Jorgen01 494 Postad 4 Juni Varför provar du inte med att flytta runt en medåkare i båten innan du börjar med dina laboreringar? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 265 Postad 5 Juni 17 timmar sedan skrev Jorgen01: Varför provar du inte med att flytta runt en medåkare i båten innan du börjar med dina laboreringar? Om du skall undvika att båten ”bollar och rullar fram” så testa med några tioliters vattendunkar, dom kan ju flyttas, fyllas, tömmas vid behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Autter 1 Postad 8 Juni Nu har jag varit och provkört igen. Gick rätt mycket vågor så blev bara en liten svängt. som sagt så har jag hissat motorn ett hål och så har jag skruvat ner trimplanen lite. nu gick hastigheten upp från 23 knop till iaf 28 knop utan att jag behövde ligga och pressa, med lite tur kanske jag får upp den till 30 när jag får riktigt kläm på hur mycket jag kan trimma upp den. båten gick riktigt fint och stadigt nu inget ”gungande” i högre farter. Jag är nöjd. jag har inte ens behövt vikta på något längst fram. finns det någon mening med att ha pinnen som bestämmer hur mycket man kan trimma ner i något annat hål än det lägsta när man har el trim och tilt? såhär ligger båten i vattnet iaf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 773 Postad 9 Juni 12 timmar sedan skrev Autter: som sagt så har jag hissat motorn ett hål och så har jag skruvat ner trimplanen lite. nu gick hastigheten upp från 23 knop till iaf 28 knop utan att jag behövde ligga och pressa, med lite tur kanske jag får upp den till 30 när jag får riktigt kläm på hur mycket jag kan trimma upp den. båten gick riktigt fint och stadigt nu inget ”gungande” i högre farter. Jag är nöjd. Allt frid, fröjd och gamman😃 12 timmar sedan skrev Autter: finns det någon mening med att ha pinnen som bestämmer hur mycket man kan trimma ner i något annat hål än det lägsta när man har el trim och tilt? Nej inte mer än att du har en begränsning på max intrimning, kör man in trim för långt på vissa båtar så doppar stäven och det kan bli plötsliga kast om man t.ex. kör medsjö eller kommer i gammalt svall eller gammal sjö (böls). Prova om du kan trimma in mer om du tar bort riggvinkelpinnen men du vinner nog inget på det, snarare tvärt om. På vissa utombordare ska man inte ta bort riggvinkelpinnen om att ifall man skulle råka köra över något t.ex. sten eller grynna så löser säkerhetsventilen ut i PTT och motorn vinklas upp, dämpas ifs lite på nervägen men det kan bli en j....a smäll när den faller tillbaka, då tar riggvinkelpinnen smällen istället för kolven och kolvstången i PTT. Kolla vad det står i din instruktionsbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Autter 1 Postad 9 Juni 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Allt frid, fröjd och gamman😃 Nej inte mer än att du har en begränsning på max intrimning, kör man in trim för långt på vissa båtar så doppar stäven och det kan bli plötsliga kast om man t.ex. kör medsjö eller kommer i gammalt svall eller gammal sjö (böls). Prova om du kan trimma in mer om du tar bort riggvinkelpinnen men du vinner nog inget på det, snarare tvärt om. På vissa utombordare ska man inte ta bort riggvinkelpinnen om att ifall man skulle råka köra över något t.ex. sten eller grynna så löser säkerhetsventilen ut i PTT och motorn vinklas upp, dämpas ifs lite på nervägen men det kan bli en j....a smäll när den faller tillbaka, då tar riggvinkelpinnen smällen istället för kolven och kolvstången i PTT. Kolla vad det står i din instruktionsbok. Då lämnar jag pinnen i lägsta hålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser