skippeer 472 Postad 22 April Utöver brandlarm där det går att själv byta batteri har vi ett gasol larm och ett kolmonoxid larm med inbyggda batterier. Tycker inte de inbyggda batterierna håller så länge som reklamen lovar. Nu slog det mig att när vi lämnar båten på hösten inför 6 månaders vila kan jag stänga av larmen. Varför har jag inte gjort så tidigare... iSens har en yttre strömbrytare. Deltronic har en pigg på hållaren så jag skall lyfta loss larmet och lägga synligt på navbordet. Gäller att minnas detta i oktober. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 390 Postad 22 April (redigerade) Varför inte stänga av under de 6 månaderna? Säker på att det inte går att plocka ur batterierna? Redigerad 22 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 472 Postad 5 Maj Idag installerade jag det nyinköpta gaslarmet GLA-DX, märkt på undersidan med 2026. Drog av den dubbelhäftande tejpen på det gamla iSens larmet vars batteri var dött vid kontroll för några veckor sedan, märkt 2023. Dvs reklamen talar om upp till 20 års batteridrift, mitt fungerade 2023-2024-2025, 3 år är betydligt kortare drifttid än 20 år. Sunwind Gylling AS står som tillverkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 217 Postad 6 Maj Hä, hä, hä, så produkten funkar i 3 år, lika länge som konsumentskyddslagen gäller. Förvånad ? I många produkter är det standardbatterier som påstås vara icke utbytbara, öppna den gamla larmenheten och kolla om du kan byta batteri ändå, kanske finns beskrivning på YT. Oftast krävs en fin lödkolv och förstoringsglas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 472 Postad 6 Maj (redigerade) Visst är det komiskt med 3 år men å andra sidan minns inte var jag köpte den och eventuellt kvitto är kastat. Dagens ”moderna” kvitton är dessutom självförstörande, texten försvinner. Har en ny monterad, gammal är recyclad till himmelen för larm så nu lägger jag erfarenheten till handlingarna. Ny segelsäsong börjar . Redigerad 6 Maj av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 7 Maj (redigerade) Ja man undrar, först självförstörande kvitton, eller elektroniska diton som hamnar någonstans på Kivra och blir svåra att hitta. Sedan batterier med kort livslängd, jag har i olika sammanhang råkat ut för att nyinköpta knappceller tappat spänningen, senast hade jag svårt att komma in i den helt digitala bilen…. I båten då, har jag ännu inget gaslarm, men funderar på att köpa ett, kanske finns det sådana för 12 volt? Men jag har en brandvarnare, som mest fungerar som ”baconvarnare”, tjuter då man steker bacon ombord… Men den varnaren har tre knappceller 2032, i vissa fall håller dom mer än en säsong, i vissa fall knappt en säsong, det kan ju förvisso bero på hur ofta och hur länge brandvarnaren larmar, men jag tror nog mer på att det har varit dålig omsättning i batterihyllan i butiken, så numera köper jag inte sådana batterier (”no namne” med den verksamma substansen kinesium) i servicebutiken på hörnet, utan batterier av välkänt fabrikat hos Kjell, Clas eller Jula. Redigerad 7 Maj av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 390 Postad 7 Maj Kanske ett längre batteri. Fäst på utsida😇 Jag har mitt larm kopplat till båtens 12 V... En liten lämplig spänningsregulator kan behövas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser