Aders 9 Postad 20 April (redigerade) Hej tänkte fixa iordning båtbotten men funderar på bästa sätt. Är det nödvändigt att skrapa bort allt för att börja om från början med några lager epoxi? Blästa är väll det bästa men finns inte ekonomiska utrymmet för det i dagsläget. När jag målade förra året så lossade massa gammal färg. Tacksam för inputs! Redigerad 20 April av Aders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 372 Postad 20 April (redigerade) Här kanske du hittar en fingervisning eller flera: Redigerad 20 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 372 Postad 20 April (redigerade) Båten är kanske inte pedantvårdad sen tidigare, eftersom färg mm lossnar? Jo, jag vet att ska det vara hållbart över tid, behövs ett grundligt underarbete. - Angående mina Cumulus Vet att tidigare ägaren för mer än 20 år sedan "fuskade" med nån billig industrifärg, på ett då vid leverans blästrat, spacklat och slipat skrov under vattenlinjen. Köpte båten nåt år senare båten. Så redan när jag lyfte båten första gången, blev jag otroligt besviken. Färg lossnade i stora flagor. Visst jag lappade och lagade mer än 10 år. Borde ha isblästrat bort allt. Och börjat om. Jag säger inte att det jag skriver nu är bästa lösningen, men funkar bra för mig. Typ 5 år sedan fick jag en färdigblandat skatt av Tikkurila RM40 som jag målade på en 1 m2 yta, som jag rivit bort blåsor och spacklat på. Vid upptagningen, inte en enda blåsa på prov utan, men i övrigt många blåsor och färgsläpp som tidigare Kommande vår blev skrovet under vattenlinjen rollad med 4 lager, samma färg. Har klarat sig väl under följande 4 år. I vår inte en enda blåsa eller färgsläpp! Visst ytan är inte slät som en barnrumpa, men småbucklig, som det blir efter rollning. Duger åt mig. - Nu kommer det att välla in förslag på olika lösningar. Väljer du nån av dessa enligt instruktioner, blir det inte sjösättning förrän efter hösten, eller möjligen till sommaren. - Min lösning är inte proffsig alls. Och säkert regelvidrig gällande lagningar, härdningstider mm. Sjösättning i maj... Redigerad 20 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 226 Postad 20 April OM du skall lägga en epoxigrundfärg bör ju hela botten vara renskarapad, eller slipad. Betänk att du kanske har en giftig bottenfärg nu, då är slipdammet skadligt, och det du skrapat bort klassas som miljöfarligt avfall. Som @Hybro redan nämnt, fast i andra ordalag, beror det ju på vilken finish du vill uppnå, och hur mycket tid, ork och pengar du vill spendera. Jag brukar göra som så, redan på hösten, att jag skrapar bort all lös färg med en slipad spackelspade som har fått hörnerna bortslipade också, inklusive havstulpaner, detta samlas upp med grovdammsugare. På våren grundar jag vid behov där gammal grundfärg eller gelcoaten kommer i dagen. Sedan rollar jag hela botten med en för västerhavet godkänd bottenfärg. Det är en besvärligare arbetsställning att måla botten på en motorbåt, därför har jag en gammal (flerfärgad) overall, men knäskydd, en lika flerfärgad gammal mössa. Verktygen är billig liten roller på långt skaft och en vanligt sådant där tråg man häller färgen i. Roller och tråg brukar jag kassera efter målningen, skaftet brukar jag spara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 728 Postad 20 April 3 timmar sedan skrev Aders: Hej tänkte fixa iordning båtbotten men funderar på bästa sätt. Är det nödvändigt att skrapa bort allt för att börja om från början med några lager epoxi? Blästa är väll det bästa men finns inte ekonomiska utrymmet för det i dagsläget. När jag målade förra året så lossade massa gammal färg. Tacksam för inputs! Vad exakt är det du vill göra? Vad är det för båt? Kan du vända den upp och ner? Skrapa= NEJ, kan orsaka kraftiga repor och andra skador på gelcoaten Färgborttagning och plastskrapa= Nja, kanske men det är ett j...a kladdande Slipa= JA, snabbast metod Om man vill ta bort alla fula lager med gammal bottenfärg så duger en ø125 mm excenterslip med utsugsanlutning kopplad till en grovdammsugare för att slippa allt slipdamm som ev. kan vara hälsovådligt (i större mängder) och det grisar ner något enormt om man inte har slipmaskin med utsug. Torrslippaper från 40 ner 80. Vill man att det ska gå snabbare att slipa, hyr en riktig 150mm excenterslip (Festool, Mirka) finns på de flesta ställen som hyr ut maskiner och verktyg. Billigare än man tror att hyra maskin och snabbt går det... När du fått bort alla lager bottenfärg som lagts ovanpå varandra slutar du slipa, du ska INTE slipa bort gelcoaten. Då kan du börja leta efter ev. "fullagningar" med vanligt bilspackel, sprickor och andra skador. Ta gärna bilder när du kommit så här långt... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 226 Postad 20 April 2 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Vad exakt är det du vill göra? Vad är det för båt? Kan du vända den upp och ner? Skrapa= NEJ, kan orsaka kraftiga repor och andra skador på gelcoaten Färgborttagning och plastskrapa= Nja, kanske men det är ett j...a kladdande Slipa= JA, snabbast metod Om man vill ta bort alla fula lager med gammal bottenfärg så duger en ø125 mm excenterslip med utsugsanlutning kopplad till en grovdammsugare för att slippa allt slipdamm som ev. kan vara hälsovådligt (i större mängder) och det grisar ner något enormt om man inte har slipmaskin med utsug. Torrslippaper från 40 ner 80. Vill man att det ska gå snabbare att slipa, hyr en riktig 150mm excenterslip (Festool, Mirka) finns på de flesta ställen som hyr ut maskiner och verktyg. Billigare än man tror att hyra maskin och snabbt går det... När du fått bort alla lager bottenfärg som lagts ovanpå varandra slutar du slipa, du ska INTE slipa bort gelcoaten. Då kan du börja leta efter ev. "fullagningar" med vanligt bilspackel, sprickor och andra skador. Ta gärna bilder när du kommit så här långt... //Pär Skrapa, ja, om man skrapar med förnuft. Som jag skrev så har jag några modifierade spackelspadar och en engelsk färgskrapa. Dessa är skarpslipade och hörnen är rundslpiade för att då inte orsaka repor eller ännu värre, går igenom gelcoaten. Grejen ör nu den här hos oss att vi invaderas av dom förbaskade havstulpanerna, dom får man ju ändå skrapa bort.” Barnecle remover” kan man lika gärna slänga i kemiavfallet med en gång, funkar inte så bra. Men det ör ju riktigt att man kan ju skrapa bort sig och förstöra mer än vad som är bra, om man är oförsiktig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 728 Postad 20 April 13 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Men det ör ju riktigt att man kan ju skrapa bort sig och förstöra mer än vad som är bra, om man är oförsiktig. Just det jag menade men fick inte fram det😉 På en V-bottnad båt med steglister är det nog en kombination av alla 3 metoderna som skall användas för att det ska bli 100. Slipa på steglisterna med ø125 mm excenter, kräver handlag och tålamod man kan inte vara för "hialös" eller "braudön" som man säger på Skånska (viktigt med diftongerna)😃 Hade en kund som hade lite bråttom när han skulle slipa själv och för allra första gången. Han hade väldigt bråttom och tyckte det gick för sakta med excenterslipen, gick lös med minibandslipen och K40 slipband på steglisterna🙀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 226 Postad 20 April 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Just det jag menade men fick inte fram det😉 På en V-bottnad båt med steglister är det nog en kombination av alla 3 metoderna som skall användas för att det ska bli 100. Slipa på steglisterna med ø125 mm excenter, kräver handlag och tålamod man kan inte vara för "hialös" eller "braudön" som man säger på Skånska (viktigt med diftongerna)😃 Hade en kund som hade lite bråttom när han skulle slipa själv och för allra första gången. Han hade väldigt bråttom och tyckte det gick för sakta med excenterslipen, gick lös med minibandslipen och K40 slipband på steglisterna🙀 Det ena behöver alltså inte utesluta det andra. Min båt har ju säkert lika många lager bottenfärg som sin ålder, sisådär 20-23 lager färg, ibland lossnar ett helt sjok när man går in med skarpan under en kant. Sådana sjok lossnar inte med slipmaskinen. Sedan, under årens lopp har jag lyckats köra sönder några elektriska slipmaskiner, riktiga proffsmaskiner, Bosch, Dewalt och Metabo, då olika sorters slipdam sugits in i motorerna. Nu använder jag för det mesta en tryckluftsdriven slipmaskin med uppsamlre, och den blir heller inte varm, som dom elektriska blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aders 9 Postad 10 Maj Återkopplar lite här. Märkte när jag tog fram båten att färgen lossnade väldigt lätt på många ställen. Har du slippat lätt med vanlig skrapa jag skrapar rutan på bollen med. Tänker att jag ska gå lös med 120 papper nu och får till en så jämn yta som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser