anuba 544 Postad 20 Maj Jag har en båt med en D4 motor, som har en Mitsubishi a033tr0091zt generator. Den har en 115 A maxström och enligt vissa har den ett övertempskydd. https://www.albybilel.se/sv/generatorer/marin/inombordsmotor/volvo-penta/diesel/d4/generator-115a-original-mitsubishi.html På senare år har jag installerat 620Ah LFP-batterier. Dessa fungerar väldigt bra och jag har skaffat massa nya vanor som airfryer, vattenkokare och att kör varmvattnet på batterierna. En ny utmaning har då uppstått med att hinna fylla batterier när båten flyttas mellan naturhamnarna. Mina solpaneler räcker inte till på långa vägar. Jag kan ladda på när jag går in hamnar som har 16A landström, för att fylla på vatten. Då kan kan ladda med 120A vilket fyller på bra medans man handlar. Min nya idé är att försöka ta ut mer ström ur generatorn. Idag plockar jag ut 50A genom en Victron Orion XS. Jag funderar på att lägga till en Orion XS till och börja undersöka hur mycket mer jag kan höja strömmen utan att bränna generatorn. När man frågar Gemini får man väldigt motsägelsefulla svar. Från att peka ut länken ovan som bevis för att det går att ladda direkt från generatorn till att säga att man skall lägga sig på halva maxströmmen. (Gemini var mer positiv på engelska än på svenska). Min tanke är att göra något liknande som @IngemarE med två DCDC-laddare som går in vid olika spänningar. För att inte bränna generator tänkte jag monterar en temperatursensor på min generator och sätta en larm på 95 grader. Är det någon har monterat en tempsensor på en Mitsubishi a033tr0091zt? Var sitter den bäst? Enligt Gemini blir det varmast vid B+ men den rekommenderar starkt att man inte sätter sensorn vara sig på B+ eller B-. Lite fegt tycker jag då den de flesta sensorerna är elektriskt isolerade. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 82 Postad 20 Maj Jag har som dej, en D4 med samma generator men lite mer batterikapacitet än vad du har. Jag har 2 st 50 DCDC, en är ställd på att ladda 40A och en på 35 A. 40A hoppar igång direkt spänningen i startbatteriet är minst 14 volt, den senare har en startfördröjning på 120 sek efter att spänningen är (kommer inte ihåg exakt nu) 13,8 volt i startbatteriet. Generatorn verkar styra ner om man kör på låga varv "ett tag" då spänningen sjunker i startbanken. Jag har satt in en fläkt som blåser insugsluft på generatorn då den sitter långt ner utan direkt luftcirkulation, nu funkar det hela bra. Jag mätte generatortempen förra året med en IR-mätare men det var inga alarmerade värden då jag inte har lagt det på minnet... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 20 Maj 1 timme sedan skrev micke_102: men lite mer batterikapacitet än vad du har. Oj! Har du mer än 620 Ah? Kul att läsa hur olika båtägare löst det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 544 Postad 21 Maj 10 timmar sedan skrev micke_102: Jag har som dej, en D4 med samma generator men lite mer batterikapacitet än vad du har. Jag har 2 st 50 DCDC, en är ställd på att ladda 40A och en på 35 A. 40A hoppar igång direkt spänningen i startbatteriet är minst 14 volt, den senare har en startfördröjning på 120 sek efter att spänningen är (kommer inte ihåg exakt nu) 13,8 volt i startbatteriet. Generatorn verkar styra ner om man kör på låga varv "ett tag" då spänningen sjunker i startbanken. Jag har satt in en fläkt som blåser insugsluft på generatorn då den sitter långt ner utan direkt luftcirkulation, nu funkar det hela bra. Jag mätte generatortempen förra året med en IR-mätare men det var inga alarmerade värden då jag inte har lagt det på minnet... Tack för att få någon sanning bekräftad. Bra tanke med senare start för den andra så att den olastade generatorspänningen inte drar igång bägge samtidigt. Har du sett hur generatorn beter sig vid överhettning? Sänker den utspänningen? Min tanke vara att också trimma in Vshutoff på en Orion så att den matchar den spännings sänkningen. Default är den på 13.5V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 544 Postad 21 Maj 12 timmar sedan skrev ChristerN: Oj! Har du mer än 620 Ah? Kul att läsa hur olika båtägare löst det! Med moderna ~300 Ah celler behöver inte amperetimmarna ta så mycket plats. Här har jag två batterier med på en total bredd (framåt i bilden) av 480 mm. Där fick jag bara in 250 Ah blybatterier tidigare. Det nya problemet ärr när man skall fylla dem på kort tid. (Jag vet att det ser stökigt ut. Fransk båt) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 82 Postad 21 Maj 11 timmar sedan skrev anuba: Tack för att få någon sanning bekräftad. Bra tanke med senare start för den andra så att den olastade generatorspänningen inte drar igång bägge samtidigt. Har du sett hur generatorn beter sig vid överhettning? Sänker den utspänningen? Min tanke vara att också trimma in Vshutoff på en Orion så att den matchar den spännings sänkningen. Default är den på 13.5V. Spänningen sjunker som i sin tur gör att dcdc styr ner laddningen. Jag har inte ändrat Vshutoff. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 82 Postad 25 Maj Så här är mina inställda. Nr 1: Start voltage 14 volt, delayed start 13,8 volt 30 sek. Nr2: start voltage 14,5 volt, delayed start 13,85 volt 120 sek. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 21 Postad 29 Maj Intressant tråd, tyckte jag tog i när jag bytte till ett 330ah batteri under vintern men där ligger jag i lä. Har oxå en Orion XS och en D4 från 2010 med ca 100ah generator. Jag har ställt min Orion på max 30ah utifrån logiken att generatorn är inte gjord för att leverera stora strömmar under lång tid. Det blir ju rätt varmt i motorrummet och den enda kylningen generatorn har är dess fläkt. Ni tänker uppenbarligen annorlunda, hur länge har ni kört med 50+Ah laddning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 82 Postad 29 Maj (redigerade) 4 timmar sedan skrev Themariner: Intressant tråd, tyckte jag tog i när jag bytte till ett 330ah batteri under vintern men där ligger jag i lä. Har oxå en Orion XS och en D4 från 2010 med ca 100ah generator. Jag har ställt min Orion på max 30ah utifrån logiken att generatorn är inte gjord för att leverera stora strömmar under lång tid. Det blir ju rätt varmt i motorrummet och den enda kylningen generatorn har är dess fläkt. Ni tänker uppenbarligen annorlunda, hur länge har ni kört med 50+Ah laddning? Bara för att vara tydlig och hålla koll på storheterna, en generators kapacitet mäts i A (effekt), ej i Ah (enegi), gäller även dcdc. Enegi är effekt per tidsenhet. Din generator kan ge 115 A om den är standard och den styr ner om den blir för varm. Jag har haft mina dcdc sedan de kom för 3 år (?) sedan utan problem. Vi är ute mycket, just nu i Kalmar från Stockholm och använder inte landström. Redigerad 29 Maj av micke_102 Förtydligande 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 82 Postad 30 Maj (redigerade) 11 timmar sedan skrev micke_102: För att förtydliga, effekt (P) är spänning (U) gånger ström (I). Redigerad 30 Maj av micke_102 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 544 Postad söndag kl 09:34 (redigerade) Nu är jag i full gång att installera en extra Orion XS. Jag fick tag på en PT1000 ytgivare som jag skall koppla till min Wema ASC-4. Där får jag programmera in en egen kurva. https://www.acandia.se/product/ytgivare-pt1000-med-skruvhal-kabel Hålet har jag borrat upp til 5mm som jag har monterat på en av de lediga skruvhålen på generatorn. https://wema.co.uk/products/nmea2000-4-channel-analogue-to-digital-signal-convertor Så här blev min hållare för Orion XS. Den skall sitta monterad uppepå den tidigare. Jag har inte så gott om plats i min elcentral. Fortsättning följer... Redigerad söndag kl 09:38 av anuba 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 544 Postad tisdag kl 07:05 @micke_102 Jag håller på att kollar upp kablarna från generatorn innan har vågar ta ut mer ström. Jag hade tydligen att härke med kablar mellan generatorn och motorn. Det satt tydligen en diodbaserad batteriisolator där förut. Nu var det bara några onödiga meter kabel och skarvar. Kabeln som nu blev kvar går rakt in i under motorn och bort till startmotorn. Ytan på den korta biten 16mm2. Sedan är den långa kabeln från startmotorn till motorbrytaren är den 70mm2. 16mm2 känns lite tunt men den kabeln är lite svår att byta utan att lyfta motorn. Har du lycka förstärka kabeldiametern från generatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 82 Postad tisdag kl 19:51 (redigerade) 12 timmar sedan skrev anuba: @micke_102 Jag håller på att kollar upp kablarna från generatorn innan har vågar ta ut mer ström. Jag hade tydligen att härke med kablar mellan generatorn och motorn. Det satt tydligen en diodbaserad batteriisolator där förut. Nu var det bara några onödiga meter kabel och skarvar. Kabeln som nu blev kvar går rakt in i under motorn och bort till startmotorn. Ytan på den korta biten 16mm2. Sedan är den långa kabeln från startmotorn till motorbrytaren är den 70mm2. 16mm2 känns lite tunt men den kabeln är lite svår att byta utan att lyfta motorn. Har du lycka förstärka kabeldiametern från generatorn? Jag böt ut kabeln som gick från generatorn till den gamla laddningsfördelaren, nu direkt till startbatteriet. Kommer inte ihåg grovlek nu, kan ha varit 25 till 35 mm2, detta för minimera spänningsfallen. Har gamla kabeln hemma. Sorry för sen återkoppling men är ute och åker båt... Redigerad tisdag kl 19:52 av micke_102 Komplettering 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 544 Postad tisdag kl 20:32 Jag funderade på att sätta tillbaka den gamla diodbryggan. Då får man ju två vägar till startbatteriet. Med de två utgångarna kan man koppla en direkt till startbatteriet och en utgång via startmotorn och strömbrytaren. Den enda man kan vara säker på är att man får minst 0.7V spänningsfall mellan generatorn och startbatteriet. Förvisso kompenseras den med hjälp av senstråden, med ger ju ytterligare en utmaning generatorn. Alternativet är att inte ha laddningsfördelaren mellan startbatteriet. Då kommer motorn alltid vara inkopplad till batteriet, vilket känns lite onödigt. Så jag sätter nog inte tillbaka diodbryggan. Om jag då behåller min 1m 16mm2 kabeln fram till generatorn och kör resten av sträckan fram till startbatteriet med 70mm2 kabeln, får jag max 0.3V spänningsfall vid 80A. Det borde bli lättare för generatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 82 Postad onsdag kl 05:13 8 timmar sedan skrev anuba: Så jag sätter nog inte tillbaka diodbryggan. Om jag då behåller min 1m 16mm2 kabeln fram till generatorn och kör resten av sträckan fram till startbatteriet med 70mm2 kabeln, får jag max 0.3V spänningsfall vid 80A. Det borde bli lättare för generatorn. Jag har drygt 2 m från generatorn till kopplingspunkten där batterikabeln ansluter men som sagt kommer inte ihåg arean på kabeln nu. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 544 Postad onsdag kl 06:03 40 minuter sedan skrev micke_102: Jag har drygt 2 m från generatorn till kopplingspunkten där batterikabeln ansluter men som sagt kommer inte ihåg arean på kabeln nu. Det går nog att koppla på olika sätt. Fördelen med att ha kvar laddningsfördelaren är att generatorn alltid är kopplad till en batterilast. Det minskar risken att bränna generatorn som man av misstag skulle bryta strömmen till motorn. I min installation går all ström till startbatteriet via startmotorn och huvudströmbrytaren. Jag misstänker att mitt system har sett ut som det här innan jag byggde om det för några år sedan. Jag skall göra lite spänningsmätningar när jag har fått igång det hela för att se hur illa det blir. Det kommer dock finnas vissa risker att hänga över motorn när den går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 82 Postad onsdag kl 11:34 Från min generator går kabeln till huvudbrytaren men på batterisidan... Min sensorkabel går till startmotorn, borde kanske kopplas till startbatteriet direkt eller till batterisidan på huvudbrytaren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser