Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026

Rekommendera Poster

Hej

Har lite fundering kring att byta propeller.

Har en Suzuki DF70 från -05, med en 13(och någonting, svårt att se)x17 propeller. Det är den äldre modellen så den har 13 splines.

Jag vet tyvärr inte vilket varvtal den kommer upp i.

Är det fel att anta att det är orginalpropellern som sitter på och att den kommer upp i "rätt" varvtal som standard? 5200-5800 rpm enligt Google.

Båten är en Guymarine Antioche 545 och används för fiske. Problemet har varit att den är rätt seg på att plana när den är tungt lastat, så skulle behöver en propeller med lite bättre acceleration.

Tänker att en i aluminium funkar bra.

Har ni några tips på vad för propeller som skulle passa? 3 eller 4 blad?

Svårt att veta när man inte vet max rpm, men skulle en 4-bladig dra ner varvtalet alldeles för mycket om den är typ samma size och stigning?

https://www.axmarin.se/Suzuki-Propeller-S60-13x17-4-Blad

Messenger_creation_6E4BDCCA-6DB7-443C-94EC-80CD66496503.png

Messenger_creation_9B2A40AC-5B71-43F5-BD45-3137A284B576.png

Messenger_creation_37B78580-1B52-4F3B-823C-C89B664BF04D.jpeg

Messenger_creation_635E5A46-B184-4DCF-9E9D-ADCFB444A37C.png

Messenger_creation_CBEA3CB1-62A4-471A-AABD-6793E07C2D6A.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mkmkmk:

Är det fel att anta att det är orginalpropellern som sitter på och att den kommer upp i "rätt" varvtal som standard?

Finns egentligen ingen "universal" originalpropeller, motorn leverareras med en propeller och sedan är det upp till återförsäljaren att se till att slutkunden får rätt propeller som passar till båten.

Jag kan kolla lite i mina listor vilken stigning som kan vara lämplig för båten du angett.

Hur mycket extra utrustning finns ombord och hur många personer är det oftast ombord?

Det är inte alls säkert att 4-bladiga ger sämre prestanda, ofta ger en 4-bladig rostfri stålpropeller bättre lyft och bättre acceleration.

Kan du ta en bild på hur motorn sitter höjdmässigt, är antiventilationsplattan över eller under bottens lägsta punkt.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade lite snabbt på båtens specifikationer och kom fram följande:

LÖA: 5.45 m

Bredd: 2.26 m

Vikt: 580 kg (utan motor, bränsle och extrautrustning)

Har sett att båten är ganska svagt V-bottnad i fören och går över till mycket svagt V-bottnad (nästan flatbottnad) i aktern= Lättdriven men låg konstruktionsfart. 

Är nog ett gränsfall med 13 x 17" och motorn kommer inte att nå max varvtal på WOT utan hamna någonstans mellan 5000–5500 r/min om man endast är 1 person ombord och ingen extrautrustning.

Om man lastar båten ytterligare så kommer varvtalet sjunka och med 2–3 personer ombord hamnar man närmre 5000 r/min och det börjar gå tungt.

För varje tum man går ner i stigning ökar man motorvarvtalet ca 150–200 r/min och propellrar till DF60/DF70 har ett intervall med 2" förändring mellan propelleralternativen, detta ger då en varvtalsförändring på ca 300–400 r/min.

EX.

Om vi gissar att din motor varvar 5500 r/min med 1 pers ombord och 5300 r/min med 2 personer kommer den att varva övervarv om du går ner till 15" stigning och en person ombord men kommer att varva 5700 r/min med 2 personer ombord.

Detta är ett rent hypotetiskt exempel och är inte verklighetsförankrat.

Din DF70 har ett växelhus med utväxling 2.42:1 (samma som Evinrude/Johnson 60–70 hk).

Finns Mercury propellrar som passar men omvandlingsverktyget online verkade vara ur funktion, ska kolla om jag har någon papperslista att kolla i. Mercurys propellrar har 1" intervall för stigning och är således lättare att anpassa då det bara rör sig om 150–200 r/min varvtalsförändring.

Men utan varvräknare är det ren gissning och det absolut bästa är ju om du köper en varvräknare, finns begagnade att få tag på t.ex. här:

https://marindelariost.se/products/suzuki-varvraknare-begagnad-3

Kolla först om den verkligen passar din motor, står inget angivet på deras hemsida, fanns en e-mailadress under "Kontakta".

Hittade en liknande på  en annan sida men den var ny och kostade 2690 kr och där stod att den var för DF25A – DF250 men kolla först. De hade flera olika modeller av begagnade varvräknare till Suzuki utombordare och de flesta har även varningslampor för oljetryck, överhettning och övervarvning mm.

