Gå till innehåll
torsdag 16 juli 2026

Rekommendera Poster

Bottenventilen för septiktanken kärvade inför sjösättning så det var bara till att demontera och byta.

Aldrig bytt bordsgenomföring tidigare.

Är det bara att rengöra, på med Sikaflex och dra ihop eller behöver jag förbereda skrovet på något sätt?

Kommer bli en trudesign ventil men inte bestämt typ av genomföring än..

20260518_185546.jpg

20260518_184932.jpg

20260518_183926.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Honke:

Är det bara att rengöra, på med Sikaflex och dra ihop eller behöver jag förbereda skrovet på något sätt?

Ja bara att rengöra och montera.

Om det sitter rester kvar av gammal tätningsmassa kan man ta ett stämjärn eller en kniv och skrapa bort försiktigt, ev. avsluta med våtslip.

Tvätta med aceton.

Överkurs:

Fasa ytterkanten i hålet 45 grader någon mm, då får man en kälfog under genomföringens krage.

Är det bråttom? SIKA Accelerator, läs instruktionerna noga.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Honke:

Bottenventilen för septiktanken kärvade inför sjösättning så det var bara till att demontera och byta.

Aldrig bytt bordsgenomföring tidigare.

Kommer bli en trudesign ventil men inte bestämt typ av genomföring än..

20260518_185546.jpg

20260518_184932.jpg

20260518_183926.jpg

Du passar väl på att byta ut alla slangarna till septiktanken när du ändå håller på med detta ”skitjobb”!?

Jag upptäckte, föga förvånat, att det gick mycket lättare att spola på toaletten och sugtömma tanken sedan jag bytte ut avluftningen, slangen och bordsgenomföringen till Ø20 mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du passar väl på att byta ut alla slangarna till septiktanken när du ändå håller på med detta ”skitjobb”!?

Ett tips är att använda 35 mm kopparrör med lödkopplingar som man kan limma med epoxi istället för att löda. Lödrördelarna är 38 mm utvändigt så sanitetsslangen passar perfekt utanpå dessa. Rören är ju lite klenare invändigt jämfört med slangen, men det har funkat bra för oss.

Det finns ganska många olika löddelar, som vinklar i 45 grader och lite rundare böjar i 90 grader och T-rör.

Slang har vi bara använt till att skarva rör mot tank, rör mot toastol, mm. På så vis behöver man nog aldrig mera byta några slangar och om det behövs så är det bara några korta stumpar att byta.

Avluftningsslangen ska ju också vara lukttät och då funkar prisolrör bra.

Koppar blir lite dyrare, men det är ju en engångskostnad.

Ett annat tips jag läst om nyligen är att använda gråa pvc-rör, sk. trykkrör eller kemirör. Dessa håller tydligen också lukttätt evigt länge, men här har jag ingen bra info om vad man ska välja för delar. Jag vet att man limmar med Tangit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Ett tips är att använda 35 mm kopparrör med lödkopplingar som man kan limma med epoxi istället för att löda. Lödrördelarna är 38 mm utvändigt så sanitetsslangen passar perfekt utanpå dessa. Rören är ju lite klenare invändigt jämfört med slangen, men det har funkat bra för oss.

Det finns ganska många olika löddelar, som vinklar i 45 grader och lite rundare böjar i 90 grader och T-rör.

Slang har vi bara använt till att skarva rör mot tank, rör mot toastol, mm. På så vis behöver man nog aldrig mera byta några slangar och om det behövs så är det bara några korta stumpar att byta.

Avluftningsslangen ska ju också vara lukttät och då funkar prisolrör bra.

Koppar blir lite dyrare, men det är ju en engångskostnad.

Ett annat tips jag läst om nyligen är att använda gråa pvc-rör, sk. trykkrör eller kemirör. Dessa håller tydligen också lukttätt evigt länge, men här har jag ingen bra info om vad man ska välja för delar. Jag vet att man limmar med Tangit.

Säkert bra med rör, men det är rörigare.

Men det blir ju en mer omständlig installation.

Det bildas ju kalkavlagringar i dessa ledningar, ungefär var tredje säsong tar jag ut min slang som går mellan toan och tanken, när jag böjer den och bankar på den med plasthammare lossar en hel del avlagringar, det sista löser en lösning med citronsyra upp. Då är jag glad att det är slang och inte något rör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det bildas ju kalkavlagringar i dessa ledningar,

Bra att du tog upp det.
Den som skrev om pvc-rören skrev även att det inte fastnade någon urinsten i dessa rör.

Hur det är med kopparrör vet jag inte, har inte kollat sedan installationen gjordes våren 2020.

Men det blir ju en mer omständlig installation.

Det är ju lite olika för olika båtar och tillfällen skulle jag säga.

Mycket blev enklare med rör i vår båt, tex. detta.

image.thumb.png.2c697897e61f2bf79b958ca882ff7746.png

Tidigare hade vi en jättelång slang som slingrade sig överallt i utrymmet.

Nu är det en smidig 180-graders böj.

Allt passar inte alla och överallt, men det är bra att ha flera alternativa lösningar att välja på.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Mackey:

Bra att du tog upp det.
Den som skrev om pvc-rören skrev även att det inte fastnade någon urinsten i dessa rör.

Hur det är med kopparrör vet jag inte, har inte kollat sedan installationen gjordes våren 2020.

……

Det märker du den dagen det blir svårare att spola.

Någon med kunskaper i kemi kanske kan berätta om Cu förhindrar bildningen av kalkavlagringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Någon med kunskaper i kemi kanske kan berätta om Cu förhindrar bildningen av kalkavlagringar.

Jag har kunskap i kemi och jag har svårt att tro att koppar skulle hindra urinsten. Urinstenen är ju inte levande, men hade den varit det skulle nog koppar kunna hjälpa.

Däremot kan jag tänka mig att relativt blanka plaströr gör det svårt för urinstenen att fastna, så egentligen är nog PVC-laströr bättre än kopparrör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä någon kemist är jag inte mer än högstadiekemi men man lär sig mer i LHS, dvs. när man slutat skolan🤣

Kopparrör har ingen upplösande effekt på kalk som fastnar mer eller mindre på alla material inom VVS. Nya fina rör blir snabbt slitna inuti och kalken börjar fästa.

Vattenslingor i t.ex. VVB brukar se för j.....a ut efter några decennier beroende på kalkhalten i vattnet, hur hög flouridhalten är och om man har avhärdningsfilter eller inte. 22 mm slinga har varit nere på ca 10 mm invändigt i vissa fall.

Är det höga halter av flourid i vattnet blir det ännu värre och det brukar märkas som grönt ärg på kopparrör eller runt klämringskopplingar på kopparrör.

Urinsten är en förening av kalk och urea och fastnar på allt där det står stilla eller fäster på ojämna ytor, har det en gång fått fäste så bara fortsätter det.

Kan ibland bli tjocka beläggningar på bakväggen i WC-stolar av urinsten som beror på att det kan läcka från spoltanken, manfolk som står upp och pissar på bakväggen utan att spola mitt i natten och har även märkt att avhärdat vatten med salttabletter kan förvärra beläggningarna trots att det skall vara "fritt" från kalk eller minskad kalkhalt. 

Kalk frigörs mer i varmtvatten än i kallt...

Finns ett bra avkalkningsmedel som heter Diversey Acid och är baserat på fosforsyra.

Får inte användas i kopparrör och hanteras med varsamhet på övriga material.

Löser upp urinsten i WC-stolen ofta på 24 h men kan kräva längre tid vid svåra beläggningar.

https://products.solenis.com/sv/product/acid-6x1l-kraftig-avkalkningsmedel-101109042

Finns ett bra avloppsrensmedel som heter Plumbo och håller WC-stolen ren i kröken vid regelbunden användning t.ex. 1 gång per vecka. Följ anvisningar på förpackningen. Finns i dagligvaruhandeln mm.

https://plumbo.no/produkter/?taxonomy=0&taxonomy_type=product_cat&post_types=product&post_per_page=12&refer_page=3

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...