JRo72 0 Postad 12 Juni Har precis skaffat en Maxi680 med en AQ231a som är lite svårstartad (får ge mycket gas) som sedan först går fint på tomgång. När man kört ett tag och går ner på riktigt låga varv så dör den efter ett tag efter att ha pendlat i varv. I samband med återstart så går säkringen kopplat till tändningen. Bränslesystemet är genomgånget och nyligen bytt till elektronisk fördelare som justerats. Tändlåset är original och ”glappar” ibland när man försöker starta. Kan det ha med problemen att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 773 Postad 12 Juni Hej och välkommen till MG Verkar som du både har elfel och bränslefel. 53 minuter sedan skrev JRo72: Bränslesystemet är genomgånget och nyligen bytt till elektronisk fördelare som justerats. Vad har gjorts med bränslesystemet, vad har bytts/rengjorts? Vad är det för tändsystem som installerats och är det avsett för denna motor eller universal? Var det en komplett fördelare eller bara lös elektronik? Byttes tändkablar? Bifogar en länk till instruktionsbok om du inte har det, elschema finns på sidan 22 https://www.manualslib.com/manual/3885092/Volvo-Penta-Aq231.html#manual Ska se om jag även hittar en verkstadshandbok online. 1 timme sedan skrev JRo72: är lite svårstartad (får ge mycket gas) som sedan först går fint på tomgång. När man kört ett tag och går ner på riktigt låga varv så dör den efter ett tag efter att ha pendlat i varv. Om ingen bytt ut originalförgasaren så sitter där en Rochester Quadrajet med automatchoke, börja med att kolla så den fungerar. Mät sedan upp elsystemet med en multimeter, se sid. 22 i instruktionsboken. Kolla så att alla kablar är hela och att inte glappar någonstans. Kolla även alla jordanslutningar på motorblocket så de sitter fast och är utan rost/korrosion. Gammal bensin i tanken? Vad kör du på för bensin? Finns det ett separat vattenavskiljande bränslefilter mellan tank och bränslepump? Börja med detta och svara så ingående det går på frågorna. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JRo72 0 Postad 12 Juni 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Hej och välkommen till MG Verkar som du både har elfel och bränslefel. Vad har gjorts med bränslesystemet, vad har bytts/rengjorts? Rengjorts och filter bytt utan vatten eller bös i detta. Även så har några packningar mm bytts. Vad är det för tändsystem som installerats och är det avsett för denna motor eller universal? Oklart Var det en komplett fördelare eller bara lös elektronik? Komplett byte Byttes tändkablar? Ja Bifogar en länk till instruktionsbok om du inte har det, elschema finns på sidan 22 https://www.manualslib.com/manual/3885092/Volvo-Penta-Aq231.html#manual Ska se om jag även hittar en verkstadshandbok online. Om ingen bytt ut originalförgasaren så sitter där en Rochester Quadrajet med automatchoke, börja med att kolla så den fungerar. Originalet sitter kvar och choken verkar fungera Mät sedan upp elsystemet med en multimeter, se sid. 22 i instruktionsboken. Kolla så att alla kablar är hela och att inte glappar någonstans. Ska kolla detta mer ingående och mäta Kolla även alla jordanslutningar på motorblocket så de sitter fast och är utan rost/korrosion. Gammal bensin i tanken? Nej Vad kör du på för bensin? 98 Finns det ett separat vattenavskiljande bränslefilter mellan tank och bränslepump? Ja och inget vatten i soppan Börja med detta och svara så ingående det går på frågorna. //Pär Stort tack! Jag ska kolla upp detta mer noggrant men några svar så länge i fetad stil. Det skumma är att den går jättefint inledningsvis för att någon timme i marschfart strula när man går på lägre fart. Varvtalet vobblar fram och tillbaka och spänningen vobblar med) . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 773 Postad 12 Juni Här kommer en länk till VHB https://princessklubben.se/wp-content/uploads/2024/12/AQ211_thru_572.pdf Avsnittet om förgasarinställningar börjar på sidan 52. Kolla även tändförställningen och information om hur den ska stå finns på sidan 16. Viktigt att den står rätt och förställer rätt. Om nu tändingslåset är "glappigt" skadar det inte att byta till ett nytt. Kolla även upp vad det är för tändsystem/fördelare och har den vakuumförställning? När motorn stannar, är det så den dör sakta av bränslebrist eller tvärdör som man jordar tändningen? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JRo72 0 Postad 15 Juni Liten uppdatering. Körde en sväng i helgen efter att ha kolla i genom elsystemet en del utan att hitta något. Har nu hittat en startrutin som verkar funka och som bekräftades av en gammal räv (pumpa 4-5 gånger med gasreglaget och låt reglaget stå på max och var beredd att dra ner på gasen när väl motorn går igång). Blåste ur lite i förgasaren också så nu gick det betydligt mer stabilt på lågvarv och dog inte lika lätt. Känns som en ordentlig genomgång av förgasaren får göras under sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 264 Postad 15 Juni 2 timmar sedan skrev JRo72: Liten uppdatering. Körde en sväng i helgen efter att ha kolla i genom elsystemet en del utan att hitta något. Har nu hittat en startrutin som verkar funka och som bekräftades av en gammal räv (pumpa 4-5 gånger med gasreglaget