Gå till innehåll
fredag 12 juni 2026
Johan77

Val av solcellsregulator

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Jag behöver skaffa en solcellsregulator som inte piper så fort spänningen sjunker litegrann vid strömuttag..

Blybatteriet 60Ah är nytt sen ifjol och vissar normal vilo och laddspänning och normala spänningsdropp vid strömuttag. 

Batteriet laddas enbart med solpanel 50W.. Och max totalt strömuttag i båten är uppåt 10A (kylbox + lanternor + stereo + nån lampa 1A/st.

Befintlig regulator (billig gammal Solaris, tror jag den heter). 

Jag tänker byta ut den, för när det är mörkt/mulet så räcker det att man använder blott stereon (1-2A) så piper regulatorn med jämna mellanrum.. För att inte tala om när kylboxen (5-6A) körs, då piper den väldigt ofta, även vid solsken.. Detta trots att spänningen sjunker fullt rimligt vid strömuttag.

Jag gissar att den inte är så intelligent att den förstår att den lägre spänningen beror på strömuttag, utan tror att den tolkar minskad spänning som att batteriet är dåligt..

Funderar på en Victron 15A med Bluetooth.. Är det ett bra köp? 

Redigerad av Johan77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev Johan77:

Hej,

Jag behöver skaffa en solcellsregulator som inte piper så fort spänningen sjunker litegrann vid strömuttag..

Är det någon som använder Kjell&co's Nordmax MPPT Regulator med Bluetooth 20A ?

Eller rekommenderar någon annan? 

Jag har en liten segelbåt med 1st batteri 70Ah och solpanel 50W.. Befintlig regulator (billig gammal Solaris, tror jag den heter). Högsta strömförbrukning är ca 8A..

Jag tänker byta ut den, för när det är mörkt/mulet så räcker det att man använder stereon (1-2A) så piper regulatorn med jämna mellanrum.. För att inte tala om när kylboxen (5-6A) körs, då piper den väldigt ofta, även vid solsken.. Detta trots att spänningen sjunker fullt rimligt vid strömuttag.

Jag gissar att den inte är så intelligent att den förstår att den lägre spänningen beror på strömuttag, utan tror att den tolkar minskad spänning som att batteriet är dåligt..

Batteriet är f ö nytt sen ifjol och laddspänning och normala spänningsdropp vid strömuttag verkar bra. 

Det känns som om du försöker skjuta mygg med luftvärnskanon.

En liten 50W- panel kan ge max 4,2 ampere under molnfri himmel på ekvatorn… ungefär.

Du behöver alltså inte någon stor regulator. 
Regulatorn har heller ingenting med vad som händer i kretsen efter batteriet att göra, att den piper beror ju som du säger, mer sannolikt på att spänningen sjunker under ett speciellt värde.

På det du beskriver, har du fel i din strömbudget, ett för stort uttag i förhållande till inkomsterna.

Myntfacket i strömmplånboken är också rätt så litet, bara 70Ah.

Det går inte att driva och hushålla ett kylskåp med bara en 50W-panel, man måste addera generatorladdning, alltså några timmars motorgång varje dag för att det skall fungera. Då avser jag en standardgenerator på en inombordare.

Klart att batteriladdare ansluten till landström också fungerar.

Om du nu inte skall skaffa fler paneler så räcker en 5A-regularor, men en som klarar 10A kanske kostar ungefär detsamma? men det skall vara en MPPT! Klart att föreslagna 20A-regultorn kommer att fungera, men den ger ju inte mer effekt än vad panelen kan generera….
Förvisso hade nog en PWM också funkat, men dumt att satsa på gammal teknik.

Här kan du läsa mer om solcellsregultorer och på webbplatsen 24volt.eu finner du massvis med matnyttig information om alternativ energi som man kan använda i fritidsbåt, inte minst då solcellsenergi.

Edit: med ”kylskåp” avser jag ett strömsnålt kompressorkylskåp på omkring 42 liter, ingen sådan där strömtörstig kylbox med peltzierkylare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det känns som om du försöker skjuta mygg med luftvärnskanon.

En liten 50W- panel kan ge max 4,2 ampere under molnfri himmel på ekvatorn… ungefär.

Du behöver alltså inte någon stor regulator. 
Regulatorn har heller ingenting med vad som händer i kretsen efter batteriet att göra, att den piper beror ju som du säger, mer sannolikt på att spänningen sjunker under ett speciellt värde.

På det du beskriver, har du fel i din strömbudget, ett för stort uttag i förhållande till inkomsterna.

Myntfacket i strömmplånboken är också rätt så litet, bara 70Ah.

Det går inte att driva och hushålla ett kylskåp med bara en 50W-panel, man måste addera generatorladdning, alltså några timmars motorgång varje dag för att det skall fungera. Då avser jag en standardgenerator på en inombordare.

Klart att batteriladdare ansluten till landström också fungerar.

Om du nu inte skall skaffa fler paneler så räcker en 5A-regularor, men en som klarar 10A kanske kostar ungefär detsamma? men det skall vara en MPPT! Klart att föreslagna 20A-regultorn kommer att fungera, men den ger ju inte mer effekt än vad panelen kan generera….
Förvisso hade nog en PWM också funkat, men dumt att satsa på gammal teknik.

Här kan du läsa mer om solcellsregultorer och på webbplatsen 24volt.eu finner du massvis med matnyttig information om alternativ energi som man kan använda i fritidsbåt, inte minst då solcellsenergi.

Hej, tack för svaret! Jag hann dock redigera mitt inlägg innan du postade ditt, läs gärna det (väldigt) redigerade inlägget..!

Ang Kjell&co's regulator så är den såklart overkill, men det lockade med bluetooth och display.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Johan77:

Hej, tack för svaret! Jag hann dock redigera mitt inlägg innan du postade ditt, läs gärna det (väldigt) redigerade inlägget..!

Ang Kjell&co's regulator så är den såklart overkill, men det lockade med bluetooth och display.. 

Jag har löst igen.

Men det låter litet som om batteriet som var nytt förra året nu inte orkar leverera. Är det helt ok? Är det nyladdat med annan laddare än solcelleregulatorn?

En normal bilstereo med volymknappen vriden till hälften drar sällan mer än 1 eller 1,5 A, det borde ju batteriet klarat av att leverera.

Displayer som berättar en massa saker man inte behöver veta, och blåtand är ju inte helt gratis, dels i reda pengar, dels i den elektriska ekonomin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har löst igen.

Men det låter litet som om batteriet som var nytt förra året nu inte orkar leverera. Är det helt ok? Är det nyladdat med annan laddare än solcelleregulatorn?

En normal bilstereo med volymknappen vriden till hälften drar sällan mer än 1 eller 1,5 A, det borde ju batteriet klarat av att leverera.

Displayer som berättar en massa saker man inte behöver veta, och blåtand är ju inte helt gratis, dels i reda pengar, dels i den elektriska ekonomin.

Det förra batteriet höll i 8år.. Och/men eftersom regulatorn började pipa mer och mer så trodde jag att batteriet började bli dags att byta (även om den 'äkta vilospänningen' var bra), men nytt batteri avhjälpte tyvärr inte pipandet, pipandet fortsatte redan ifjol, så, mycket talar för att det är regulatorn som spökar..

Jag har dessvärre en strömslukande kylbox (ej kompressor).. Och bara glödlampor (gillar skenet), förutom däckbelysningen som är LED.. 

Jag vet att strömekvationen inte går ihop så bra, så jag försöker att ha kylen stängd när det är mörkt.. Det har fungerat ganska bra under många år (utan att behöva köpa nytt batteri), om det inte vore för att regulatorn börjat pipa alltmer..

En regulator på 10-15A är bra ifall det blir en större solpanel i framtiden.
Och Bluetooth och ev display vore trevligt.. Bluetooth, främst för att förhoppningsvis själv kunna sätta spänningsgränsen på belastningsutgången..

Jag funderar lite på Victron 15A med inbyggd bluetooth (just nu rea på Hjertmans, 695kr).. Den saknar display men har bluetooth och ska ha möjlighet att ställa gränsvärdet på belastningsutgången.. 

