Gå till innehåll
onsdag 15 juli 2026
Lastbilslars

båt motor startar inte

Rekommendera Poster

Har problem med att få båtmotorn att starta, det gäller en solé diesel 34 mini.

Motorn rullar igång fint men dieseln antänder inte.

Först trodde vi att det var för mycket luft i motorn, men efter att ha bytt bränslefilter, lossat samtliga skruvar och pumpat ut en del luft så kommer nu endast ut ren diesel och inga luftbubblor när man pumpar.

En guide sade att det då antagligen är problem vid 1) för låg värme vid antändning eller 2) kompression.

Började med att kolla glödstiften; vid glödgning är det ca 8 volt samt 0.5 ohm i glödstiften, vilket är lägre än det rekommenderade värdet på 12 volt - kan det vara så att glödstiften inte blir tillräckligt varma för att antända bränslet?

Och om inte - tror ni snarare att det kan vara så att jag ska gå över till att undersöka kompressionen?

Är oerhört tacksam för tips då jag är verkligt sugen på att få igång båten för säsongen! Tack på förhand :)

IMG_4297.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill tillägga att förra året gick den jätte bra men hade samma problem året  att den var svårt startat men till slut fick jag igång den , efter många start försök och bytt batteri 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Lastbilslars:

Först trodde vi att det var för mycket luft i motorn, men efter att ha bytt bränslefilter, lossat samtliga skruvar och pumpat ut en del luft så kommer nu endast ut ren diesel och inga luftbubblor när man pumpar.

Har du även lossat sista anslutningen, dvs spridaranslutningen, och kört motorn på starten tills det bara kommer diesel även där - och sedan dragit åt ?

Brukar vara nödvändigt på många motorer om det vart luft i systemet, vilket det ju var i ditt fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Att den är svårstartad kan bero på flera orsaker men till att börja med har du ett bränslesystem med en slangdragning som inte är riktigt korrekt. Syns lite dåligt på bilden men det ser inte riktigt rätt ut.

Returen går dels till ett T men även direkt tillbaka till tanken och returen är ansluten till trycksidan på matarpumpen vilket innebär att en del bränsle som skulle gå till insprutningspumpen går direkt tillbaka till tanken.

Det sitter ett vanligt slangfilter på inkommande ledning till matarpumpen, kan man iofs ha men inte i plast.

Huvudbränslefiltret sitter fel om det är ett vattenavskiljande filter typ LUCAS/CAV men känner inte igen filterhuvudet där det även verkar sitta en handpump.

Skarvad ledning till huvudbränslefiltret och slangar och slangklämmor som sett sina bästa dagar samt olika dimension på slangar.

Svårluftat och felkopplat...

Har du demonterat luftfiltret för tagning av bilden eller saknas detta helt?

11 timmar sedan skrev Lastbilslars:

Började med att kolla glödstiften; vid glödgning är det ca 8 volt samt 0.5 ohm i glödstiften, vilket är lägre än det rekommenderade värdet på 12 volt - kan det vara så att glödstiften inte blir tillräckligt varma för att antända bränslet?

8V är för låg spänning på glödstiften, var mätte du?

Vad är det för spänning på batteriet?

Spänning före och efter glödstiftsrelä?

Basmotorn för Solé Mini 34 är en Mitsubishi K4D som är en förkammardiesel som har glödstift som värmer upp förkammaren för att underlätta kallstart. När motorn väl varit igång och inte har för låg arbetstemperatur kan man starta den utan att glöda, man skall alltså inte behöva glöda varje gång man startar.

Det är inte glödstiften som antänder dieseln utan värmen som bildas under slutfasen av kompressionstakten och kompressionstrycket är avgörande för att en dieselmotor skall kunna starta och gå.

Övrigt att kolla:

Kompression.

Understiger kompressionstrycket ett visst värde blir motorn svårstartad.

Råkade titta i fel VHB, tidigare och skrev fel kompressionstryck, skall vara 32 bar och får avvika max 2,5 bar mellan de olika cylindrarna. Hittar inget lägsta värde men är det under 28 bar så är det nog för lågt.

Ett kompressionsprov visar motorns kondition och understiger detta 28 bar får man felsöka orsaken till låg kompression.

Spridare.

Spridare skall provtryckas (öppningstryck) och spridarbilden kontrolleras var 400:e timme enligt serviceschema för aktuell motor.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Har du även lossat sista anslutningen, dvs spridaranslutningen, och kört motorn på starten tills det bara kommer diesel även där - och sedan dragit åt ?

Brukar vara nödvändigt på många motorer om det vart luft i systemet, vilket det ju var i ditt fall.

jag lossadade på fyra skruvarna som bränslet kommer in i sen efter kommer dom där metallrören dom har jag inte vågat pillat på 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Att den är svårstartad kan bero på flera orsaker men till att börja med har du ett bränslesystem med en slangdragning som inte är riktigt korrekt. Syns lite dåligt på bilden men det ser inte riktigt rätt ut.

Returen går dels till ett T men även direkt tillbaka till tanken och returen är ansluten till trycksidan på matarpumpen vilket innebär att en del bränsle som skulle gå till insprutningspumpen går direkt tillbaka till tanken.

Det sitter ett vanligt slangfilter på inkommande ledning till matarpumpen, kan man iofs ha men inte i plast.

Huvudbränslefiltret sitter fel om det är ett vattenavskiljande filter typ LUCAS/CAV men känner inte igen filterhuvudet där det även verkar sitta en handpump.

Skarvad ledning till huvudbränslefiltret och slangar och slangklämmor som sett sina bästa dagar samt olika dimension på slangar.

Svårluftat och felkopplat...

Har du demonterat luftfiltret för tagning av bilden eller saknas detta helt?

8V är för låg spänning på glödstiften, var mätte du?

Vad är det för spänning på batteriet?

Spänning före och efter glödstiftsrelä?

Basmotorn för Solé Mini 34 är en Mitsubishi K4D som är en förkammardiesel som har glödstift som värmer upp förkammaren för att underlätta kallstart. När motorn väl varit igång och inte har för låg arbetstemperatur kan man starta den utan att glöda, man skall alltså inte behöva glöda varje gång man startar.

Det är inte glödstiften som antänder dieseln utan värmen som bildas under slutfasen av kompressionstakten och kompressionstrycket är avgörande för att en dieselmotor skall kunna starta och gå.

Övrigt att kolla:

Kompression.

Understiger kompressionstrycket ett visst värde blir motorn svårstartad.

Råkade titta i fel VHB, tidigare och skrev fel kompressionstryck, skall vara 32 bar och får avvika max 2,5 bar mellan de olika cylindrarna. Hittar inget lägsta värde men är det under 28 bar så är det nog för lågt.

Ett kompressionsprov visar motorns kondition och understiger detta 28 bar får man felsöka orsaken till låg kompression.

Spridare.

Spridare skall provtryckas (öppningstryck) och spridarbilden kontrolleras var 400:e timme enligt serviceschema för aktuell motor.

//Pär

bilden är tagen innan jag bytt filtret kan ta en bild på hur de ser ut med du da nya filtret .

mätte direkt på glödstiften undertiden min vän glödde plus på toppen och minus direkt under där man skruvar ner den i motorblocket .

luftfiltret är demonterat de saknas inte helt 

kan återkomma med spänningen på batteriet efter laddningen under natten är de några mer mätningar jag kan göra ? 

komprisionstrycket behöver jag beställa ett verktyg och så ska jag mäta där . 

är de samma verktyg man kontrollerar på spridarna eller hur gör man de r ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Lastbilslars:

jag lossadade på fyra skruvarna som bränslet kommer in i sen efter kommer dom där metallrören dom har jag inte vågat pillat på 

Om jag förstår dig rätt har du alltså inte luftat hela vägen till spridaren? I så fall är felet luft i systemet. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Om jag förstår dig rätt har du alltså inte luftat hela vägen till spridaren? I så fall är felet luft i systemet. 

okej förmodligen inte , hur gör man en korrekt luftning , ända fram till spridarna 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Lastbilslars:

okej förmodligen inte , hur gör man en korrekt luftning , ända fram till spridarna

Se det jag skrev ovan:

2 timmar sedan skrev IngemarE:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan skrev IngemarE:

Se det jag skrev ovan:

juste tack 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med båda föregående skribenter, lossa samtliga spridarrörsmuttrar 1/2–3/4 varv, kör på startmotorn och dra åt ett spridarrör i taget.

Förhoppningsvis kommer motorn att tända och starta.

Detta är ett 2-mans jobb, en kör starten medan den andra drar åt spridarrörsmuttrarna och de skall dras åt hårt och det ska gå snabbt, inget sölande. Släpp inte startknapp eller tändningsnyckeln under tiden spridarrören luftas ur. Fulladdat batteri innan detta påbörjas, kolla även batteriets kapacitet med belastningsprov.

Det är dessa muttrar som skall lossas, se röda pilar.

