Jens_Sthlm 34 Postad fredag kl 16:25 2026-07-03 vid 18:28 skrev Georg_Ohm: Toyota är en sak, Volvo-Penta är något annat. Såvitt jag vet finns det inga sådana finesser på dom analoga och sengustavianska motorerna. Vad jag funderade på, är vad trådstartarens @Jens_Sthlms voltmeter i panelen visar….? Inte heller det instrumentet är någon kalibrerad laboratorie mätapparat, utan ett synnerligen enkelt vridspoleinstrument med en oexakt skala och en tjock visare… Men om nu tempinstrumentet visar för låg temp så borde nu voltmetern också visa fel utav bara den… dom försörjs ju från samma kopplingspunkt i panelen, tändningslåset, nämligen anslutningen ”+” på tändningslåset. Det absolut vanligaste elfelet ombord är kontaktproblem, oxid i anslutningar kan ge flera volts spänningsfall och då den där runda multikontakten har jag sett åtskilliga exempel på ”glappkontakt av tredje graden”. Ofta har dessa kontaktdon skadats då någon varit uppe och klivit på motorn. Voltmätaren visar lite lågt tycker jag, 12.8 volt. Kan det vara min generator som felar? Har kollat anslutningen märkt ”w” på generatorn, det är den som går till varvräknaren men ser inget uppenbart fel. Min bedömning är att det är originalgenerator som sitter på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad fredag kl 21:05 4 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Voltmätaren visar lite lågt tycker jag, 12.8 volt. Kan det vara min generator som felar? Har kollat anslutningen märkt ”w” på generatorn, det är den som går till varvräknaren men ser inget uppenbart fel. Min bedömning är att det är originalgenerator som sitter på. Mät spänningen över batteriets poler med motorn igång, då generatorn laddar och då motorn är avstängd. Vad får du då för mätvärde? Jag tycker inte att man riktigt kan lita på spänningen i mätartavlan, det är är många kopplingspunkter och rätt långa och klena kablar innan spänningen (och strömmen) kommer dit fram. W på generatorn ger en växelspänning, spänningen är låg, det är inte den som är viktig, det är frekvensen som varvräknaren räknar om till RPM. Så om du skall mäta generatorns spänning är det på anslutningen B+ och mot generatorns gods du skall mäta, men akta dig så att inte multimeterns mätsladdar trasslar in sig i generatorns remskiva…! B+ på generatorn skall nu egentligen vara samma elektriska punkt som batteriets pluspol, det borde vara samma spänning, men det kan ju vara någon dålig anslutning på generatorn eller annorstädes som orsakat ett spänningsfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 34 Postad igår kl 05:13 8 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Mät spänningen över batteriets poler med motorn igång, då generatorn laddar och då motorn är avstängd. Vad får du då för mätvärde? Jag tycker inte att man riktigt kan lita på spänningen i mätartavlan, det är är många kopplingspunkter och rätt långa och klena kablar innan spänningen (och strömmen) kommer dit fram. W på generatorn ger en växelspänning, spänningen är låg, det är inte den som är viktig, det är frekvensen som varvräknaren räknar om till RPM. Så om du skall mäta generatorns spänning är det på anslutningen B+ och mot generatorns gods du skall mäta, men akta dig så att inte multimeterns mätsladdar trasslar in sig i generatorns remskiva…! B+ på generatorn skall nu egentligen vara samma elektriska punkt som batteriets pluspol, det borde vara samma spänning, men det kan ju vara någon dålig anslutning på generatorn eller annorstädes som orsakat ett spänningsfall. När jag mäter över batteriets polskor vid avstängd motor 12.8V. När jag mäter över battariets polskor med motor igång 13.97V och mätaren vid styrplats visar 12.6V. När jag mäter över generatorns B+ och gods 14.01V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad igår kl 12:20 (redigerade) 7 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: När jag mäter över batteriets polskor vid avstängd motor 12.8V. När jag mäter över battariets polskor med motor igång 13.97V och mätaren vid styrplats visar 12.6V. När jag mäter över generatorns B+ och gods 14.01V. Vad bra, inte bara acceptabla värden, utan bra mätvärden, av vad man skall förvänta sig, med undantaget då för mätaren vid styrplatsen, men det gör ju ingenting. Du skulle ju kunna mäta med multimetern på voltmeterns anslutningar och se vad den riktiga spänningen är där. Den där voltmetern är ju inget precisionsinstrument precis, bred visare över en oexakt skala och därunder ett vridspoleinstrument vars föregångare konstruerades redan 1882. (Jag bytte ut min i instrumenttavlan mot en roderlägesindikator, och så blev det en liten digital voltmeter vid sidan om) Redigerad igår kl 12:34 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser