Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
plover

Motorbåt Hankö till Stockholm 30 fot

Rekommendera Poster

Hej forumet, blivit med en Nimbus 30 som jag köpta i Helsinki i vintras, snart dax att hämta hem den - läst på forumet om att det kan vara riktigt jobbig sjö/vind ppå vägen hemåt och båten skall hämtas om ett par veckor - någon som har tips på routing lite mer skyddat / inomskärs ? När jag kollar på Skippo lägger den en fin autoroute direkt efter finlandsfärjorna - den hoppar jag över om det inte är stiljte 🙂.  Startar i Ingå, så om någon gjort den här turen så är jag idel öra.  Shoppat på mig översiktskort och dubbla navigationssystem.  Tänkte dag 1; Ingå- > Hankö.  Dag 2: Hankö -> Mariehamn  , sedan övernattning och nästa dag blir det tankning och fortsätta färden mot Stockholm.  Tänkte ta 2-3 dagar beroende på väder.  En fråga; gammal tråd > 10 år påstår att sjömackarna i Finland inte tar kort, någon som vet vad som gäller idag - känns som det är det självklara sättet att betala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tänker oss en segling från Stockholm till Åbo i sommar och det viktigaste vi hittills kommit på är att plottern inte kommer att vara något att lita på pga. de ryska störsändningarna. Vi har gått sträckan Åbo - Stockholm med motorbåt och papperssjökort innan man hade plotter på fritidsbåtar och ser inga problem med det så länge man är förberedd på det.

Jag brukar rekommendera alla som ska transportera sin båt en sträcka de inte tidigare seglat/kört, och troligen inte kommer att segla/köra igen, att göra transporten till en semester istället för att stressa hem så fort som möjligt. Även om det inte är badväder i mitten/slutet av maj så är det mycket säkert en jättefin tid att semestra lite längs vägen.

Jag tror inte alls på att mackar i Finland eller Åland inte tar kort. Vi var där senast 2012 och hade inga sådana problem, men det kan ju vara så att vissa inte gör det. Vad säger @Faderullan om detta?

Här finns en karta som har diverse info om leder, även inomskärs, när man zoomar in.

MapSite - National Land Survey of Finland

image.thumb.png.5bd746d36957381cf8480d6d0d32b224.png

Du kommer inte att kunna gå inomskärs hela sträckan, så även om det är rimligt att gå 70 - 100 M på ett dygn (en dag) och hela sträckan på tre dygn, så bör du planera en vecka så att du kan ligga inblåst några dagar utan att det gör så mycket.

Stora delar av sträckan Hangö - Mariehamn går över rätt öppna vatten. Om du vill undvika detta måste du upp mot Åbo från Hangö och då blir sträckan säkert 25 % längre.

Här finns en annan tråd om ungefär det du ska göra.

Segling i finland - Hangö Helsingfors - LångfärdsSnack - Maringuiden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för bra input, jag har läst om detta (GPS jammers) och förberett mig med papperskort hela vägen till och förbi Åland.  Klart irriterande men det är inget att göra åt, fick också tips att skaffa en reservplotter i form av en Garmin GPS fristående mottagare som jag kopplar till paddan och kör 
men får den ingen signal är det ju papper som gäller ändå.  Tänkte ta 3 dagar i anspråk för att inte stressa på, och den där tråden jag läste om att sjömackarna inte tar kort var från 2012 🙂

Startar Hankö, sedan stopp och övernattning på Kökar - därefter Mariehamn och sedan vidare till svenska sidan om det inte är för mycket sjö och dålig sikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemma i Stockholm nu, Överfarten gick bra inte för mycket sjö, vi delade upp det på två dagar och mellanlndade en natt på Kökar som var en trevlig liten hamn med restaurang, diesel (kort), bastu och fin natur.  Totlt ca 210 nm (startade i Ingå), och allt funkade som det skall.  GPS funkdw hela vägen men totalt öde på havet, såg inte en enda fritidsbåt och hamnarna var nästan timma förutom Hankö.  

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...