950704202_Skrmavbild2026-06-20kl_11_36_35.png.92771db2239b7a40292a6a8815302231.png

Fortfarande svårtstartad, gå vidare i felsökningen med kompressionsprov, kolla glödning och lämna in spridarna för kontroll.

Du bör nog se över bränslesystemet med slangdragning som ser lite tokigt ut.

Ska se om jag hittar någon VHB online du kan ladda ner.

//Pär

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Håller med båda föregående skribenter, lossa samtliga spridarrörsmuttrar 1/2–3/4 varv, kör på startmotorn och dra åt ett spridarrör i taget.

Förhoppningsvis kommer motorn att tända och starta.

Detta är ett 2-mans jobb, en kör starten medan den andra drar åt spridarrörsmuttrarna och de skall dras åt hårt och det ska gå snabbt, inget sölande. Släpp inte startknapp eller tändningsnyckeln under tiden spridarrören luftas ur. Fulladdat batteri innan detta påbörjas, kolla även batteriets kapacitet med belastningsprov.

Det är dessa muttrar som skall lossas, se röda pilar.

950704202_Skrmavbild2026-06-20kl_11_36_35.png.92771db2239b7a40292a6a8815302231.png

Fortfarande svårtstartad, gå vidare i felsökningen med kompressionsprov, kolla glödning och lämna in spridarna för kontroll.

Du bör nog se över bränslesystemet med slangdragning som ser lite tokigt ut.

Ska se om jag hittar någon VHB online du kan ladda ner.

//Pär

tack för tydlig direktiv , 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Lastbilslars:

tack för tydlig direktiv , 

efter att hållt på att lufta så kom den här sprickan upp i matarpumpen , som ran ur diesel den måste öppnat upp mer undertiden vi höll på mer kan de ha hänt under vintern ? och vart hittar man en ny sådan?

kan de vara där de kom in luft 

IMG_4464.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

en tidigare bild gör ca 2 veckor sen IMG_4300.thumb.jpeg.9f16d1b696a375accdf0b0072b1f3614.jpeg

Redigerad av Lastbilslars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länk till reservdelskatalog:

https://www.scribd.com/document/750626947/Spare-Parts-Sole-Mini-34

Bränslepump finns på sid. 9, detalj nummer 17 och har reservdelsnr: 13114001

Bara att börja googla: Solé 13114001 så får du träffar.

Glöm inte ny packning om det inte ingår med pumpen.

Har tyvärr inte hittat rätt VHB till din motor men letar, fanns en instruktionsbok:

https://soleadvance.com/en/sole-advance-marine-engine-mini-34-discontinued-fa0950

Klicka på "Documentation" > "Users Manuals" och välj språk.

Såg att det fanns reservdelskatalog här också.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När jag kollar på de sista två bilderna, så ser det ut som om nippeln är hårdare dragen, vriden än på den nedre (äldre).

Tog du i för kung o fosterland? Så har du nog förklaringen där varför pumphuset av aluminiumlegering spruckit

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tyckte inte jag drog hårt så , däremot min kompis sa att han eventuellt hade gjorde de , man får väl bara köpa ny och inte tänka på de , trist dock 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Har tyvärr inte hittat rätt VHB till din motor men letar, fanns en instruktionsbok:

https://soleadvance.com/en/sole-advance-marine-engine-mini-34-discontinued-fa0950

//Pär

tack och bock , kan man vara säker att de är original man ska använda tänkte på bränsle filter var volvopenta kanske den också är en annan , dock sitter den ju på motorn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

//Pär

https://www.poseidonmarine.eu/products/fuel-pump-for-sole-sole-diesel-ro-13114001-13814005?srsltid=AfmBOorAW-poZWsojxnV6HhbTudnFPiZWKX6mZlJxVJTs1e1D0k-dr8A

vad tror man om den här ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Lastbilslars:

Har inte en blekaste aning mer än att det är eftermarknadsdelar från ett företag lokaliserat i Bulgarien.

Står tillverkad inom xx men det kan man ju enkelt kringgå.

Tror det blir svårt att hitta OEM reservdelar till denna motor.

Rodahl Marin är återförsäljare av Solé, kolla med dom på måndag.

Har ingen sökfunktion på sin hemsida så man kan inte söka efter original reservdelsnr.

En firma i Spanien som säljer eftermarknadsdelar och denna ser bättre ut men det är svårt att se bilder.

https://piezasdebarcos.com/es/bomba-de-alimentacion-para-sole-diesel-equivale-a-13114001-13814005_p9617177.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den där i spanien var väldigt billig ska prata med dom på måndag om dom har något annars beställer jag den från spanien , tack 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...