4-bladiga propellrar är utmärkt vid tungt lastade båtar men även för snabbare acceleration från 0 till max hastighet, kan i vissa fall ge bättre bränsleekonomi. Rostfri stålpropeller är bästa alternativet om man vill köra 4-bladigt och få ut max prestanda men kan kräva högre monteringshöjd av motorn för att uppnå detta.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Finns egentligen ingen "universal" originalpropeller, motorn leverareras med en propeller och sedan är det upp till återförsäljaren att se till att slutkunden får rätt propeller som passar till båten.

Jag kan kolla lite i mina listor vilken stigning som kan vara lämplig för båten du angett.

Hur mycket extra utrustning finns ombord och hur många personer är det oftast ombord?

Det är inte alls säkert att 4-bladiga ger sämre prestanda, ofta ger en 4-bladig rostfri stålpropeller bättre lyft och bättre acceleration.

Kan du ta en bild på hur motorn sitter höjdmässigt, är antiventilationsplattan över eller under bottens lägsta punkt.

//Pär

Hej och tack för att du svarar!

Tyvärr är båten ca 13 timmar och en färja bort, så kommer inte dit på ett tag och hade som förhoppning att kunna byta prop nästa vända dit. Har ingen bild från den vinkeln, tyvärr..

Vanligen är vi 3-4 pers i båten, tror tanken är på 80 liter, plus lite blandad packning. Så säg +300-500kg extra.

I vilken nivå ska plattan ligga helst? Går den att justera på något sätt? Svårt att säga av de bilder jag har vart den ligger i höjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Kollade lite snabbt på båtens specifikationer och kom fram följande:

LÖA: 5.45 m

Bredd: 2.26 m

Vikt: 580 kg (utan motor, bränsle och extrautrustning)

Har sett att båten är ganska svagt V-bottnad i fören och går över till mycket svagt V-bottnad (nästan flatbottnad) i aktern= Lättdriven men låg konstruktionsfart. 

Är nog ett gränsfall med 13 x 17" och motorn kommer inte att nå max varvtal på WOT utan hamna någonstans mellan 5000–5500 r/min om man endast är 1 person ombord och ingen extrautrustning.

Om man lastar båten ytterligare så kommer varvtalet sjunka och med 2–3 personer ombord hamnar man närmre 5000 r/min och det börjar gå tungt.

För varje tum man går ner i stigning ökar man motorvarvtalet ca 150–200 r/min och propellrar till DF60/DF70 har ett intervall med 2" förändring mellan propelleralternativen, detta ger då en varvtalsförändring på ca 300–400 r/min.

EX.

Om vi gissar att din motor varvar 5500 r/min med 1 pers ombord och 5300 r/min med 2 personer kommer den att varva övervarv om du går ner till 15" stigning och en person ombord men kommer att varva 5700 r/min med 2 personer ombord.

Detta är ett rent hypotetiskt exempel och är inte verklighetsförankrat.

Din DF70 har ett växelhus med utväxling 2.42:1 (samma som Evinrude/Johnson 60–70 hk).

Finns Mercury propellrar som passar men omvandlingsverktyget online verkade vara ur funktion, ska kolla om jag har någon papperslista att kolla i. Mercurys propellrar har 1" intervall för stigning och är således lättare att anpassa då det bara rör sig om 150–200 r/min varvtalsförändring.

Men utan varvräknare är det ren gissning och det absolut bästa är ju om du köper en varvräknare, finns begagnade att få tag på t.ex. här:

https://marindelariost.se/products/suzuki-varvraknare-begagnad-3

Kolla först om den verkligen passar din motor, står inget angivet på deras hemsida, fanns en e-mailadress under "Kontakta".

Hittade en liknande på  en annan sida men den var ny och kostade 2690 kr och där stod att den var för DF25A – DF250 men kolla först. De hade flera olika modeller av begagnade varvräknare till Suzuki utombordare och de flesta har även varningslampor för oljetryck, överhettning och övervarvning mm.

4-bladiga propellrar är utmärkt vid tungt lastade båtar men även för snabbare acceleration från 0 till max hastighet, kan i vissa fall ge bättre bränsleekonomi. Rostfri stålpropeller är bästa alternativet om man vill köra 4-bladigt och få ut max prestanda men kan kräva högre monteringshöjd av motorn för att uppnå detta.

//Pär

Jag har försökt leta 4-bladiga men verkar inte finnas så mycket i jämförelse.

Båten finns som sagt väldigt långt bort, och var mätare finns på, men pga dåligt vänder kom vi aldrig ut för att testa. Köpte motorn precis och satte på den. Men inte kunnat provköra och mäta riktigt än..

Som exempel, tror du t ex https://www.marinpropeller.se/suzuki/propeller-o-tillbehor/aluminium-propeller/suzuki-35-65-hk/3-bladig-propeller/suzuki-11-12-x-13 skulle varva alldeles för mycket?

Vad skulle en 4bladig i storlek/stigning motsvara som 3blad? Kan de bli typ likvärdiga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Denna passar inte alls, den är till helt andra modeller, DT= 2-takt 

Är mindre i diametern, bara 11 1/2" i diameter mot 13" på din motor.

Solas har 4-bladiga både i aluminium och rostfritt stål.

Googla: Solas Amita 4 (alu) och Solas Titan 4 (SS)

Samma stigning som 3-bladiga.

Men vinsten med 4-bladig aluminium är mindre än rostfritt stål.

Men skaffa en varvräknare så man vet hur mycket motorn varvar idag med den propeller som sitter där och som jag nog kan säga är för stor till den belastning båten oftast har.

I vilken nivå ska plattan ligga helst? Går den att justera på något sätt? Svårt att säga av de bilder jag har vart den ligger i höjd.

Det rör ju inte sig om en fartbåt i detta fall och i farter under 25 knop ska antiventilationsplattan ligga i "nollpunkt" dvs jämns med botten. Ligger man under botten så blir det mycket vattensprut åt sidorna och båten blir mer trögstyrd i området mellan marschfart och toppfart.

Återkommer med bilder på hur man kollar osv.

Monteringshöjden justeras med hålen i fästbyglarna, många gör tyvärr fel när de monterar motorn och låter motorn hänga på akterspegeln, borrar hålen och drar fast bultarna utan att mäta in.

Det brukar finnas 5 övre hål på vardera fästbygel och på Japanska utombordare kan de nedre hålen vara ett avlångt hål. CC mellan hålen brukar variera mellan olika fabrikat men rör sig oftast om 18—19 mm.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1220820314_Monteringshjdutombordare.png.108d6768226a5ae60910e024794b9e85.png

560732014_Mtamonteringshjd.thumb.png.00d1e41125cf6a8cd7e267acb81c1445.png

Så här mäter man.

Sedan flyttar man motorn uppåt eller nedåt i hålen i fästbyglarna.

Bultarna sitter kvar i samma hål som innan.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle i ditt fall undvika en propeller av rostfritt stål.

Propeller på bilden ser ut att ha haft några närkontakter med botten, ALU-propeller har tagit stryk, men hade du haft en stålpropeller så hade troligen växelhuset skadats, rostfritt stål är inte förlåtande, MYCKET dyrare att laga växelhuset än att laga aluminiumpropeller.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-05-03 vid 21:13 skrev Mercury_44XS:

Denna passar inte alls, den är till helt andra modeller, DT= 2-takt 

Är mindre i diametern, bara 11 1/2" i diameter mot 13" på din motor.

Solas har 4-bladiga både i aluminium och rostfritt stål.

Googla: Solas Amita 4 (alu) och Solas Titan 4 (SS)

Samma stigning som 3-bladiga.

Men vinsten med 4-bladig aluminium är mindre än rostfritt stål.

Men skaffa en varvräknare så man vet hur mycket motorn varvar idag med den propeller som sitter där och som jag nog kan säga är för stor till den belastning båten oftast har.

Det rör ju inte sig om en fartbåt i detta fall och i farter under 25 knop ska antiventilationsplattan ligga i "nollpunkt" dvs jämns med botten. Ligger man under botten så blir det mycket vattensprut åt sidorna och båten blir mer trögstyrd i området mellan marschfart och toppfart.

Återkommer med bilder på hur man kollar osv.

Monteringshöjden justeras med hålen i fästbyglarna, många gör tyvärr fel när de monterar motorn och låter motorn hänga på akterspegeln, borrar hålen och drar fast bultarna utan att mäta in.

Det brukar finnas 5 övre hål på vardera fästbygel och på Japanska utombordare kan de nedre hålen vara ett avlångt hål. CC mellan hålen brukar variera mellan olika fabrikat men rör sig oftast om 18—19 mm.

//Pär

Jag har endel att kolla på tills nästa gång jag kommer till båten, troligen efter midsommar någon gång, då får jag komma tillbaka hit för fler råd och tankar. 

Men som du säger, toppfart är ingen prio, viktigare att komma upp i plan snabbare/enklare.

Men tack för all info, mycket bra och lärorikt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-05-05 vid 11:44 skrev jan_af_lisoe:

Jag skulle i ditt fall undvika en propeller av rostfritt stål.

Propeller på bilden ser ut att ha haft några närkontakter med botten, ALU-propeller har tagit stryk, men hade du haft en stålpropeller så hade troligen växelhuset skadats, rostfritt stål är inte förlåtande, MYCKET dyrare att laga växelhuset än att laga aluminiumpropeller.

Även om det inte är vi som använt den till det skicket, så ligger båten i nord-norge där tidvattnet är rätt kraftigt, så det dyker upp en hel del grynnor vid lågvatten. Så alu kan vara smart ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...