Gå till innehåll
fredag 12 juni 2026
dynaflux

Volvo Penta MS3C greppar inte

Rekommendera Poster

Första resan i år gick inte backslaget i framåt när vi la ut, vi åkte sedan i 5-6 timmar med några stopp och det var inga problem. Vid andra resan var det värre; hälften av alla  gånger missade den men gick i efter några försök. Backen går alltid i. 
Idag skulle jag felsöka och hoppades det var något med reglaget eller wiren som byttes för några år sedan men dessvärre verkar det vara fel på backslaget. Jag hade motorluckan öppen och kunde se att axeln snurrade men långsammare än när jag la i backen där den greppade direkt. Det hjälper inte att gasa på, rotationshastigheten ökar inte. Jag kollade oljan och det finns ren olja upp till maxmärket. 

Så vilket är det troligaste scenariot? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev dynaflux:

Första resan i år gick inte backslaget i framåt när vi la ut, vi åkte sedan i 5-6 timmar med några stopp och det var inga problem. Vid andra resan var det värre; hälften av alla  gånger missade den men gick i efter några försök. Backen går alltid i. 
Idag skulle jag felsöka och hoppades det var något med reglaget eller wiren som byttes för några år sedan men dessvärre verkar det vara fel på backslaget. Jag hade motorluckan öppen och kunde se att axeln snurrade men långsammare än när jag la i backen där den greppade direkt. Det hjälper inte att gasa på, rotationshastigheten ökar inte. Jag kollade oljan och det finns ren olja upp till maxmärket. 

Så vilket är det troligaste scenariot? 

Det kan ju vara så att dina farhågor är besvarade,  men innan dess så kontrollera reglagekabeln igen, att fram-friläge-back verkligen är synkroniserade i reglaget och på backslagets manöverarm, att det också är litet spel i reglagekabeln i båda ändarna, samt att reglagekabelns hölje är fixerat i båda ändarna också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Har du rätt sorts olja i backslaget? Det är kanske dags för byte av växelkonan eftersom  det sannolikt är den som slirar.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Har du rätt sorts olja i backslaget? Det är kanske dags för byte av växelkonan eftersom  det sannolikt är den som slirar.

Ingemar

Det är frågan...  jag antar det eftersom förra ägaren varit väldigt noggrann med allting - men det skadar ju aldrig att prova att byta. Ska undersöka vidare men jag gissar att konan blivit sliten och/eller glaserad - att det bara är framåt talar för det. Har läst att många med framgång sköljt den genom att fylla på diesel (och sedan såklart med rätt olja) vilket kan vara värt att testa för att undvika en demontering och renovering. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det kan ju vara så att dina farhågor är besvarade,  men innan dess så kontrollera reglagekabeln igen, att fram-friläge-back verkligen är synkroniserade i reglaget och på backslagets manöverarm, att det också är litet spel i reglagekabeln i båda ändarna, samt att reglagekabelns hölje är fixerat i båda ändarna också!

Fick ett tips som är uppenbart nu i efterhand - att koppla loss wiren på backslaget för att manövrera armen där och se vad som händer. Ska testa det imorgon. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev dynaflux:

Fick ett tips som är uppenbart nu i efterhand - att koppla loss wiren på backslaget för att manövrera armen där och se vad som händer. Ska testa det imorgon. 

Bra tips!

Jag råkade nämligen ut för ungefär detsamma några dagar innan sjösättning.

Reglage och kabel var i neutral, men inte armen på mitt ”backslag” som är i drevet. Det hade hamnat i något mellanläge. Slarv vid monteringen. Med den konstruktionen jag har med ett elektroniskt reglage så spärrades gasfunktionen, konstigt nog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har väldans tur kan det räcka med att shimsa glidskon. Kan vara värt att prova.