Redigerad av Johan77
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ps. Jag har aldrig använt 'belastningsutgången' på nuvarande regulator.. Men funderar på att göra det på nästa regulator (åtminstone för kylboxen).. Ds. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Johan77:

Det förra batteriet höll i 8år.. Och/men eftersom regulatorn började pipa mer och mer så trodde jag att batteriet började bli dags att byta (även om den 'äkta vilospänningen' var bra), men nytt batteri avhjälpte tyvärr inte pipandet, pipandet fortsatte redan ifjol, så, mycket talar för att det är regulatorn som spökar..

Jag har dessvärre en strömslukande kylbox (ej kompressor).. Och bara glödlampor (gillar skenet), förutom däckbelysningen som är LED.. 

Jag vet att strömekvationen inte går ihop så bra, så jag försöker att ha kylen stängd när det är mörkt.. Det har fungerat ganska bra under många år (utan att behöva köpa nytt batteri), om det inte vore för att regulatorn börjat pipa alltmer..

En regulator på 10-15A är bra ifall det blir en större solpanel i framtiden.
Och Bluetooth och ev display vore trevligt.. Bluetooth, främst för att förhoppningsvis själv kunna sätta spänningsgränsen på belastningsutgången..

Jag funderar lite på Victron 15A med inbyggd bluetooth (just nu rea på Hjertmans, 695kr).. Den saknar display men har bluetooth och ska ha möjlighet att ställa gränsvärdet på belastningsutgången.. 

1 minut sedan skrev Johan77:

Ps. Jag har aldrig använt 'belastningsutgången' på nuvarande regulator.. Men funderar på att göra det på nästa regulator (åtminstone för kylboxen).. Ds. 

Ok, sannolikt fel på de regultorn.

Victron är ju bra grejer, men det känns som man betalar en hel del för deras varumärke, samt att man kan luras att köpa in sig i deras system av olika prylar.

Jag har en regulator som säljs under olika namn, med en display som ansluts med flatkabel, från vilken man kan fjärrstyra regulatorn och ställa in olika parametrar, blåtand i all ära, men jag kan känna att trådburet är bäst och säkrast.

IMG_1407.webp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, sannolikt fel på de regultorn.

Victron är ju bra grejer, men det känns som man betalar en hel del för deras varumärke, samt att man kan luras att köpa in sig i deras system av olika prylar.

Jag har en regulator som säljs under olika namn, med en display som ansluts med flatkabel, från vilken man kan fjärrstyra regulatorn och ställa in olika parametrar, blåtand i all ära, men jag kan känna att trådburet är bäst och säkrast.

IMG_1407.webp 13 kB · 0 downloads

Aha intressant, vilka namn säljs den under? Och vad kostar den (och displayen)..? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

I

3 timmar sedan skrev Johan77:

Aha intressant, vilka namn säljs den under? Och vad kostar den (och displayen)..? 

Sunbeam, Sunwind, Solar, SolarLab, Sunpower, Hameron (Julas varumärke), Epever etc Epever tycks vara vanligast när man bildsöker på nätet

Kostade då, när jag köpte den, 750 kr  jag ser idag att priserna ligger mellan 900-2000 kronor, displayen tillkommer, den kostar omkring 500 kr.

IMG_1408.thumb.jpeg.71da5d084895e86bcec247606a07c0b3.jpeg

IMG_1409.webp

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt min åsikt så har Victron den bästa infrastrukturen för båt-el och visst betalar man för märket och produkternas förmåga att samarbeta men man betalar också för 5 års garanti så i praktiken är de inte dyrare än många andra produkter.

Men, din strömbudget är helt åt h_lvete.

För lite laddning med den lilla panelen, för lite batterikapacitet och som grädde på moset en strömslukande kyl. Vill du sluta att oroa dig så gör dimensionera rätt och välj rätt grejer. MPPTn du frågar om är en bra början men sen måste du ha mer solpaneler (här tycker jag Victron är onödigt dyra), mer batterikapacitet och en annan kylbox för att kunna sova lugnt på natten. Just my 2 cents…

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Enligt min åsikt så har Victron den bästa infrastrukturen för båt-el och visst betalar man för märket och produkternas förmåga att samarbeta men man betalar också för 5 års garanti så i praktiken är de inte dyrare än många andra produkter.

Men, din strömbudget är helt åt h_lvete.

För lite laddning med den lilla panelen, för lite batterikapacitet och som grädde på moset en strömslukande kyl. Vill du sluta att oroa dig så gör dimensionera rätt och välj rätt grejer. MPPTn du frågar om är en bra början men sen måste du ha mer solpaneler (här tycker jag Victron är onödigt dyra), mer batterikapacitet och en annan kylbox för att kunna sova lugnt på natten. Just my 2 cents…

Ja strömbudgeten är snål minst sagt 😎 , men har fungerat bra under många år.

Det är inte många gånger kylboxen används borde jag nämnt.. Vi brukar starta en seglats med kylklampar, om vi ens tar med kylvaror 😇.. Och det har hänt många gånger under varma flerdagarsseglatser att vi helt enkelt tvingas prioritera batteriets hälsa framför kalla kylvaror 😇. Vanligast är resor på 2-3 dagar.. 

Så, strömmen är alltså primärt tänkt för lanternor, lampor, stereo och telefonladdning.. Kalla kylvaror är alltså ingen nödvändig lyx i detta fallet 😇..

Jag tror det får bli en Victron 15A med Bluetooth för 695kr (på rea, ordinarie pris 950kr) på Hjertmans i dagarna 👍🙂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har kopplat min lastutgång till USB-uttag och en av båtens stereor, så dessa drivs direkt av solen, om solen inte räcker till är regulatorn programmerad att ge ström till den utgången från annat håll.

Bra att du fann en regulator till bra pris!

Du kan ju komplettera med en extra panel, kanske en lös ihopvikbar att ta fram vid behov, för att då mildra obalansen mellan vad du får in och vad du gör av med i effekt.

Erfarenhetsmässigt vet jag att en 100wattspanel, batteri på cirka 100Ah och en Isotherm kompressorkyl + båtens övriga förbrukning funkar bra tillsammans, ok, emellanåt måste ju motorns generator hjälpa till om det varit mulet i några dagar. Batteriet här är inte av kritisk kapacitet, det hade funkat med 70Ah också, beroende på hur länge som himlen är mulen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har kopplat min lastutgång till USB-uttag och en av båtens stereor, så dessa drivs direkt av solen, om solen inte räcker till är regulatorn programmerad att ge ström till den utgången från annat håll.

Bra att du fann en regulator till bra pris!

Du kan ju komplettera med en extra panel, kanske en lös ihopvikbar att ta fram vid behov, för att då mildra obalansen mellan vad du får in och vad du gör av med i effekt.

Erfarenhetsmässigt vet jag att en 100wattspanel, batteri på cirka 100Ah och en Isotherm kompressorkyl + båtens övriga förbrukning funkar bra tillsammans, ok, emellanåt måste ju motorns generator hjälpa till om det varit mulet i några dagar. Batteriet här är inte av kritisk kapacitet, det hade funkat med 70Ah också, beroende på hur länge som himlen är mulen.

Aha, det första stycket begrep jag nog inte så mycket av.. Har du skapat någon form av virtuell lastutgång menar du? (har just läst om det i manualen till Victron, som jag köpte idag 🙂

Före jag skaffar en större solpanel så får det bli dubbla batterier.. Men det kommer nog bara hända om jag mot förmodan installerar en värmare, för de drar väl åtminstone 4A kontinuerligt, dvs isf nästan lika strömslukande som min piezo-kyl 😇 .

Men en värmare för sisådär 15kkr (inkl alla slangar och ublås) i en weekend-segelbåt som min känns som lite slöseri med pengar och fler grejer som ska underhållas.. Plus att värmare ju har en tendens till att strula efter några år.. Vet dock inte om de är mer (eller mindre) driftsäkra på längre sikt nu för tiden 🤔

Men skulle man börja 'veckosegla' från tidig vår till sen höst igen, så hade jag nog absolut kostat på båten en värmare... Och därefter kanske en kompressorkyl 😇

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev Johan77:

Före jag skaffar en större solpanel så får det bli dubbla batterier.. Men det kommer nog bara hända om jag mot förmodan installerar en värmare, för de drar väl åtminstone 4A kontinuerligt, dvs isf nästan lika strömslukande som min piezo-kyl

Satsa på en begagnad Wallas för några tusenlappar så blir strömförbrukningen 0,5 - 1 A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Johan77:

Jag tror det får bli en Victron 15A med Bluetooth för 695kr (på rea, ordinarie pris 950kr) på Hjertmans i dagarna 👍🙂

Bra val tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Mackey:

Satsa på en begagnad Wallas för några tusenlappar så blir strömförbrukningen 0,5 - 1 A.

Ojoj, det vore en behaglig strömförbrukning.. Hade ingen aning om de kunde dra såpass lite.. Är det alltså max ungefär 1A vid, fullt blås?

Jag kanske förväxlat båtvärmare med strömslukande bilvärmare (som ofta värmer både motor och kupé) ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Johan77:

Aha, det första stycket begrep jag nog inte så mycket av.. Har du skapat någon form av virtuell lastutgång menar du? (har just läst om det i manualen till Victron, som jag köpte idag 🙂

Före jag skaffar en större solpanel så får det bli dubbla batterier.. Men det kommer nog bara hända om jag mot förmodan installerar en värmare, för de drar väl åtminstone 4A kontinuerligt, dvs isf nästan lika strömslukande som min piezo-kyl 😇 .

Men en värmare för sisådär 15kkr (inkl alla slangar och ublås) i en weekend-segelbåt som min känns som lite slöseri med pengar och fler grejer som ska underhållas.. Plus att värmare ju har en tendens till att strula efter några år.. Vet dock inte om de är mer (eller mindre) driftsäkra på längre sikt nu för tiden 🤔

Men skulle man börja 'veckosegla' från tidig vår till sen höst igen, så hade jag nog absolut kostat på båten en värmare... Och därefter kanske en kompressorkyl 😇

Regulatorn har två utgångar, ja faktiskt tre… en är för laddning av batteriet, en är en särskild utgång som ger spänning ut under den tiden solen laddar, men man kan programmera den utgången på olika sätt. Den tredje utgången är en USB- port som ger 5 volt till att ladda telefoner etc.

Det är nu inte säkert att alla regulatorer har dessa tre och fungerar som min gör.

När det gäller en värmare drar den mycket mer under uppstartssekvensen, men om man ser det på hele tiden den är igång och räknar på ett medelvärde lär det inte bli lika mycket.

Undrar om ”Heat-Pal” finns kvar? Den drog exakt 0,0 A, gick på rödsprit, fungerade utmärkt i en mindre båt OM man har god luftväxling, den förbrukar syre och ger en viss kondens,  en med bra genomluftning är det inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Man ska veta att en värmare, iaf de moderna, drar uppåt 12-14 A under uppstart (kanske 3 minuter?)  för att senare när de bara håller temperaturen bara dra 0,8-2,0 A (0,5 har jag aldrig sett men de kanske finns?).

Under uppstarten krävs ett eller flera friska batterier annars startar inte värmaren.

En värmare jag hade i en tidigare båt var från Volvo Flygmotor - och den lät som en sån när den gick. Och antingen gick den på full fart eller så slog den av. Gillade aldrig den av förklarliga skäl. Nuvarande Eberspächer D4 funkar galant och har gjort så i 16 år utan någon som helst service. Gäller bara att kolla bränslefiltret så det inte är igensatt sas det mig och det verkar stämma samt att de mår bra av att köras 30 minuter varje månad.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Man ska veta att en värmare, iaf de moderna, drar uppåt 12-14 A under uppstart (kanske 3 minuter?)  för att senare när de bara håller temperaturen bara dra 0,8-2,0 A (0,5 har jag aldrig sett men de kanske finns?).

Under uppstarten krävs ett eller flera friska batterier annars startar inte värmaren.

En värmare jag hade i en tidigare båt var från Volvo Flygmotor - och den lät som en sån när den gick. Och antingen gick den på full fart eller så slog den av. Gillade aldrig den av förklarliga skäl. Nuvarande Eberspächer D4 funkar galant och har gjort så i 16 år utan någon som helst service. Gäller bara att kolla bränslefiltret så det inte är igensatt sas det mig och det verkar stämma samt att de mår bra av att köras 30 minuter varje månad.

Min Webasto är avsäkrad med 20A säkring, om jag sätter i en 15A säkring brukar den gå sönder vid uppstartsförsök.

Heat Pal kanske kan vara ett alternativ??

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...