Gå till innehåll
onsdag 15 juli 2026

Rekommendera Poster

Funderar på att tillverka ett par luckor till sittbrunnen. 

Vad tror ni om att använda en 10 mm vattenfast björkplywood och sen limma fast 4 mm mahognyplywoodremsor som är 4 cm breda. Nåta med 

tec 7 sen bets och fernissa. 

Behöver ändträt på plywooden förslutas med epoxi, i nåten innan nåtningen samt ytterkanterna eller räcker det med fernissan? Kommer lägga ca 7 lager fernissa.

Någon som provat ovanstående eller som tror eller förkastar idéen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev leifans:

Vad tror ni om att använda en 10 mm vattenfast björkplywood och sen limma fast 4 mm mahognyplywoodremsor som är 4 cm breda.

Lim?

13 minuter sedan skrev leifans:

Nåta med tec 7 sen bets och fernissa. 

Behöver ändträt på plywooden förslutas med epoxi, i nåten innan nåtningen samt ytterkanterna eller räcker det med fernissan? Kommer lägga ca 7 lager fernissa.

Varför ska du betsa?

Ännaträet behöver förslutas med något men frågan är vilken fernissa du kommer att använda?

Är det meningen att det skall vara stuvfack eller något annat under luckorna och kommer luckorna att beträdas samt storlek på luckorna?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte provat, men tror på ideen.

Det borde rimligen räcka med fernissa på ändträt, men låter inte helt fel att först försegla med lite epoxi, särskilt björk delen. Men bara ett tunt tunt lager som får suga in i ändträt, blir det för tjockt så kanske det spricker.

Som referens:

- Kajakbyggare som bygger kajaker i trä brukar lägga tunn glasfiberväv med epoxi som sedan avslutas med fernissa uppepå som UV skydd för epoxinlaminatet. Misstänker att epoxin är för både vattenskydd och avslutande limning av helheten, och väven för att inte epoxin ska spricka. 

- Samma teknik använder vissa lyxbåtstillverkare av "träbåtar" (båtar i plast men med mycket utvändigt trä så det ser ut som träbåt) för utvändigt trä, typ J-Craft), fast istället för fernissa har jag för mig de avslutar med polyuretanlack som UV skydd av epoxin.

Så kanske även kajakmetoden kan vara värd att utvärdera som väderskydd av luckorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fernissa har jag bara hört talas om, ingen riktig aning om vad det är för något.

Om jag tittar på egna durkar som är utsatta för den marina miljön, så är dessa lackade med flera lager, ofta 7-9 lager lack, de första lagren med utspädd lack, eller på senare tid har jag gått över till kinesisk träolja, heter ibland ”Kinaolja” med minst en omgång innan lackningen börjar.

Ändträt måste ju skyddas, hur himla vattenfast plywooden än är så suger ändträt efter en tid iallafall.

Plast, eller epoxi är säkert väldigt bra att behandla med, så kan man ju då, som redan är föreslagits, förstärka med glasfiberremsor om ändträt utsätts för slitage.

En hård lack som är bra är Le Tonkinois, jag har för 30 år sedan lackat en furutrappa med den lacken och det håller ännu. Götheborgs master är också lackades med Le Tonkinois.

En durk i båten är lackad så, en annan är lackad med Internationals Goldspar, sidenmatt, alla gillar inte den lacken, men jag tyckte att det blev bra, men den är i behov av omlackning efter tio år.

Lim…. Det finns en hel del bra lim för trä ombord. Jag har ju bra erfarenhet av Araldits epoxilim.

Men det kan tänkas att det finns bättre lim, men jag tvivlar… 

Men det gäller ju för dig att få ett tunt och väldigt vidhäftande limlager. 
”No moore nails, outdoor” är ju bra, men alldeles för tjockt för dina ändamål.

Nåten utförs väl lämpligen med någon bra marintätningsmassa från exempelvis Sika. Sika har ju även bra konstruktionslim som jag kanske använt nån gång till att limma trälister på plast, på båten, sitter som berget.

