog mer att göra med att skatterna är helt snevridna... Bensinskatt på marinbränsle går till vägar, man tar ut moms på miljöskatt mm. Se bara på det korkade beslutet att höja barnbidraget med 150 spänn. För mig som småbarnsfar har 150 spänn ingen betydelse, men det kostar staten flera miljarder. Vart får man dom pengarna från? bla båtskatt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Det är väl bra att det någon gång blir rätt. D.v.s att man tar från den rike och ger till den fattige. Har man råd att ha båt har man säkert råd med några hundralappar i båtskatt. Vet man sedan att pengarna hamnar någonstans där de behövs t.ex.barnbidrag till de som behöver det, så känns det säkert bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Om jag får komma med ett inlägg i ämnet, så tror jag att den gröna skatteväxlingen som det är beslutat om i riksdagen kommer att förvärra det ytterligare för oss vanliga dödliga.

Man kommer att ta ännu mera från de redan fattiga och fördela ut detta på de redan rika.

En förvånade åtgärd tycker jag det var när man igår beslutade att man skulle öppna de reservlager av bensin man förfogar över för att på så vis lätta på trycket av bensinpriset.

Likaväl som man i Stockholm inför de omtalade vägtullarna som på så vis ska få svenssons att åka mer kommunalt.

 

/Wille som bara kör upp 4 liter diesel per mil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart kommer skatt på foruminlägg.

Stark gissning med 25%

 

Inte ska det väll vara skattefritt att få goda råd hur man lagar och fixar sin båt!!!??? Borde klassas som kunsultativ verksamhet och då vara skattpliktig.

 

 

Och givetvis någon form av körkort på de som skriver svar till frågor, för tänk vad farligt det vore om de råd man ger skulle skada någon eller dess ägodelar

 

Ska det vara körkort på sjön så ska det vara ett riktigt. Ska det beskattas så ska det finnas en rimlig anledning till varför man ska ha in mera skatt och sakliga argument varför dagens nivåer inte går att behålla eller minskas genom effektivare arbete.

 

(ber om ursäkt om jag sårat någon med detta inlägg) 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Sjorovarn.

Det var inte ironiskt. Får inte staten in pengarna på det ena viset , får de in de på det andra. Då är det bättre att båtägarna betalar båtskatt än att jag ska betala mer i skatt på den lilla lön jag har.

Man får ju skatta för pengar man har på banken och man får skatta för en fastighet  som man placerat pengarna i. Varför ska man kunna placera sina pengar i en båt och slippa beskattning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jisses...du verkar ha köpt hela konceptet...du skattar inte för dina pengar på banken såvida du inte betalar förmögenhetsskatt...det du skattar för är kapitalinkomsten, dvs 30% av ränteinkomsten som kan kvittas mot om du har lån och betalar låneränta.

Fastighetsskatt är ett otyg....en av anledningarna till att den tillkom var att främja bostadsbyggandet i Sverige, när räntorna var höga så betalades det räntebidrag av staten till nyproducerade villor/flerbostadshus.

Och att säga bara för att man har en orättvis  fastighetsbeskattning i landet också ska skatta ngt helt annat exempelvis båtar är helt befängt, den ena dumheten rättfärdigar inte den andra. Som motorbåtsåkare skattar jag redan via bensinen moms -miljöskatt-koldioxidskatt o gud vet allt vad dom kommit på.

Hur ska vi göra med alla frimärkssamlare då? Ska vi beskatta dom oxå efter det fiktiva värdet på samlingen? Dom har ju oxå placerat sina pengar...varför ska dom slippa beskattning efter ditt resonemang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Stevemedselcon.

 

Visst tycker alla fastighetsägare att fastighetsskatten är fel. Skatter måste komma in, ta dem bara inte från mig som har hus. Detsamma gäller tydligen när det är båtar. Borde som du säger även vara skatt på frimärkssamlingar, det kommer säkert också, uppfinningsförmågan hos statsförvaltningen i att hitta fler inkomstkällor för staten är större än vi tror.

 Frimärkssamlingar för ofta en anonym tillvaro i något bankfack någonstans precis som en båt som inte står uppställd på garageinfarten. Existensen av frimärkssamlingar är lika svårkontrollerade som båtar, för statsförvaltningen. Det blir kanske nästa förslag, ett frimärksregister.

