Gå till innehåll
måndag 15 juni 2026
saltpeter

Fendrar med kvalitet ?

Rekommendera Poster

Hej ! Det är dags att köpa nya fendrar, de gamla har tjänat ut. Någon som kan rekommendera någon modell som passar till en 36 fots segelbåt ? Är det bara uppblåsbara som gäller eller finns det varianter ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan köpa fendertar i den dyra båttillbehörsbutiken, eller fendertar som är billigare hos Biltema. Jag har litet olika sorter och har inte märkt någon skillnad i kvalitet.

Jag använder två litet kraftigare 60 x 20 cm och två kulfendertar.

Sedan ett gäng av okänt ursprung av litet olika storlekar som jag har att hänga ut om det krävs extra utfendring. För att förlänga livstiden och för att minska gnissel och skydda fendrarna från smuts har jag alltid fenderskydd på, dessa anses vara förbrukningsmaterial.

Frågan om hus stora fendertar man skall ha är ju naturligtvis avhängt på båtens storlek, eller då fribordens höjd. Men nog viktigt är det ju även att mäta upp hur stora fendertar man kan förvara på ett vettigt sätt ombord. Kulfendetrar är bra då dom ger litet mer avstånd till grannbåten, och minder friktion då dum kan rulla lättare, men dom är ju svårare att stuva undan.

Vad jag ser efter 40-50 års båtägande är att såväl dyra som billiga fendertar blir klibbiga med årens lopp och omöjliga att hålla efter, man kan tvätta med aceton, lägga på vax och det blir bra i någon säsong till, men sedan är man tillbaka på ruta ett.

Så jag rekommenderar fendertar som är cirka 10-15 kortare än avståndet mellan avbärarlisten och vattenlinjen. Du behöver kanske fyra till fem stycken på varje sida till en 36 fots båt, och några extra att ta fram vid behov. Dom extra kan ju vara kulfendertar om du vill… men det beror ju på hur du brukar fendra ut.

Och om nu inte Biltema har bytt fendertsortiment de senaste åren kan jag säga att deras fendertar är bra.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet sannerligen inga lågprisfendertar i mjukplast som håller någon längre tid, de får nästan betraktas som förbrukningsvara i varje fall.

Dessa är väl de enda jag kan rekommendera:

https://www.poly.se/produktkategori/batliv/fendrar/

Finns något dyrt fabrikat till som jag försöker komma på, kan det ha varit Italienskt månne🤔

Siliconspray funkar mycket bra på vissa typer av mjukplast/gummi även sånt siliconfett man har på bilens dörrlister under vintern men det är lite kletigt att smörja ut. Skyddar mot uttorkning iaf och kanske UV-strålning annars kan man ta solskyddsfaktor 30😆

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt nya fendrar från Castro (världens största fendertillverkare(?)) i från Spanien.

Första gången jag köpt finare fendrar. Vi får väl se om det blir någon skillnad. De gamla fendrarna var inte helt utslitna men var klibbiga och fula. De nya är i samma mörkblå färg som skrovet!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanliga kasserade bildäck håller i evighet.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev Hybro:

Det gör dom kanske, men då får du inte ligga bredvid min båt! 

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Hybro:

Då får dom vara väl inslaga i något slags skydd.

15 timmar sedan skrev ABC:

Inte bredvid min heller!
Gamla bildäck, lastbilsdäck etc passar väl bäst på gamla traditionsfartyg, bogserbåtar och liknande.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2026-04-25 vid 12:13 skrev Georg_Ohm:
2026-04-24 vid 20:08 skrev Hybro:

Då får dom vara väl inslaga i något slags skydd.

2026-04-24 vid 20:21 skrev ABC:

Inte bredvid min heller!
Gamla bildäck, lastbilsdäck etc passar väl bäst på gamla traditionsfartyg, bogserbåtar och liknande.

Perfekt!

Då ska jag skaffa bildäck så lipper man närgångna grannbåtar när man äntligen hittat en fin och öde plats.

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...