Gå till innehåll
onsdag 03 juni 2026
Johan77

Utombordare 2-takt - brunt klägg i vattnet - växelhusolja eller topplockspackning?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, 

Testkörde min Tohatsu 2006 i en vattenbalja med rent kranvatten.. Efter 15min körning såg jag brunt klägg på baljans kant vid vattenytan, se bilden.. 

Är det mest troligt att det är topplockspackningen som är kass, eller är det läckage från växelhuset..? 

20260415_122404.jpg

Redigerad av Johan77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppackning= Då hade motorn inte gått rent och på alla cylindrar men går den inte på alla kan det vara toppackningen för då går all oförbränd bensin+2-taktsolja rakt ut via avgaserna och ut i vattnet.

Samma fenomen uppstår om en cylinder saknar gnista på tändstiftet.

Växelhusolja= Ja kan vara, har du kollat oljan i växelhuset? Kommer det vatten först då du demonterar avtappningsplugge eller vitgrå eller grumlig olja så är detta troligt.

Om det inte är någon av ovanstående kan det mycket väl vara alldeles för mycket 2-taktsolja i bensinen eller att någon hällt i olja i bensinen om motorn har separatoljesmörjning.

Dessutom fel typ av 2-takts olja, man ska endast använda 2-taktsolja märkt TC-W 3. 
Absolut inget annat och undvik syntetiska/biologiska oljor.

Kör endast på 98-oktan bensin och mät upp olja i ett deciltermått om motorn inte har separatoljesmörjning, överskrid inte 2%.

Vad är det för modellbeteckning?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Toppackning= Då hade motorn inte gått rent och på alla cylindrar men går den inte på alla kan det vara toppackningen för då går all oförbränd bensin+2-taktsolja rakt ut via avgaserna och ut i vattnet.

Samma fenomen uppstår om en cylinder saknar gnista på tändstiftet.

Växelhusolja= Ja kan vara, har du kollat oljan i växelhuset? Kommer det vatten först då du demonterar avtappningsplugge eller vitgrå eller grumlig olja så är detta troligt.

Om det inte är någon av ovanstående kan det mycket väl vara alldeles för mycket 2-taktsolja i bensinen eller att någon hällt i olja i bensinen om motorn har separatoljesmörjning.

Dessutom fel typ av 2-takts olja, man ska endast använda 2-taktsolja märkt TC-W 3. 
Absolut inget annat och undvik syntetiska/biologiska oljor.

Kör endast på 98-oktan bensin och mät upp olja i ett deciltermått om motorn inte har separatoljesmörjning, överskrid inte 2%.

Vad är det för modellbeteckning?

//Pär

Hej Pär,

Det är en Tohatsu M8B XF 2-cyl..

Jag kör alltid endast med TCW3-olja.. 2%.. Ingen annan än jag blandar..

Oftast 98-oktan men ibland 95-oktan.

Motorn går inte heelt rent.. Den misständer kanske varannan sekund på tomgång, men upplever att den går 'jämnare' på höga varv, men det kan ju bero på att misständingarna inte märks lika tydligt då pga 'rörelseenergin'.

Växelhusoljan brukar vara aningens grumlig efter en båtäsong (kanske 10h med motor, resten segling med hissad motor) 

Mvh  Johan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Samt, tändstiften är nya original NGK ej radioavstörda med uppmätta gap 1,0mm.. Som ger blåa gnistor har jag kollat.. 

Redigerad av Johan77
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Första uppstart efter vintervilan?

Använde du konserveringsolja i motor i höstas?

Den motorn slår gnista på båda cyl. samtidigt (s.k. waste spark) så där är nog inget problem.

Kan vara igensatt lågfartsystem i förgasaren eftersom du skriver att den går bättre på höga varvtal.

Prova att justera lågfartsblandningsskruven 1/4 varv inåt och lyssna om den ökar i varvtal och går jämnare.

Gör samma sak genom att skruva ut 1/4 varv från utgångsläget.

Någon som pillat på några inställningar för övrigt?

Ligger gummipckningar under "locket" överst på förgasaren, ibland kan dom krympa, krylla sig eller ha sprickor, då går motorn lite illa på låga varvtal.

I värsta fall får du demontera förgasaren från motorn och tvätta med bromsrengöring och blåsa med tryckluft (max 3-4 bar). Byt ut packningar som går sönder, försök inte laga med packningsklister eller packningssilikon.

Har du kompressionsmätare?

Eller kan du testa dra runt med ett stift monterat i taget och känna efter om du kan känna skillnad men tror inte där problemet ligger för då hade den gått illa på alla varvtal.

Undvik E10 (95) helt och hållet men nöden har ingen lag...

E10 brukar inte klara längre tids förvaring än max 1-2 mån och de kan bilda ättiksyra vilket syns på vitgula avlagringar på aluminium och grönaktigt på mässingsdelar som munstycken.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Första uppstart efter vintervilan?

Använde du konserveringsolja i motor i höstas?

Den motorn slår gnista på båda cyl. samtidigt (s.k. waste spark) så där är nog inget problem.

Kan vara igensatt lågfartsystem i förgasaren eftersom du skriver att den går bättre på höga varvtal.

Prova att justera lågfartsblandningsskruven 1/4 varv inåt och lyssna om den ökar i varvtal och går jämnare.

Gör samma sak genom att skruva ut 1/4 varv från utgångsläget.

Någon som pillat på några inställningar för övrigt?

Ligger gummipckningar under "locket" överst på förgasaren, ibland kan dom krympa, krylla sig eller ha sprickor, då går motorn lite illa på låga varvtal.

I värsta fall får du demontera förgasaren från motorn och tvätta med bromsrengöring och blåsa med tryckluft (max 3-4 bar). Byt ut packningar som går sönder, försök inte laga med packningsklister eller packningssilikon.

Har du kompressionsmätare?

Eller kan du testa dra runt med ett stift monterat i taget och känna efter om du kan känna skillnad men tror inte där problemet ligger för då hade den gått illa på alla varvtal.

Undvik E10 (95) helt och hållet men nöden har ingen lag...

E10 brukar inte klara längre tids förvaring än max 1-2 mån och de kan bilda ättiksyra vilket syns på vitgula avlagringar på aluminium och grönaktigt på mässingsdelar som munstycken.

//Pär

Waste spark kände jag inte till..

Ingen annan än jag pillar med motorn.. 

Brukar lägga motorn ner (med cylindrarna uppåt) och spruta in 2-taktsolja i cylindrarna och dra i startsnöret varje höst ..

Förgasaren ultraljudstvättade jag nyligen (vatten 45-50 grader och lite Abnet) pga vandrande tomgång upp/ner och att den gärna dog när tomgången vandrade nedåt.. Speciellt när när man la i växeln.. 

Efter tvätten är problemet borta, men hann innan dess byta varenda packning och gummitutte.. Alltid Tohatsu originalgrejer..

Blandarskruven (1,5varv +- 1/4 verkar inte påverka gången något nämnvärt)..

Har även bytt pumpmembranen, även om det inte har med misständningarna att göra..

Nya tändstift NGK med 1,0mm gap (uppmätt) som ger blå gnista.. Har dock inte kompetensen att avgöra om gnistorna är starka eller på gränsen till svaga.. 

Misständningarna har varit i kanske 2-3 säsonger, i ökande grad..

Min erfarenhet av 2-takts-utombordare är att de alltid rycker till ibland (misständer?), mer eller mindre.. Speciellt (nästan enbart) på låga varvtal.. Men inte riktigt så ofta som det är nu på denna motorn..

Bensinen jag kör på nu är 98-oktan och är bara några dagar gammal (tankad på Statoil här på orten, som har ganska hög omsättning).. Och 2-taktsoljan är köpt på Hjertmans.. 

Mvh Johan. 

Redigerad av Johan77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillägg..

Jag upplever att motorn ryker mer sen 2-3år.. Kanske 4år.. Vitaktig rök.. Det kanske tyder på topplockspackningen?

Sen har jag troligtvis lite läckage i växelhuset också iofs..

