Gå till innehåll
måndag 27 juli 2026

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har sett att i vissa fall när man beställer en impeller så följer det med en tunn o-ringspackning, vart sätter man denna, jag har bara nyttjat papperspackningen som brukar komma med.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vissa impellersatser passar på flera olika motorer. Därav finns ofta flera olika packningar. Kassera de som inte passar till din motor.

Ingemar

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev wahlis:

Hej,

Jag har sett att i vissa fall när man beställer en impeller så följer det med en tunn o-ringspackning, vart sätter man denna, jag har bara nyttjat papperspackningen som brukar komma med.

/Wahlis

4 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Vissa impellersatser passar på flera olika motorer. Därav finns ofta flera olika packningar. Kassera de som inte passar till din motor.

Ingemar

Ja så är det!

Men kolla insidan av ditt lock, om det finns ett infräst spår i locket så skall O-ringen ligga i det spåret, om man glömmer den O-ringen läcker det i allmänhet inte med en gång, utan efter en stund…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit med om att köpa en impeller där jag fick med en papperpackning men inte O-ringen som jag behövde. ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev anuba:

Jag har varit med om att köpa en impeller där jag fick med en papperpackning men inte O-ringen som jag behövde. ;) 

Jag också, men då fick den gamla O-ringen hänga med ett tag till. Efter det så köper jag inte Orbitrades grejer längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behövs packning till impellern?😜

Kanske blir ineffektiv utan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Hybro:

Behövs packning till impellern?😜

Kanske blir ineffektiv utan...

Nej, impellern behöver ingen packning, men väl locket på impellerpumpens hus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och ibland kan det vara en typ packbox eller två på axeln till pumpen som man passar på att byta.

Och byt då ut fjädrarna till backbox, - boxar, mot rostfria (omagnetiska vid test).

Momentum har det som behövs.

Minns jag behövde packboxar, till nån större kallsåg, inte av denna värld. Kanske öststats modell.

En tjej på Momentum svarvade packboxar med "läppar", av en gummistav, med samma format som original.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...