Segelberra 0 Postad 20 April Hej! Jag har en plastjulle med några små skador ner till glasfibret. Skall åtgärda dessa med epoxispackel. Funderar nu på hur jag bör göra med bättringsmålning på det. Båten är från 70-talet, och såklart vore det bra att måla om hela men det innebär också mycket jobb på en lågvärdesbåt. Vad tror ni om bättringsmålning? Går det att göra lokalt med lite 2k-färg? Såklart efter lokal slipning och avfettning. Kommer det istället bara se bedrövligt fläckigt ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 266 Postad 20 April Hej! De Ijsesel har en sträckfärg som fungerar bra på plastbåtar. Ja dom har ju ett helt system med produkter. Färgen sträcker ut sig då den härdar och då blir det slätt och fint. Man kan penselmåla, spruta lägga på med planstrykare eller rolla. https://www.de-ijssel-coatings.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 847 Postad 20 April 31 minuter sedan skrev Segelberra: Hej! Jag har en plastjulle med några små skador ner till glasfibret. Skall åtgärda dessa med epoxispackel. Funderar nu på hur jag bör göra med bättringsmålning på det. Båten är från 70-talet, och såklart vore det bra att måla om hela men det innebär också mycket jobb på en lågvärdesbåt. Vad tror ni om bättringsmålning? Går det att göra lokalt med lite 2k-färg? Såklart efter lokal slipning och avfettning. Kommer det istället bara se bedrövligt fläckigt ut? Varför vill du använda epoxispackel och ”2k-färg” för ”bättringsmålning? Lite gelcoatspackel och rengöring och polering brukar räcka långt på en ”lågvärdesbåt”. (Kul uttryck förresten. Har aldrig hört det förr. 👍) Tänk bara på att oavsett vad du använder för att fixa botten så krävs det ordentlig rengöring. Läs på innan du börjar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 783 Postad 20 April 19 minuter sedan skrev Segelberra: Jag har en plastjulle med några små skador ner till glasfibret. Skall åtgärda dessa med epoxispackel Har du skador så du ser glasfiberlaminatet bör man åtgärda dessa med topcoat (gelcoat med vaxlösning så det härdar i fria luften) eller gelcoatspackel/gelcoatfiller men inte för tjocka lager åt gången (max 3—5 mm) och inte överdriva mängden härdare. Man kan laga med epoxispackel men det blir mycket hårdare än det gamla laminatet och det finns stor risk att det spricker upp och kan t.o.m lossna. Är det skador som är så pass djupa att de bildar en grop och ligger under befintligt oskadat laminat eller glasfibern är porös, delaminerad eller sprucken bör man laga med glasfibermatta och polyester för att skapa en homogen lagning som håller. Det man absolut skall undvika är att fylla upp med 2-K bilspackel med eller utan gasfibertrådar. Om man lagar med epoxi kan man inte lägga polyester t.ex. topcoat ovanpå eller bättra på en lagning med glasfibermatta och polyester. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 85 Postad 22 April 2026-04-20 vid 20:41 skrev Mercury_44XS: Det man absolut skall undvika är att fylla upp med 2-K bilspackel med eller utan gasfibertrådar. //Pär Hej Pär. Varför inte? Har du lust att utveckla? Du förespråkar alltid kvalite och det gillar jag. Men jag blev nyfiken på varför man inte skall ta "genvägen" med bilspackel på en "lågvärdesbåt 😉) Vänligen. /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 783 Postad 23 April 7 timmar sedan skrev Strosselhuset: Hej Pär. Varför inte? Har du lust att utveckla? Du förespråkar alltid kvalite och det gillar jag. Men jag blev nyfiken på varför man inte skall ta "genvägen" med bilspackel på en "lågvärdesbåt 😉) Vänligen. /Mathias Även om det är "lågvärdesbåt" så tycker jag att man ska laga skadorna så korrekt det går, med produkter avsedda för lagning av skador på båtar tillverkade i glasfiberarmerad polyester. Det är en båt som man skall färdas i på sjön och där måste det vara korrekt lagat och tätt. Vanligt 2K bilspackel med eller utan glasfiber är iofs polyesterbaserat men det är inte vattentätt men det är t.ex. gelcoatspackel/-filler och vanligt 2K bilspackel blir inte tätare för att man målar över med färg, bottenfärg, primer eller topcoat. Topcoat är iofs bättre än lackfärg och bottenfärg men det blir inte helt tätt. Dessutom fäster det dåligt på ett glasfiberlaminat och speciellt om det inte är helt torrt och det tar tid att få ett dyngsurt laminat helt torrt. Epoxispackel är vattentätt i sig