och låt reglaget stå på max och var beredd att dra ner på gasen när väl motorn går igång). Blåste ur lite i förgasaren också så nu gick det betydligt mer stabilt på lågvarv och dog inte lika lätt. Känns som en ordentlig genomgång av förgasaren får göras under sommaren. Då är det bränsle och förgasarrelaterat fel. Annars om motorn dör plötsligt när den blivit varm och det är varmt i motorrummet, så kan det vara tändspolen och/eller kondensatorn som varslat om uppsägning, om det nu finns en kondensator, sådana finns inte i systemet om man har elektroniskt brytarlöst tändsystem, men tändspole finns alltid i någon form. Gamla tändspolar kan ge upp om, eller snarare när det blir varmt i motorrummet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 773 Postad 15 Juni 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Gamla tändspolar kan ge upp om, eller snarare när det blir varmt i motorrummet. TS har eftermonterat brytarlöst tändsystem men osäker på fabrikat och modell. Ibland krävs det att tändspolen byts ut för att passa det nya tändsystemet och kan ge upp även om det inte blir så speciellt varmt i maskinrummet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 773 Postad 15 Juni 3 timmar sedan skrev JRo72: Har nu hittat en startrutin som verkar funka och som bekräftades av en gammal räv (pumpa 4-5 gånger med gasreglaget Detta kallas "primning" och när man pumpar med gashandtaget så aktiveras accelerationspumpen och sprutar in bränsle i insuget, brukar användas på motorer med högt effektuttag där förgasare utan choke används. Tyder på att choken fungerar dåligt och elelemetet i choken kan vara defekt eller så har länkaget hoppat av alternativt stelopererat av förre ägare så att chokespjället står helt öppet. 2026-06-12 vid 15:11 skrev Mercury_44XS: Kolla även upp vad det är för tändsystem/fördelare och har den vakuumförställning? Kan du ta en bild på fördelaren eller kolla upp fabrikat och modell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JRo72 0 Postad 15 Juni 12 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Detta kallas "primning" och när man pumpar med gashandtaget så aktiveras accelerationspumpen och sprutar in bränsle i insuget, brukar användas på motorer med högt effektuttag där förgasare utan choke används. Tyder på att choken fungerar dåligt och elelemetet i choken kan vara defekt eller så har länkaget hoppat av alternativt stelopererat av förre ägare så att chokespjället står helt öppet. Kan du ta en bild på fördelaren eller kolla upp fabrikat och modell? Jag kollar upp det, blir först dock under midsommarhelgen. Uppskattar verkligen engagemanget och hjälpen så långt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 773 Postad 15 Juni Tvätta flamdämparen ("luftfiltret") om den är skitig med avfettning, fotogen eller to.m. lacknafta. Blås rent med tryckluft från insidan när den tvättats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JRo72 0 Postad måndag kl 07:19 Tändsystemet verkar vara av denna typ: https://pertronixbrands.com/products/pertronix-marine-billet-distributor-for-ford-351w-engines-ignitor-ii?srsltid=AfmBOoo7EISJeUWDU20VUXEEh3HWLb2YLoch93B3alWvJ0ay5AXkTGIw Passade på att inspektera tändkablarna och jag undrar om de verkligen är bytta men de är märkta "Mercruiser suppression 4013". Har beställt hem en renoveringssats till förgasaren. Var tvungen att byta batterierna i helgen då de kokat (var tydligen 11 år gamla). Passade även på att byta batteriskor och putsa upp kontakter och anläggningsytor. Gjorde att startmotorn blev lite piggare men förändrade inget med att motorn dör på låga varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 773 Postad måndag kl 08:13 20 minuter sedan skrev JRo72: Tändsystemet verkar vara av denna typ: https://pertronixbrands.com/products/pertronix-marine-billet-distributor-for-ford-351w-engines-ignitor-ii?srsltid=AfmBOoo7EISJeUWDU20VUXEEh3HWLb2YLoch93B3alWvJ0ay5AXkTGIw Kolla om du hittar något ID-nummer på fördelaren, det kan ju vara rätt fördelare men det kan också vara fel. Det är tändningskurvan som är det viktiga, att den ställer upp tändningen rätt. Den du har länkat till är ju till helt fel motor😉 Du kan ju börja med att kolla så att tändningen står rätt på tomgång och vid 3000 r/min, specifikationer finns väl i VHB jag länkade till tidigare. Brukar vara ca 6–8 grader BTDC på tomgång och ca 25 grader BTDC vid 3000 r/min men kolla boken. Går motorn på alla 8? 24 minuter sedan skrev JRo72: Passade på att inspektera tändkablarna och jag undrar om de verkligen är bytta men de är märkta "Mercruiser suppression 4013". Kolledarkablar som är 13 år gamla, behöver inte betyda att de är dåliga/defekta men av erfarenhet så håller kolledarkablar inte så länge, de får mycket stryk av värmen under avgaslimporna och än värre om det är en Volvo Penta (OMC) konvertering. Vill du ha en motor som går jämnt och fint, utan tändningsmissar så rekommenderas silikonkbalar med metalledare. Marinshopen har t.ex. SIE1188041 (118-8841-1) //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JRo72 0 Postad tisdag kl 09:05 Tack, ska kolla upp tändningen så snart som möjligt och nya kablar är beställda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser