Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026
Jens_Sthlm

Montera S-slang VP 290

Rekommendera Poster

Jag försöker montera en ny S-slang, kylvattenslang, genom skölden på mitt 290 drev men får inte till det. Jag får slangen i rätt läge om jag monterar den utan plaststosen i, men när slangen sitter i rätt läge så är slangen för tight för att trycka in stosen. Om jag monterar stosen i slangen först och sen försöker montera slangen så får jag inte igenom slangen. Allt är vp originaldelar. Någon som har tipps på hur man monterar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skapade en tråd om detta 2014.

Läs här!

Det var @kossors tips om sprayflaska med såpvatten som var en av problemlösarna, skisserna på hur det ser ut var också till värdefull hjälp.

Jag minns att jag lade ut ett liggunderlag uppepå motorns gröna delar, och där låg jag med händerna neråt. Om du har en dieselmotor med turbo så kan det underlätta att först demontera insugsröret mellan turbon och laddluftkylaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar även med silikonspray som man har till gummilister på bilen, VVS-glidmedel mm, ja det finns ganska många tricks med sånt som är snällt mot gummi. Men smörj inte in hela slangen, då kan det bli svårt att få grepp.

Om du har fått ut den gamla slangen kolla så det inte finns oxidrester, korrosionsmjöl mm. som gör hålet trängre och att det går trögt men man får absolut inte slipa. En liten mässingsborste (typ tandborste) och möjligtvis en egentillverkad skrapa av plast för att göra rent och fint i hålet.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...