Hursomhelst kan jag tänka mig att det blir väldigt kladdigt att nåta 4mm tunna fanér, men använd maskeringstape på ytor som inte skall bli kladdiga, stryk ut med en sickel. Talla inte på grejerna förrän det härdat.

Vidare kan det vara bra att ha en till plywoodskva och bra tyngder, såsom sandsäckar, att lägga uppepå fanéren när du limmar, men innan du nåtar. Du kan ju lägga bakplåtspapper eller liknande emellan så att du inte limmar ihop alltihopa till en sandwich….

Sedan, så funderar jag på varför du skall limma på fanér själv, det finns ju färdiga plywooddurkar att köpa, men kanske stämmer inte ”mönsterpassningen” eller tjockleken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Lim?

Varför ska du betsa?

Tänkte köra med Tec 7 både till limning och nåtning. 

Betsen gör att mahognyn ger en finare färg samt att den håller färgen längre.

Fernissan är Internationals Schooner.

Stuvfack i toften i sittbrunnen, kommer trampa på den då och då.

Ca 40*25 cm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Boanjohan:

Inte provat, men tror på ideen.

Luckorna är "infällda" i toften så det blir  svårt att få det snyggt/för mycket jobb om jag kör glasfiber och epoxi. Är även lite nojig med att arbeta med epoxi, om det inte är nödvändigt.

Redigerad av leifans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Fernissa har jag bara hört talas om, ingen riktig aning om vad det är för något.

Gissar att Sika och Tec 7 motsvarar varandra.

Arbetsgången är tänkt: betsning samt ett lager förtunnad fernissa Schooner, nåtning, ett till lager förtunnad  fernissa för att sedan avsluta med ytterligare 5-6 lager fernissa.

Har lite olika tyngder att lägga på.

Har använt färdig "durkplywood" när jag renoverade en Polar 17 för några år sedan så tänkte prova ett nytt grepp till den här.

Redigerad av leifans
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev leifans:

Gissar att Sika och Tec 7 motsvarar varandra.

Arbetsgången är tänkt: betsning samt ett lager förtunnad fernissa Schooner, nåtning, ett till lager förtunnad  fernissa för att sedan avsluta med ytterligare 5-6 lager fernissa.

Har lite olika tyngder att lägga på.

Har använt färdig "durkplywood" när jag renoverade en Polar 17 för några år sedan så tänkte prova ett nytt grepp till den här.

Okäj.

Då vet jag vad en fernissa är, en lack baserad på exempelvis kinesisk träolja, då efter att ha googlat på  ”Internationals Schooner”.

Min salige fader sade alltid i nedlåtande ton att ”fernissa har man till möbler, och sneseglarna på oskusten lackar sina båtar med det, men det blir aldrig bra…”

Ja durkplywooden är ju rätt dyr, men om du finner fanér till bra pris, liksom lim och en högkvalitativ marinplywood kan det kanske bli billigare och bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Okäj.

Då vet jag vad en fernissa är, en lack baserad på exempelvis kinesisk träolja, då efter att ha googlat på  ”Internationals Schooner”.

Min salige fader sade alltid i nedlåtande ton att ”fernissa har man till möbler, och sneseglarna på oskusten lackar sina båtar med det, men det blir aldrig bra…”

För ett antal år sedan när jag bodde på ostkusten hade jag en fernissad kravellbyggd folkbåt byggd i honduras mahogny. Fin som sjutton var den och fernissan höll väldigt många år då den var betsad innan första lagret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev leifans:

Tänkte köra med Tec 7 både till limning och nåtning. 

Betsen gör att mahognyn ger en finare färg samt att den håller färgen längre.

Fernissan är Internationals Schooner.

Stuvfack i toften i sittbrunnen, kommer trampa på den då och då.

Ca 40*25 cm.

Jag har aldrig limmat med nåtmassa, så det vågar jag inte kommentera mer än att jag limmar med polyuretanlim (som skummar).