Shimsning_MS3-_backslag.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bidrar med en länk till reservdelskatalogen:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-stacionarnyh-dvigateley/volvo-penta/ms3c-7006/ms3c-13485/ms3c-173236/reverse-gear-ms3c-852502-2074907

Kolla följande detaljer i turordning innan du börjar riva backslaget, numret inom parentes hänvisar till bilden och reservdelslistan:

(96) Reglagekabelanslutning eller "tärning" som VP kallar den, brukar vara slitna (spår i tappen) och glappar i reglerarmen.

(92) Reglerarm, kolla så att hålet är runt och inte ovalt. Kolla även så den är rak och plan.

(83) Medbringare (glidsko), kolla slitage på kontaktyorna samt att den inte glappar i excenterkolven.

(87) Excenterkolv.

Nu vet jag inte vilket reglage du har men skickar en länk till ett vanligt VP-reglage:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-stacionarnyh-dvigateley/volvo-penta/ms3c-7006/ms3c-13485/ms3c-173236/control-mechanism-839469-2074947

Kolla även här vissa detaljer men har dessa reglage några år på nacken brukar de vara allmänt glappiga och slitna.

(17) Reglagekabelanslutning (tärning) är ungefär samma som nere på backslaget och samma här, kolla slitage och glapp.

(11) Excenter

(12) Rulle

Är det inte något av ovanstående så kan det ju vara så att konorna är så pass slitna att de inte greppar.

Jag hade nog inte hällt i diesel i backslaget för att "tvätta" det.

Skall vara motorolja och på den tiden var högsta API-klassning CC eller CD.

Moderna "Long-Life" oljor med högre API-klassning innehåller tillsatser som kan göra att det slirar.

Byt till en motorolja som inte har för hög API-klassning (CD, CD II, CE) och kör någon timme, byt sedan olja igen.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips! Problemet är löst - jag körde tricket med att fylla på diesel, den högg direkt vilket talar för att det varit fel olja. Den var inte direkt dålig så antagligen har tidigare ägare fyllt på fel typ. Nu blev det för mörkt för att fortsätta med att fylla på olja men går den med diesel kan den inte gå sämre med rätt olja. Köpte Volvo Pentas dyra olja (mineral) för att slippa riskera att det händer något i sommar. 

Fick fram detta med Gemini, dieseltricket i punkt 3 - med reservation på övriga punkter för att AI inte alltid har rätt: 

1. Kontrollera och justera växelvajern

Detta är det vanligaste och enklaste felet att åtgärda. Om reglaget inte flyttar armen på backslaget tillräckligt långt i sitt läge (så att den passerar ett tydligt "klick" eller läge) hinner konan inte greppa. 

Lossa växelvajern direkt vid backslaget.

Prova att lägga i växeln för hand direkt på reglaget.

Om det går smidigt och växeln greppar direkt behöver du finjustera vajerlängden eller byta ut en sliten växelvajer som fjädrar. 

2. Kontrollera oljan (Kall/Varm)

MS3C kräver rätt olja och mängd. Att växeln krånglar eller hugger efter en tids gångtid är vanligt om oljan är för tjock i kyla eller har blivit dålig.

Oljetyp: Många äldre backslag av den här typen ska ha vanlig motorolja (t.ex. SAE 15W-40) snarare än tjock transmissionsolja (kolla din instruktionsbok).

Föroreningar: Gammal olja kan göra att lamellerna/konan klibbar ihop.

3. Glaserade konkopplingar

Backslagets inre kona kan bli "glaserad" (hård och blank), vilket gör att den slirar istället för att låsa och driva.

Ett beprövat marinteknikertips för att slippa plocka ur och demontera hela backslaget är att utföra en sköljning. Tappa ur den gamla oljan och fyll upp backslaget med diesel.

Starta motorn och kör den mycket försiktigt (endast på tomgång) och växla fram och tillbaka några dussin gånger så att lösningen och friktionen "slipar upp" konorna mekaniskt inuti huset.

Tappa ur dieseln, låt rinna av helt, och fyll på med ny, färsk olja enligt specifikation.

Om inget av ovanstående hjälper kan konkopplingen vara mekaniskt utsliten och behöver bytas ut eller renoveras hos en fackman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...