självt men är mycket hårdare än polyester, håller tätt men det finns stor risk att en lagning med epoxispackel släpper efter ett tag när skrovet rör sig. Jag vet inte hur många kilo spackel av alla de slag (även epoxi) jag pillat bort under min yrkesverksamma tid i båtbranschen men det rör sig om flera hundra kilo. Ofta har detta spackel suttit så löst att det räckte med en slö kniv för att få bort det och det gäller även epoxispackel. Gemene man gör många gånger fel när de ska "laga" sin plastbåt, de har för bråttom och väntar inte tills det är tillräckligt torrt eller så lagar man över gamla lager med bottenfärg eller annan färg direkt utan att slipa rent. En båt tillverkad i glasfiberarmerad polyester måste ha ett tätskikt ytterst mot vattnet för själva glasfiberlaminatet suger vatten som en svamp och det blir kapillärverkan i glasfibertrådarna som ligger kors och tvärs och en skada i ytskiktet t.ex. gelcoat gör att vatten kan sugas upp långt in i laminatet. När man sedan drar upp båten på hösten finns vatten/fukt kvar inne i laminatet och det tar lång tid för detta att torka upp, därför är det stor risk att båten under vintern får frostskador/delaminering som man inte ser utifrån. I bästa fall kan man se detta till våren när man ska bottenmåla men då "lagar" man med spackel igen och målar bottenfärg över lagningen i tron om att detta ska bli tätt och man kommer in i en skadespiral som aldrig slutar förrän den dagen det gått så långt att båten hänger sjunken i sina förtöjningar. Epoxihysterin tog nog fart när böldpesten (osmosis) började upptäckas på ofta slarvigt tillverkade båtar i glasfiberlaminat där det fanns gott om luftbubblor inne i laminatet för tillverkarna var hårt pressade tidsmässigt och det fanns inte tillräckligt med tid att rolla ut all luft ur ett sprutlaminat. Vissa tillverkade var så hårt pressade av sina ägare (stora koncerner) så att de var tvungna att lyfta ut skrovet ur formen innan det ens hade hunnit härda klart. Om man lyfter ur ett skrov ur formen för tidigt så blir det skador i gelcoatskiktet som om man hade tur upptäcktes vid slutkontroll (EOL) och lagades då lite slarvigt med lite topcoat eller gelcoatfiller. En burk gelcoatspackel kostar inte mer än en burk 2K bilspackel eller en burk epoxispackel. Är det mindre skador (repor, slagmärken, skav) så räcker det ofta med bara gelcoatspackel men är det rejäla skador så laminatet är sprucket och/eller bortslitet så måste det lagas med glasfibermatta och polyester+härdare. Men ska man som konsument köpa polyester så är det 1 kg som finns på marknaden och glasfibermatta brukar säljas i förpackning om 1 m2, för mycket om det bara gäller småskador men till större skador räcker det ett tag. Förr fanns det reparationssatser för glasfiberlaminat med en liten burk polyester (ca 0,5 kg), härdare som räckte och en bit glasfibermatta samt vissa verktyg. Tyvärr försvann denna reparationssats från marknaden men jag hittade faktiskt ett ställe som har: https://www.moory.se/p/reparationssats-fiberfix-polyester/?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Mid - Overperformers&utm_adgroup=Categorized overperforming brands&utm_term=&utm_content=77584480164023&msclkid=31db04abd3bc1913925a6d427f1f5a6d Finns säkert på fler ställen om man letar. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 381 Postad 23 April Har några gamla plastekor... - En behövde en del renovering av kölen. Slipade ned och körde Biltemas epoxi, med tillhörande väv. Så rollade jag på min favoritfärg Tikkurila RM40 i tre lager. Helt klart användbart och snyggt blev det också. Inget planande fartmonster. Simpel eka för fiske i lugna vatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 57 Postad 23 April Talk är väl den vanligaste sugande boven i bilprodukter. Man använde väldigt mycket talk och polyester som fyllnadsmassa även på båtvarven under båtboomen. Det hade man gott kunnat låta bli tycker jag, som likt många andra har ett roder fyllt av polyester av talk som ytskikten spricker på varje år när innandömet sväller. Förhoppningsvis räcker tiden till att operera ut hjärtstocken och bygga ett nytt roder i lämpligare material nästa år. On 4/20/2026 at 8:00 PM, Segelberra said: Kommer det istället bara se bedrövligt fläckigt ut? Lite så, men kanske inte hela världen. Du har nog större chans att få en lagning som smälter in bra om du använder gelcoat, och så tycker jag det passar bättre in i budgetkonceptet än 2k PU-färg 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 85 Postad 23 April 9 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Även om det är "lågvärdesbåt" så tycker jag att man ska laga skadorna så korrekt det går, med produkter avsedda för lagning av skador på båtar tillverkade i glasfiberarmerad polyester. Det är en båt som man skall färdas i på sjön och där måste det vara korrekt lagat och tätt. Vanligt 2K bilspackel med eller utan glasfiber är iofs polyesterbaserat men det är inte vattentätt men det är t.ex. gelcoatspackel/-filler och vanligt 2K bilspackel blir inte tätare för att man målar över med färg, bottenfärg, primer eller topcoat. Topcoat är iofs bättre än lackfärg och bottenfärg men det blir inte helt tätt. Dessutom fäster det dåligt på ett glasfiberlaminat och speciellt om det inte är helt torrt och det tar tid att få ett dyngsurt laminat helt torrt. Epoxispackel är vattentätt i sig självt men är mycket hårdare än polyester, håller tätt men det finns stor risk att en lagning med epoxispackel släpper efter ett tag när skrovet rör sig. Jag vet inte hur många kilo spackel av alla de slag (även epoxi) jag pillat bort under min yrkesverksamma tid i båtbranschen men det rör sig om flera hundra kilo. Ofta har detta spackel suttit så löst att det räckte med en slö kniv för att få bort det och det gäller även epoxispackel. Gemene man gör många gånger fel när de ska "laga" sin plastbåt, de har för bråttom och väntar inte tills det är tillräckligt torrt eller så lagar man över gamla lager med bottenfärg eller annan färg direkt utan att slipa rent. En båt tillverkad i glasfiberarmerad polyester måste ha ett tätskikt ytterst mot vattnet för själva glasfiberlaminatet suger vatten som en svamp och det blir kapillärverkan i glasfibertrådarna som ligger kors och tvärs och en skada i ytskiktet t.ex. gelcoat gör att vatten kan sugas upp långt in i laminatet. När man sedan drar upp båten på hösten finns vatten/fukt kvar inne i laminatet och det tar lång tid för detta att torka upp, därför är det stor risk att båten under vintern får frostskador/delaminering som man inte ser utifrån. I bästa fall kan man se detta till våren när man ska bottenmåla men då "lagar" man med spackel igen och målar bottenfärg över lagningen i tron om att detta ska bli tätt och man kommer in i en skadespiral som aldrig slutar förrän den dagen det gått så långt att båten hänger sjunken i sina förtöjningar. Epoxihysterin tog nog fart när böldpesten (osmosis) började upptäckas på ofta slarvigt tillverkade båtar i glasfiberlaminat där det fanns gott om luftbubblor inne i laminatet för tillverkarna var hårt pressade tidsmässigt och det fanns inte tillräckligt med tid att rolla ut all luft ur ett sprutlaminat. Vissa tillverkade var så hårt pressade av sina ägare (stora koncerner) så att de var tvungna att lyfta ut skrovet ur formen innan det ens hade hunnit härda klart. Om man lyfter ur ett skrov ur formen för tidigt så blir det skador i gelcoatskiktet som om man hade tur upptäcktes vid slutkontroll (EOL) och lagades då lite slarvigt med lite topcoat eller gelcoatfiller. En burk gelcoatspackel kostar inte mer än en burk 2K bilspackel eller en burk epoxispackel. Är det mindre skador (repor, slagmärken, skav) så räcker det ofta med bara gelcoatspackel men är det rejäla skador så laminatet är sprucket och/eller bortslitet så måste det lagas med glasfibermatta och polyester+härdare. Men ska man som konsument köpa polyester så är det 1 kg som finns på marknaden och glasfibermatta brukar säljas i förpackning om 1 m2, för mycket om det bara gäller småskador men till större skador räcker det ett tag. Förr fanns det reparationssatser för glasfiberlaminat med en liten burk polyester (ca 0,5 kg), härdare som räckte och en bit glasfibermatta samt vissa verktyg. Tyvärr försvann denna reparationssats från marknaden men jag hittade faktiskt ett ställe som har: https://www.moory.se/p/reparationssats-fiberfix-polyester/?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Mid - Overperformers&utm_adgroup=Categorized overperforming brands&utm_term=&utm_content=77584480164023&msclkid=31db04abd3bc1913925a6d427f1f5a6d Finns säkert på fler ställen om man letar. //Pär Tack för utförligt svar. /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser