Gå till innehåll
måndag 06 juli 2026
anuba

Tempsenor på en D4/D6 generator

Rekommendera Poster

8 timmar sedan skrev anuba:

En detalj som förbryllar mig är att jag kan tydligt se att de två Orion XS plockar ut 80 A ur generatorn och skickar ut ca 80 A, som det är inställt, men min BMS visar att batterierna laddas bara med ca 70A.

Rent allmänt visar inte BMSer bra värden på ingående och utgående ström, därav rekommenderar de flesta att använda mätshuntar

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Rent allmänt visar inte BMSer bra värden på ingående och utgående ström, därav rekommenderar de flesta att använda mätshuntar

När menar BMS syftar jag på min Victron BMV-712 som har en mätshunt. De inbyggda BMSena skall vi inte prata om. De fyller nog sin funktion på ett annat sätt.  
Det skulle vara intressant att veta om någon fler har sett stor skillnad mellan sin DCDC-laddaren och mätshunten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev anuba:

När menar BMS syftar jag på min Victron BMV-712 som har en mätshunt. De inbyggda BMSena skall vi inte prata om. De fyller nog sin funktion på ett annat sätt.  
Det skulle vara intressant att veta om någon fler har sett stor skillnad mellan sin DCDC-laddaren och mätshunten. 

Jag har "egenförbrukning" på över 10A, frysbox, kylskåp och 2 st navigatorer inkl en radar. Sedan hjälper solcellen till och laddar lite under gång.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-07-01 vid 21:13 skrev anuba:

Vid laddning visar min Orion som exempel 50A o 13,3V input från generatorn o 46,7A o 14,0V output. Mätningen i BMS visar lägre input till batterierna vilket jag bedömer beror på att plotter, instrument mm drar en del ström. Jag har två olika schuntar (en Odelco Battmeter och en BlueSea) och de är rätt samstämmiga i antal A som laddas in i batterierna.

I onsdags fick jag f.ö. ett bra betyg på vad mina LFP klarar av. På måndag efter midsommar lämnade vi båten. När vi kom tillbaka i onsdags em (nio dagar senare) så larmade det i Battmetern. Det visade sig att "någon" (och det var inte jag...) hade "råkat" slå av solcellsladdningen när vi lämnade båten och vi har alltid kylboxen påslagen. Det var fortfarande ström kvar i batteriet och kylen var igång. Jag körde lite landström för att få upp laddningen lite innan vi kastade loss. Sedan blev det lite motorgång o solcellsladdning innan vi la till igen och när vi lämnade båten var laddningen på knappt 50% (å solcellerna påslagna..). Ska bli intressant att se vilken nivå det ligger på när vi kommer tillbaka om någon vecka (dessvärre alltför många andra aktiviteter just nu).

Hade det varit ett blybatteri som utsatts för denna djupa urladdning så hade det varit rätt allvarligt. Nu tar jag ganska lätt på händelsen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-07-02 vid 09:51 skrev micke_102:

Jag har "egenförbrukning" på över 10A, frysbox, kylskåp och 2 st navigatorer inkl en radar. Sedan hjälper solcellen till och laddar lite under gång.

Nu har jag kollat upp övrig strömförbrukning. Det fanns inga hemliga laster . Naturligtvis tillförde den nya motorrumsfläkten ca 3.5A. När sedan bägge kylskåpen går samtidig blir det totalt ca 10A. När inte kylskåpen går laddar den med ca 76A då de kommer ut 80A ur DCDC-laddarna. Det var vid detta läge där jag tidigare kunde se en laddström som låg närmare utströmmen, när inte jag hade en strömslukande fläkt. 
Temperaturen på generatorn ser i alla fall bra ut. Inte över 85C när båten står helt still vid 1000rpm. Nu vågar jag inte höja strömmen mer och kör på detta under min semester och hoppas att jag bränner upp generatorn. 

Till nästa år skall jag fundera ut en temperaturstyrning av fläkten så den inte behöver gå när båten går fort. Det blir lite dock klurigt få ihop min N2k avlästa sensor till plotter och en relästyrning av fläkten. 

En liten nyhet för er som funderar att göra något liknande är att Victron har släppt en 70 A variant på Orion XS så att man slipper parallellkoppla två stycken, som jag gjorde. Med 70A behöver nog inte montera in en extrafläkt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-07-05 vid 10:03 skrev anuba:

Nu vågar jag inte höja strömmen mer och kör på detta under min semester och hoppas att jag bränner upp generatorn

Ehhh? 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Ehhh? 😉

Jag menar naturligtvis INTE bränner upp.
Jag tar gärna emot lite feedback om någon har försökt sig på något liknande.

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...