Staten behöver si eller så mycket pengar om året för att dra runt verksamheten, dessa pengar måste komma in via inkomststatten eller punktskatter. Eftersom de flesta tycker att inkomstskatten redan är hög, återstår bara punktskatter för att få in pengar för att hålla ruljansen igång.

Som jag nämnde tidigare några hundralappar om året har vi säkert råd med om vi har råd till att ha båtar, det kommer säkert inte att bli några fantasisummor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja...du verkar pigg på o pröjsa skatt du...

Nä...skulle kunna älta detta i många rader...men det är en båtsajt...så jag avstår ifrån att gå i polemik med dig .

Ha en skattefri dag, jag menar en bra dag! *s*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Steve.

Tro nu inte att jag tycker detta är bra, det är bara att välja antingen får vi högre skatter på det vi tjänar annars är det punktskatter som gäller om vi nu inte kan skära ner utgifterna. Detta sista ser inte ut att gå men vi får se om ett år om det kommer nya aktörer som tar hand om AB Sverige då kanske det kan bli förändringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skatt, skatt, skatt och åter skatt.

Men än så länge är iaf ett gott skratt skattefritt. Säkert därför det heter ett gott skratt förlänger livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Sjorovarn.

Detta har säkert vi som har råd till att ha båtar bara för att leka med, säkert råd till att betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger att man tar från den rike och ger till den fattige i samma inlägg som du säger att man ska ta båtskatt för att ge som barnbidrag (Nu har jag generaliserat och hårddragit ditt inlägg).

Visst finns det många barnföräldrar som behöver pengarna men har du tänkt på att Ingvar Kamprad och Stefan Persson skulle få barnbidrag om de skulle få barn idag? Båda dessa herrar skulle säkert kunna bränna 100 Miljoner per dag och ändå inte göra slut på stålarna inom ett år.  Det kanske skulle ge bra mycket mer att inkomstpröva barnbidraget rent rättvisemässigt än att införa båtskatt?

Då kanske fler barn skulle få chansen att komma ut på sjön.

Du verkar också tycka att fastighetsskatten är bra och rättvist? Vad säger du till den gamla ensamma damen i ett hus i en närförort till Stockholm som köpte/byggde sitt hus på 50-talet, har betalt av sina lån och nu känner att hon gjort rätt för sig. Nu sitter hon på en förmögenhet på 2-5 Miljoner som hon ska skatta för med pensionen efter ett jobb som undersköterska? Ska hon flytta från sitt livsverk bara för att hon råkar bo på fel ställe? Det känns väl rättvist?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Varför ska man kunna placera sina pengar i en båt och slippa beskattning? 

 

Den sista raden älskar jag i ditt inlägg!! 

 

Undrar om det är mina beskattade pengar du menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv småbarnsfar och har med nöd och näppe råd att äga en billig båt. Kan inte påstå att dom 150 kronor i höjt barnbidrag kommer göra någon märkbar skillnad i min ekonomi. Men en massa skatt på mitt båtägande (kommer garanterat överstiga dom 150 kronor extra i barnbidrag) kan mycket väl få mig att tvingas sälja båten som är ett av mina få fritidsintressen... Att ta från dom fattiga och ge till dom rika? Dom fattiga kommer inte ha råd att äga båtar, och dom rika märker inte av beskattningen. Låter som att man snarare ökar klyftan mellan fattiga/rika ytterligare med en sådan beskattning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va bra med körkort till sjöss!

Många stämplar i boken blir det!

Snart är man klar kustskeppare så mig lär det inte påverka

mycket. 26.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Ja, det var många ömma tår man trampade på. De som har villor vill ju inte ha skatt på dem och detsamma tycker säkert alla bilägare när skatteinbetalningsavi'n kommer. Så varför skulle båtägarna vara annorlunda funtade? Men pengarna måste in för vi vill ju ha skolor till våra barn och ålderdomshem till våra föräldrar när de blivit gamla och detta är inte gratis. Nu är ju dessa skattemedel inte något som drives in till sheriffen i Notthingham i Robin Hoods England, utan skatt är något som kommer alla tillgodo mer eller mindre. Eftersom AB Sverige har en stor statsskuld som förutom det löpande måste betalas av, fordras det inkomster för landet. Dessa inkomster kan landet få in genom punktskatter eller inkomstskatter, det är bara för oss att välja vilket och inkomstskatten är ju enligt alla redan för hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...