Det jag är ute efter är vilket man bör ge sig på först..? 

Mvh Johan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Johan77:

Brukar lägga motorn ner (med cylindrarna uppåt) och spruta in 2-taktsolja i cylindrarna och dra i startsnöret varje höst ..

Kan vara rester av den oljan som kom ut oförbränd vid provkörning.

Den oljan hamnar bara i cylindrarna och det mesta åker ut direkt genom avgasportarna, en liten del hamnar i överströmningskanalern men inget i motorns lager.

Bästa sätt att konsevera 2-taktsmotorer med förgasare är att spruta in konserveringsolja genom förgasarhalsen medan motorn går på lite högre varvtal än tomgång (1000 r/min).

Samtidigt har man kopplat från snabbkopplingen för bränsle och kör till bränslet är slut. Klart...

Alla kul-, rull- och nållager har nu fått en fetare oljefilm som förhindrar korrosion, så även cylindrar och kolvringar.

Om det finns en insugningsljuddämpare som måste sitta kvar som på denna motorn, kan man göra ett litet hål i insugningsluddämparen mitt framför förgasarens luftintag, behöver inte vara stort hål bara pipen på konserveringsoljan sprayflaska går igenom (ca 4 mm) och inget som stör funktionen.

Vissa motorer har insugningsljuddämpare med hål redan från fabrik och där brukar sitta en plastplugg.

Alternativt kör man motorn med lite högre inblandnings procent (ca 4-5%) i 5-10 min på tomgång eller 1000 r/min, sedan lossar man snabbkopplingen till bränsleslangen och kör slut på bensinen i förgasaren och motorn stannar av bränslebrist. Klart...

Man ska aldrig förvara en motor med bensin i förgasaren under vintervilan, det blir avlagringar.

Nu till problemet med att motorn går lite ojämnt/oroligt:

Kan vara rester kvar i förgasaren som inte försvann vid ultraljudstvätt.

Abnet rengöringsmedel känner jag inte till och vet inte vad det består av, kanske olämpligt för förgasartvätt🤔

Den ska reagera på justering av blandningsskruven, man ska höra förändringar i gång och varvtal på 1/4 till 1/2 varv åt endera hållet.

Har du ett gammalt tändstift så bocka ut sidoelektroden så det blir minst 5 mm gap, helst lite mer.

Kolla gnistan på båda kablarna.

Är det ena tändstiftet renare än det andra?

Ta ett kompressionsprov om du har möjlighet.

Vit rök? Kan även vara vattenånga.

Har du en IR-termoter kolla tempen högst upp på toppen och på flera ställen på toppen och på motorn. Kan vara termostaten som inte öppnar korrekt eller igensatta kylkanaler eller dålig impeller.

Termostaten sitter mellan topp och cylinderblock och toppen måste av för att bytas och då måste man ändå byta toppackning.

Oljan i växelhus kan bli lite grumlig normalt men den ska inte vara vit eller gräddfärgad.

Demontera propellern och kolla om där sitter fiskelina eller annat lindat runt axeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2026-04-18 vid 18:39 skrev Mercury_44XS:

Kan vara rester av den oljan som kom ut oförbränd vid provkörning.

Den oljan hamnar bara i cylindrarna och det mesta åker ut direkt genom avgasportarna, en liten del hamnar i överströmningskanalern men inget i motorns lager.

Bästa sätt att konsevera 2-taktsmotorer med förgasare är att spruta in konserveringsolja genom förgasarhalsen medan motorn går på lite högre varvtal än tomgång (1000 r/min).

Samtidigt har man kopplat från snabbkopplingen för bränsle och kör till bränslet är slut. Klart...

Alla kul-, rull- och nållager har nu fått en fetare oljefilm som förhindrar korrosion, så även cylindrar och kolvringar.

Om det finns en insugningsljuddämpare som måste sitta kvar som på denna motorn, kan man göra ett litet hål i insugningsluddämparen mitt framför förgasarens luftintag, behöver inte vara stort hål bara pipen på konserveringsoljan sprayflaska går igenom (ca 4 mm) och inget som stör funktionen.

Vissa motorer har insugningsljuddämpare med hål redan från fabrik och där brukar sitta en plastplugg.

Alternativt kör man motorn med lite högre inblandnings procent (ca 4-5%) i 5-10 min på tomgång eller 1000 r/min, sedan lossar man snabbkopplingen till bränsleslangen och kör slut på bensinen i förgasaren och motorn stannar av bränslebrist. Klart...

Man ska aldrig förvara en motor med bensin i förgasaren under vintervilan, det blir avlagringar.

Nu till problemet med att motorn går lite ojämnt/oroligt:

Kan vara rester kvar i förgasaren som inte försvann vid ultraljudstvätt.

Abnet rengöringsmedel känner jag inte till och vet inte vad det består av, kanske olämpligt för förgasartvätt🤔

Den ska reagera på justering av blandningsskruven, man ska höra förändringar i gång och varvtal på 1/4 till 1/2 varv åt endera hållet.

Har du ett gammalt tändstift så bocka ut sidoelektroden så det blir minst 5 mm gap, helst lite mer.

Kolla gnistan på båda kablarna.

Är det ena tändstiftet renare än det andra?

Ta ett kompressionsprov om du har möjlighet.

Vit rök? Kan även vara vattenånga.

Har du en IR-termoter kolla tempen högst upp på toppen och på flera ställen på toppen och på motorn. Kan vara termostaten som inte öppnar korrekt eller igensatta kylkanaler eller dålig impeller.

Termostaten sitter mellan topp och cylinderblock och toppen måste av för att bytas och då måste man ändå byta toppackning.

Oljan i växelhus kan bli lite grumlig normalt men den ska inte vara vit eller gräddfärgad.

Demontera propellern och kolla om där sitter fiskelina eller annat lindat runt axeln.

Hej igen,

Motorn går inte oroligt efter ultraljudstvätten, den går föredömligt bra (i balja än så länge).. Men 'misständningarna' är alltså kvar.. 

Jag har nu testat gnistan från bägge tändhattarna genom att bocka ett äldre stift så att det blev 5mm.. Fick sätta eltejp runt katoden för att gnistan inte skulle hoppa i sidled..

Bägge tändhattarna ger en tydlig blå-gul gnista med 5mm gap (bara blå vid 1mm), så troligen skulle de klara några millimeter till..

Kan man efter detta sluta sig till att gnistkraften är tillräcklig?

Det jag dock inte vet, är om de alltid ger gnista när de ska.. Kan man testa det på något relativt enkelt sätt?

Ps. Bägge stiften (nya) ser ganska lika ut (efter blott 30min körning på tomgång) m a p beläggningar och färg (aningens för mörkbrun färg, men inte kolsvart iaf.. Förhoppningsvis är den mörka färgen orsakad av att jag experimenterat en del med blandarskruven? Eller så är det för att bägge tändhattarna ibland missar att ge gnista? ) Ds. 

Mvh Johan. 

Redigerad av Johan77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Johan77:

Kan man efter detta sluta sig till att gnistkraften är tillräcklig?

Ja men testa att bocka ut sidoelektroden lite till, ca 10 mm om det går.

Är betydligt lättare att kolla om man har en ställbar gnistprovare men de kostar ju mer än ett gammalt stift😉

10 minuter sedan skrev Johan77:

Det jag dock inte vet, är om de alltid ger gnista när de ska.. Kan man testa det på något relativt enkelt sätt?

Man kan mäta upp tändsystemet med en multimeter, har du det?

Ska se om jag kan hitta mätvärden för de olika komponenterna och återkommer med detta.

Någon enstaka gång har det hänt (mest Yamaha och Japantillverkade Mariner) att det är den kombinerade stoppknappen/nödstoppen som ligger och spökar. Det kan ha kommit in fukt i den som gör att kan kortsluta intermittent.

Prova och eliminera stoppknappen för den har väl nödstopp också? Följ kablarna och dra isär vid första skarven.

Kolla även de övriga kabelskarvarna som kommer från tändningsplattan under svänghjulet så de sitter ihop korrekt och är fria från korrosion.

Gör en grundinställning av blandningsskruven, enligt Tohatsu Service data skall den skruvas ut 1 3/8 varv +-1/4 varv.

Återkommer med mätvärden.

När exakt är det motorn missar?

På låg tomgång eller mellanregister?

Kan du filma med ljud?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer mätvärden för CD-box och spolen under svänghjulet.

IMG_1401.thumb.jpeg.afff1a907f5265e7538a581880ad96c8.jpegFärger:

G= grön

B= svart

Br= brun

Spolen= 224–336 ohm mellan kablarna

Det är alltså kablarna som går till CD-boxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Här kommer mätvärden för CD-box och spolen under svänghjulet.

IMG_1401.thumb.jpeg.afff1a907f5265e7538a581880ad96c8.jpegFärger:

G= grön

B= svart

Br= brun

Spolen= 224–336 ohm mellan kablarna

Det är alltså kablarna som går till CD-boxen.

Tack Pär, du är en klippa!

Jag har ett par billiga multimetrar 👍

Den misständer på alla varvtal, vid tomgång varje 1-2 sekund..

Vid högre varvtal tänker man inte så mycket på misständningarna eftersom motorn inte hinner skaka till lika kraftigt, som vid låga varvtal 😇 

Mvh Johan. 

Redigerad av Johan77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har beställt en kompressionstestare..

Ska man ha 2-taktsolja i cylindrarna som tätning om man vill kolla läckage i topplockspackningen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Johan77:

Ska man ha 2-taktsolja i cylindrarna som tätning om man vill kolla läckage i topplockspackningen? 

Nej, olja tätar inte en trasig toppackning, däremot kan det öka kompressionen lite om det är kolvringar som brännt fast eller kärvar i sina spår.

Om du får låga mätvärden, så spruta in lite olja i cylindern och dra runt 1–2 gånger sedan testar du igen.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, olja tätar inte en trasig toppackning, däremot kan det öka kompressionen lite om det är kolvringar som brännt fast eller kärvar i sina spår.

Om du får låga mätvärden, så spruta in lite olja i cylindern och dra runt 1–2 gånger sedan testar du igen.

//Pär

Tror det blev ett missförstånd..

Min tanke är att 'täta' kolvarna och sen  se om det 'statistika trycket' sjunker 'normalt' eller snabbt.. Snabbt = läcka i topplockspackningen..

Är 2-taktsolja lämpligt för ändamålet? eller bör man ta något med högre viskositet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Johan77:

Har beställt en kompressionstestare..

Vad är det du har beställt, har du länk eller bild?

25 minuter sedan skrev Johan77:

Min tanke är att 'täta' kolvarna och sen  se om det 'statistika trycket' sjunker 'normalt' eller snabbt.. Snabbt = läcka i topplockspackningen..

Förstår inte alls vad du menar här?

Man kan inte täta kolvringarna först och sedan ta ett kompressionsprov.

Man börjar med torra cylindrar och ansluter kompressionsprovaren/-mätaren, drar runt motorn med startsnöret (allt vad det går och full gas) tills värdet inte ökar mer. Sedan läser man av värdet och antecknar detta.

Sen gör om samma procedur på nästa cylinder.

Jämför värdena och om något värde skulle vara extremt lågt, så kan man spruta in lite olja i cylindern, dra runt motorn och sedan gör man ett nytt test.

Har kompressionstrycket ökat något på den sämsta cylindern, då är det kolvringarna som är slitna, brustit eller sitter fast.

Ökar inte kompressionstrycket med olja i cylindern, då är det toppackningen.

Tohatsu M8B har inte speciellt högt kompressionstryck, enligt verkstadshandboken skall det vara 4 bar (56.85 PSI)

Man använder t.ex. en sån här för att ta kompressionsprov på en motor:

https://www.ikh.se/sv/kompressionsprovare-bensin-ikh7228

Finns även andra varianter på de flesta bilreservdelsbutiker, bildelskedjorna och lågprisvarushusen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det du har beställt, har du länk eller bild?

Förstår inte alls vad du menar här?

Man kan inte täta kolvringarna först och sedan ta ett kompressionsprov.

Man börjar med torra cylindrar och ansluter kompressionsprovaren/-mätaren, drar runt motorn med startsnöret (allt vad det går och full gas) tills värdet inte ökar mer. Sedan läser man av värdet och antecknar detta.

Sen gör om samma procedur på nästa cylinder.

Jämför värdena och om något värde skulle vara extremt lågt, så kan man spruta in lite olja i cylindern, dra runt motorn och sedan gör man ett nytt test.

Har kompressionstrycket ökat något på den sämsta cylindern, då är det kolvringarna som är slitna, brustit eller sitter fast.

Ökar inte kompressionstrycket med olja i cylindern, då är det toppackningen.

Tohatsu M8B har inte speciellt högt kompressionstryck, enligt verkstadshandboken skall det vara 4 bar (56.85 PSI)

Man använder t.ex. en sån här för att ta kompressionsprov på en motor:

https://www.ikh.se/sv/kompressionsprovare-bensin-ikh7228

Finns även andra varianter på de flesta bilreservdelsbutiker, bildelskedjorna och lågprisvarushusen...

Det är en sådan sats jag beställt 👍 

Det är inte kompression jag tänkte på, utan om det 'statiska' trycket (förutsatt att kolven är i rätt läge) sjunker alltför snabbt.. Men det kanske inte finns något sådant läge? Insug och utlopp överlappar menar du?

Mvh Johan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Johan77:

Det är inte kompression jag tänkte på, utan om det 'statiska' trycket (förutsatt att kolven är i rätt läge) sjunker alltför snabbt.. Men det kanske inte finns något sådant läge? Insug och utlopp överlappar menar du?

Du måste ha tänkt på en sån här:

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/cylinderlackagetestare/cylinderlackagetestare-2000041057

Men det är inte samma sak som en kompressionsprovare och dessa används framför allt på 4-takts motorer för att upptäcka bl.a. läckande ventiler. Vet inte ens om det fungerar på en 2-taktsmotor men det är inte en sån du ska ha utan en kompressionsprovare som jag länkade till tidigare för att visa hur de ser ut, sen var man köper den spelar ingen roll de fungerar liadant.

Ta du ett kompressionsprov och följ anvisningarna.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-24 vid 18:51 skrev Mercury_44XS:

Du måste ha tänkt på en sån här:

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/cylinderlackagetestare/cylinderlackagetestare-2000041057

Men det är inte samma sak som en kompressionsprovare och dessa används framför allt på 4-takts motorer för att upptäcka bl.a. läckande ventiler. Vet inte ens om det fungerar på en 2-taktsmotor men det är inte en sån du ska ha utan en kompressionsprovare som jag länkade till tidigare för att visa hur de ser ut, sen var man köper den spelar ingen roll de fungerar liadant.

Ta du ett kompressionsprov och följ anvisningarna.

//Pär

Det är en kompressionstestare jag beställt.. Men kanske borde beställt cylinderläckagetestare också 🤔 , med tanke på att jag främst är intresserad av om topplockspackningen läcker..

Hursomhaver.. Jag ska testa kompressionen enligt dina instruktioner 👍🙂.. Duger 2-taktsolja för 'våt-mätning' ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Johan77:

Det är en kompressionstestare jag beställt.. Men kanske borde beställt cylinderläckagetestare också 🤔 , med tanke på att jag främst är intresserad av om topplockspackningen läcker..

Hursomhaver.. Jag ska testa kompressionen enligt dina instruktioner 👍🙂.. Duger 2-taktsolja för 'våt-mätning' ? 

Det räcker med en vanligt kompressionsprovare.

Cylinderläckagetestare kräver tryckluft och jag har inte använt en sådan på 2-taktsmotorer men däremot på 4-takts motorer.

Moderna 2-taktsoljor har ganska låg viskositet men skulle det behövas så prova.

Du ska endast använda olja om du får lågt mätvärde, t.ex. 4,0 bar på ena cylindern och t.ex. 3,0 på andra.

4,0 bar är normalvärde enligt Tohatsu verkstadshandbok för M6B och M8B modellerna.

Kännetecken på trasig toppackning:

Motorn går inte på alla cylindrar och detta gäller samtliga varvtal.

Det ena tändstiftet är renare än det andra, ingen sotbeläggning på tändstiftet. Kan även vara på två tändstift om motorn har fler än två cylindrar.

Mycket låga mätvärden vid kompressionstest, ofta 0 eller under 1 bar.

Något som du borde kolla om du inte redan gjort det och kompressionstestet är helt normalt:

• Om motorn drar tjuvluft vid förgasarpackningen eller insugningsplattan vid bladventilerna och kan uppfattas som om motorn misständer. Ett kännetecken är att motorn går oroligt på tomgång och har något högre tomgångsvarvtal än normalt samt reagerar dåligt på justering av blandningsskruven för lågfartskretsen i förgasaren. Kan upptäckas genom att spruta en tunn olja t.ex. 5-56 eller liknande runt packningar och motorn går bättre då oljan tätar läckaget tillfälligt. Vissa använder eter (startgas) för detta men inget jag rekommenderar då det är mycket brandfarligt. Startgas är förövrigt helt olämpligt och livsfarligt att använda på 2-taktsmotorer, det kan tända i vevhuset och skada tätningarna på vevaxeln.
  • Otäta bladventiler kan ge samma symptom. Svårare att kontrollera utan demontering.
  • Tätningen mellan vevhusen kan ge liknande symptom men kan inte kontrolleras utan att plocka isär motorn helt men ganska osannolikt fel.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-26 vid 08:03 skrev Mercury_44XS:

Det räcker med en vanligt kompressionsprovare.

Cylinderläckagetestare kräver tryckluft och jag har inte använt en sådan på 2-taktsmotorer men däremot på 4-takts motorer.

Moderna 2-taktsoljor har ganska låg viskositet men skulle det behövas så prova.

Du ska endast använda olja om du får lågt mätvärde, t.ex. 4,0 bar på ena cylindern och t.ex. 3,0 på andra.

4,0 bar är normalvärde enligt Tohatsu verkstadshandbok för M6B och M8B modellerna.

Kännetecken på trasig toppackning:

Motorn går inte på alla cylindrar och detta gäller samtliga varvtal.

Det ena tändstiftet är renare än det andra, ingen sotbeläggning på tändstiftet. Kan även vara på två tändstift om motorn har fler än två cylindrar.

Mycket låga mätvärden vid kompressionstest, ofta 0 eller under 1 bar.

Något som du borde kolla om du inte redan gjort det och kompressionstestet är helt normalt:

• Om motorn drar tjuvluft vid förgasarpackningen eller insugningsplattan vid bladventilerna och kan uppfattas som om motorn misständer. Ett kännetecken är att motorn går oroligt på tomgång och har något högre tomgångsvarvtal än normalt samt reagerar dåligt på justering av blandningsskruven för lågfartskretsen i förgasaren. Kan upptäckas genom att spruta en tunn olja t.ex. 5-56 eller liknande runt packningar och motorn går bättre då oljan tätar läckaget tillfälligt. Vissa använder eter (startgas) för detta men inget jag rekommenderar då det är mycket brandfarligt. Startgas är förövrigt helt olämpligt och livsfarligt att använda på 2-taktsmotorer, det kan tända i vevhuset och skada tätningarna på vevaxeln.
  • Otäta bladventiler kan ge samma symptom. Svårare att kontrollera utan demontering.
  • Tätningen mellan vevhusen kan ge liknande symptom men kan inte kontrolleras utan att plocka isär motorn helt men ganska osannolikt fel.

//Pär

Nu är kompressionen mätt.. 4,9bar på bägge cylindrarna (torra).. Borde väl snarare vara 3,9 om specen säger 4bar 🤔 

Förgasarpackningen är bytt för ett par veckor sedan..

Men jag har ännu inte undersökt om det drar tjuvluft vid bladventilerna, inte heller om de är helt täta..

Och jag har inte mätt resistanserna du tipsade om.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...