Har provat en gång med Herdins betspulver på mahogny enligt anvisningar men gör aldrig om det igen men dock inte tillsammans med  International Schooner fernissa.

Jag hade nog provat på en bit med bara  International Schooner och en bit grundad med Kinaolja men det blir säkert kaka på kaka.

International Schooner är ganska fet och ger ett visst djup i kulören på mahognyn samt förhindrar att den grånar med tiden förutsatt att man bättrar på då och då.

International Schooner är väl så nära riktig fernissa man kan komma idag bland allt vattenbaserat mög som de kallar fernissa.

Är det meningen att plywooden skall ersätta befintlig lucka så hade jag nog förstärkt lite på undersidan om det finns plats eller lite tjockare björkplywood.

Mättar du ännaträ med epoxi eller något annat så kan du inte måla över med något efteråt mer än vanlig lackfärg. Epoxi är ju transparent så man kan ju betsa, spackla mm. innan epoxibehandlig av ännaträt så slipper man att det lyser ljus björkplywood om kanterna. Om du ska epoxibehandla ännaträt så gör du det före allt annat, dock efter du ev. betsat ännaträt till rätt kulör.

Vet dock inte hur epoxi blir om man behandlat med oljebets...

Länkar till braiga sidor:

https://welinoco.com/sv

Mycket trevliga och hjälpsamma men man kan inte handla direkt från Welin & Co men goda råd får man. Osmo har oljebets som är jättebra (tycker jag).

https://claessons.com

Fullt av braiga grejor, sånt man oftast bara kunde köpa förr i vanliga färgaffärer (innan de blev Colorma mm.)

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

På förra båten hade jag luckor i sittbrunn som var plywoodskivor med nåtad teakfaner som ytskikt. Luckorna var original till båten. En kant var "målad" med något svart. Ingen aning om det var epoxy eller färg  men det ruttnade inte i plywoodskivan. Övriga tre ytterkanter var skyddade av kantlister i teak. Teakfaneret var rätt kraftigt för att ge slitmån. Trots det så blev det till slut så fårigt att alltsammans frästes bort och ersattes av massiva teakribbor som även de nåtades. Ribborna limmades med polyuretanlim. Då det var det lite djupare nåtspår så nåtningen var det som att nåta ett båtdäck. Det var teak i ytfaneret så luckorna lackades inte, varken före eller efter renoveringen.

Ett problem med släta plywoodluckor över stuvfacken är att regnvatten kryper runt kanten och letar sig in i stuvfacket. För att få torrt i stuvfacken så frästes det spår under luckan (utanför anliggningskanten i facket) och i spåret limmades det fast teaklister med ett extra avrinningsspår så att vattnet kunde droppa av innan det gick in i facket.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-07-05 vid 19:20 skrev Mercury_44XS:

Jag har aldrig limmat med nåtmassa, så det vågar jag inte kommentera mer än att jag limmar med polyuretanlim (som skummar).

Har använt Casco Polyuretanlim på vissa ställen men kommer limma remsorna med Tec då det hugger direkt och inte behöver tryck. Kollade med Tec och Tec7 fungerar utmärkt som nåtning då det är stumt i fogen (limmade remsor). Hade remsorna varit skruvade hade Tec7 inte fungerat då det blivit rörelse mellan remsorna.

Vad hände då du inte kommer använda bets under fernissan? Jag har bara positiva erfarenheter med bets under fernissan, både Internationals och Herdins pulver. Oljebets har jag dock aldrig haft på båt.

Kommer förstärka luckorna så dom blir hyfsat stumma.

Tack för infot om epoxi och länkarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-07-05 vid 19:33 skrev Lintott:

Ett problem med släta plywoodluckor över stuvfacken är att regnvatten kryper runt kanten och letar sig in i stuvfacket. För att få torrt i stuvfacken så frästes det spår under luckan (utanför anliggningskanten i facket) och i spåret limmades det fast teaklister med ett extra avrinningsspår så att vattnet kunde droppa av innan det gick in i facket.

Har inte kommit på någon tillfredsställande lösning för regnvattnet än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...