ElPedro 0 Postad 28 Augusti , 2005 Tjena. Har fått ett knasigt fel på min AQ130. När jag skulle starta den och åka ut så gick den bara på 4:ans cylinder. Den gick helt normalt hela förra turen. kollade tändning,bränsle m m. Allt var ok. Kollade idag kompressionen och den var obefintlig på 1,2 och 3:ans cylinder. det visade sig att stötstängerna för avgasventilerna har lossnat,hamnat bredvid ventilnedtryckarna , (kom inte på vad dom heter) och kilat fast. Vilket medfört att avgasventilerna stod öppna. Fick lös dom och konstaterade att dom är krokiga, känns dock normalt om man sätter tillbaks dom. Så min fråga är, varför/hur har detta hänt? Kan jag ha fått följdfel? Märkligt att jag inte märkte nåt vid förra turen då det hände. Ska montera nya,raka stänger i morrn och prova igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 29 Augusti , 2005 Hej . Kolla om vipparmsbryggan sitter fastskruvad samt om den har fått smörjning . Kärvar den så kröker man stängerna. MVH Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 29 Augusti , 2005 Jag har råkat ut för detta på en b20 för många år sedan. Då var det ventilskaften som kärvade i styrningen på två cylindrar. Varför det kärvade vet jag inte, men resultatet blev att avgasventilerna aldrig stängde som dom skulle, med krokiga stötstänger som följd. Jag bytte hela toppen, men en renovering är nog på plats. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ElPedro 0 Postad 1 September , 2005 Hej. Då har jag provat med nya stänger och det verkar funka helt ok. Dock kärvade 3 ventiler, men efter lite motion så funkar dom helt ok. Jag kommer dock ha det hela under nogrann uppsikt när jag startar nästa gång. Tack för era snabba och korrekta svar. /Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser