rerinder 1 Postad 29 Maj Hej! Nybliven förstagångsägare till en båt med B20. Den läcker lite olja vid ventilkåpan, ser ni på bilden så lägger det sig lite efter en stunds körning. Helt grön på allt med motorer så hoppas på tips här. Har några frågor: 1, vid byte av packning på ventilkåpan, måste man tömma ur olja ur motorn? (på den frågan förstår ni nivån...) 2, val av packning, Gummi/kork? 3, har sett andra som köper ngn form av brickor att ha under skruvarna för att kåpan inte ska kona sig vid åtdrag. vet ngn vad jag menar och kan länka till var det går att köpa? 4, Behöver man byta skruvarna och isf var hittar jag nya i rätt storlek. 5, ett alternativ ngn nämde va att köpa en annan kåpa, vore det möjligt på en marin B20 som min? (https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/ventilkapa-b18-b20-aluminium.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=free&gad_source=1&gad_campaignid=14876123498&gbraid=0AAAAADxkYdcoHjKEDwykp8ErHYNFxnMTN&gclid=CjwKCAjw8uTQBhAdEiwAVvtJysmOez4WAM8gcM3bUWBiLLzIKnRyxSOPnsSaDjHFRje7-A1iF4vjlhoCi7MQAvD_BwE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 824 Postad 29 Maj Hej och välkommen till MG. 56 minuter sedan skrev rerinder: 1, vid byte av packning på ventilkåpan, måste man tömma ur olja ur motorn? (på den frågan förstår ni nivån...) Nej 56 minuter sedan skrev rerinder: 2, val av packning, Gummi/kork? Original korkpackning funkar utmärkt, limma med kontaktlim (inte silikon) mot ventilkåpan. 57 minuter sedan skrev rerinder: 3, har sett andra som köper ngn form av brickor att ha under skruvarna för att kåpan inte ska kona sig vid åtdrag. vet ngn vad jag menar och kan länka till var det går att köpa? Ja det finns olika varianter, kolla med de som säljer Volvo delar som t.ex. KG m.fl. 58 minuter sedan skrev rerinder: 4, Behöver man byta skruvarna och isf var hittar jag nya i rätt storlek. Beror på hur tjocka brickorna är men original brukar räcka. 59 minuter sedan skrev rerinder: 5, ett alternativ ngn nämde va att köpa en annan kåpa, vore det möjligt på en marin B20 som min? Ja den är bra men kostar mer än en original packning. Snyggare än original😉 Det där vad det nu är som sitter i förgasarens luftintag, ta bort det för det stör luftflödet mer än nödvändigt. Dessutom skall det sitta en flamdämpare där, får absolut inte sitta ett pappersluftfilter p.g.a. brandrisken. Är det en AQ95? @sanktanna vet nog vad det är för motor och vilken flamdämpare det skall vara. Det är väl ingen bilmotor som är konverterad? //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 93 Postad 29 Maj Ifall slangen som kommer upp bakom motorn är till motorrumsfläkten, så bör du flytta den så att den suger ut luften så lågt som möjligt. Bensinångor är tunga, och därför ska man suga ut luften så lågt som möjligt. Bara ett tips som kan vara värt att tänka på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rerinder 1 Postad 29 Maj 1 minut sedan skrev Tristan_301: Ifall slangen som kommer upp bakom motorn är till motorrumsfläkten, så bör du flytta den så att den suger ut luften så lågt som möjligt. Bensinångor är tunga, och därför ska man suga ut luften så lågt som möjligt. Bara ett tips som kan vara värt att tänka på. Tack, kanske ska kapa slangen så den suger lägre då! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rerinder 1 Postad 29 Maj 33 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej och välkommen till MG. Nej Original korkpackning funkar utmärkt, limma med kontaktlim (inte silikon) mot ventilkåpan. Ja det finns olika varianter, kolla med de som säljer Volvo delar som t.ex. KG m.fl. Beror på hur tjocka brickorna är men original brukar räcka. Ja den är bra men kostar mer än en original packning. Snyggare än original😉 Det där vad det nu är som sitter i förgasarens luftintag, ta bort det för det stör luftflödet mer än nödvändigt. Dessutom skall det sitta en flamdämpare där, får absolut inte sitta ett pappersluftfilter p.g.a. brandrisken. Är det en AQ95? @sanktanna vet nog vad det är för motor och vilken flamdämpare det skall vara. Det är väl ingen bilmotor som är konverterad? //Pär Tack för alla svar!, motorn installerades av förra ägaren tydligen lite speciallösningar här och var för den kommer från försvaret. Så massa skärmade delar enligt honom. (Jag vet inte) enda jag vet är att han sagt B20. Specialaren på förgasaren, som ser ut som ngn form av skyddsplåt vet jag tyvärr inte heller vad det är...Ber om ursäkt för min okunskap.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 292 Postad 29 Maj (redigerade) 3 timmar sedan skrev rerinder: Tack, kanske ska kapa slangen så den suger lägre då! Fläkten skall vara igång mins två minuter innan du startar motorn! Se till att skaffa en flamdämpare till förgasaren, ett kromat luftfilter från någon biltillbehörsfirma kan duga, i dessa sitter det då ett slags filter av metall. När det bildas gaser av bensinen är dessa explosiva och tyngre än luft och hamnas längst ned i båten, det är dessa som fläkten skall ventilera ut. Korkpackning är bäst, om du dränker in den i motorolja innan du monterar den då blir det tätt. Ventilkåpans skruvar skall ha ett stort huvud, det ser ut som om du har rätt sort, men klart att du kan lägga en rostfri planbricka från exempelvis Biltema under skruvskallarna om du vill. Skruvarna skall ju inte heller dragas ”jättehårt” eftersom man då klämmer sönder packningen. Däremot skall dom dragas åt ”korsvis” så att det blir ett jämnt tryck runt ventilkåpan. Välkommen till båtlivet! Redigerad 29 Maj av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 824 Postad 29 Maj 3 timmar sedan skrev rerinder: motorn installerades av förra ägaren tydligen lite speciallösningar här och var för den kommer från försvaret. Försvaret? Vad har den använts till då? Det är ganska stor skillnad mellan en B20 som suttit i en bil eller som stationär motor och en marinversion. Marinmotorn har: Kamdrev i metall istf "bakelit" som på bilmotorn. Annan profil på kamaxel, vissa har C men de flesta har P som ger helt annat vridmoment. Toppen skiljer sig också där det finns ett speciellt vattenfördelningsrör som gör att det kyler bättre. Helt andra förgasare (SOLEX 44 PAI) men det finns ett fåtal modeller som har 1 eller 2 Zentih-Stromberg 175CD. Flamdämpare istf luftfilter, se länk nedan. Frostpluggarna är av rostfritt istf galvat Det ska sitta en typskylt på motorn i metall där det står VOLVO PENTA modellbeteckning och ett serienummer, kolla om du kan hitta den. 3 timmar sedan skrev rerinder: Specialaren på förgasaren, som ser ut som ngn form av skyddsplåt vet jag tyvärr inte heller vad det är...Ber om ursäkt för min okunskap.... Flamdämpare skall sitta på förgasaren om motorn skulle baktända genom förgasaren och har man inget så kan det bli en rejäl brasa. Vanliga pappersluftfilter är olämpligt pga brandrisk osv. det finns vissa flamsäkra men det är inte riktigt samma sak. Kolla med MISAB. Så här kan en flamdämpare se ut till en V6 eller V8 motor och är helt i metall: https://marineengines4less.com/flame-arrestor-dual-vent-for-6-8-cylinder-marine-engines-replaces-mercruiser-85785a2/ Nu passar inte denna på din motor men bara för att visa hur det ska se ut. Ha brandsläckare ombord men inte pulver då detta förstör både motor och elsystem och är mycket svårt att få bort. Som @Tristan_301påpekade, flytta slangen för motorumsfläkten och helst lägre placering av själva inloppet. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 289 Postad 29 Maj Det är i vilket fall som helst en BB-motor eftersom den har backslag och inte drev. Om motorn är en konvertera bilmotor är svårt att avgöra. Cylinderlocket är i alla fall konverterat eftersom tempgivararen har monterats bak vilket inte förekommer på marintoppar. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 824 Postad 30 Maj (redigerade) 12 timmar sedan skrev sanktanna: Det är i vilket fall som helst en BB-motor eftersom den har backslag och inte drev. Ja givetvis är det en BB version, tänkte inte på det men motorn i allmänhet såg mysko ut. Skulle vara kul att veta varifrån försvaret den kommer. Haubits 77A hade ju en B20A som gick på konstantvarv och drev hydrauliken, därav den märkliga fördelaren kanske? Glömde att skriva innan att B20 i marinversion har en fördelare utan vakuumförställning och har annorlunda tändningskurva än vanliga B20A t.ex. Skulle det nu vara så att denna B20 kommer från t.ex. en Haubits 77A så hade jag bytt fördelaren med en gång, för den har säkerligen en helt fel tändningskurva jämfört med marinmotorn. TGB 903-serien (Valpen) hade ju B18, BV202 hade också B18 men fanns några senare med B20B med dubbla SU HS6. Har för mig att de hade skärmad fördelare men det är läng, länge sedan jag gjorde lumpen🤣 //Pär PS. Googla "ventilkåpsbricka" så hittar du nog något som passar Redigerad 30 Maj av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 112 Postad 30 Maj Vad är det för typ av båt? I vilket fartregister kommer motorn att arbeta? Talar vi om en planande båt eller snipfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rerinder 1 Postad 31 Maj Tack alla för era svar, vi köpte alltså denna båt med motorn ni sett på bilder monterad i, den har suttit där i snart 15 år och motorn går och startar som en klocka, båten e halvplan och går väldigt fint i runt 10 knop som march fart, topper runt 20. Allt e fint så lång, den ska vara marinkonverterad, och det jag vet behöver göras är alltså som mitt första inlägg skrev att byta ventilkåpepackning. Där jag förstår på er att en enkel i kork duger fint. Sedan får jag kolla upp kring flamskydd på förgasaren, och låta sugslangen till motorrumnsfläkten suga längre ner...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 292 Postad 31 Maj (redigerade) 2026-05-30 vid 09:07 skrev Mercury_44XS: Ja givetvis är det en BB version, tänkte inte på det men motorn i allmänhet såg mysko ut. Skulle vara kul att veta varifrån försvaret den kommer. Haubits 77A hade ju en B20A som gick på konstantvarv och drev hydrauliken, därav den märkliga fördelaren kanske? Glömde att skriva innan att B20 i marinversion har en fördelare utan vakuumförställning och har annorlunda tändningskurva än vanliga B20A t.ex. Skulle det nu vara så att denna B20 kommer från t.ex. en Haubits 77A så hade jag bytt fördelaren med en gång, för den har säkerligen en helt fel tändningskurva jämfört med marinmotorn. TGB 903-serien (Valpen) hade ju B18, BV202 hade också B18 men fanns några senare med B20B med dubbla SU HS6. Har för mig att de hade skärmad fördelare men det är läng, länge sedan jag gjorde lumpen🤣 //Pär PS. Googla "ventilkåpsbricka" så hittar du nog något som passar Som en stor parantes i sammanhanget, då det ändå har nämnts…. Flera militära fordon med bensinmotor hade avskärmat tändsystem, och det var då ”radiobilar” och vissa utryckningsfordon. På bilden exempel på sådana komponenter. Nummer två och tre från vänster är faktiskt tändstift. Dessa grejerna är från min samling, dessvärre saknar jag tändkablarna. Redigerad 31 Maj av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser