PatricBr 0 Postad 17 April Hej, Har den Delta 32 från 2005 som tar in vatten i motorrummet. Med 99% säkerhet är det regn vatten för vattnet smakar inte bräckt (ligger i Östersjön). Jag har försökt leta efter orsaken, men hittar inget avvikande. Vad är era tips? Var kan jag ha missat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 380 Postad 17 April (redigerade) Ja, det var inte mycket att gå på. Missat: Spricka i sötvattentanken? Som kanske frusit sönder i vinter. Sötvatten pump? Båten var alltså inte täckt i vinter, då du misstänker regnvatten? Redigerad 17 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricBr 0 Postad 17 April Ingen spricka i tanken. Inte kommit in ngt vatten under vintern då båten stått under press. Har lyckats lokalisera till att det är regnvatten för efter regn blir det blött. Ser inga blöta "rinn" i motorrummet heller som man kan gå efter. Kan det komma in via luftintagen? För visst är motorrummet "stängt" utrymme? Dvs vatten som ev läcker från fören kan väl inte leta sig bak till motorrummet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 773 Postad 17 April 16 minuter sedan skrev PatricBr: Kan det komma in via luftintagen? Både ja och nej. Beror lite på hur de ser ut och hur de är installerade. Regnar det i sidled, så ja det kan regna in... 17 minuter sedan skrev PatricBr: För visst är motorrummet "stängt" utrymme? Dvs vatten som ev läcker från fören kan väl inte leta sig bak till motorrummet? Blir både ja och nej på den frågan också. Jag har tyvärr aldrig varit ombord på en Delta 32 och jag trodde de hade utombordare🙄 Men det kan ju finnas en liten kölskarp eller "kanal" som går genom hela båten för att transportera ev. kondensvatten/slagvatten till maskinrummet där det finns en länspump. Kolla i nedre delen av främre skottet i maskinrummet hur det ser ut längst ner. Luckor till maskinrum? Saknas det tätningslister? Lägg ut tidningar, papper eller båtblöjor botten av maskinrummet och håll koll på vilka som blir blöta eller inte. Ska fundera lite till🤔 //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricBr 0 Postad 17 April 59 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Både ja och nej. Beror lite på hur de ser ut och hur de är installerade. Regnar det i sidled, så ja det kan regna in... Blir både ja och nej på den frågan också. Jag har tyvärr aldrig varit ombord på en Delta 32 och jag trodde de hade utombordare🙄 Men det kan ju finnas en liten kölskarp eller "kanal" som går genom hela båten för att transportera ev. kondensvatten/slagvatten till maskinrummet där det finns en länspump. Kolla i nedre delen av främre skottet i maskinrummet hur det ser ut längst ner. Luckor till maskinrum? Saknas det tätningslister? Lägg ut tidningar, papper eller båtblöjor botten av maskinrummet och håll koll på vilka som blir blöta eller inte. Ska fundera lite till🤔 //Pär Glömde skriva oxå, efter ett normal-regn suger jag upp typ en halv hink med vatten. Dvs det kommer in en hel del Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 773 Postad 17 April Kom på en sak till: Nu vet jag inte hur dina maskinrumsluckor ser ut men på en del båtar finns det en "självläns" som tömmer rännan runt maskinrumsluckorna om de ligger flush med durken på akterdäck. Kolla om du har något liknande, kan ju vara stopp i dessa eller att slangarna har hoppat av, gått sönder... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricBr 0 Postad 17 April 38 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Kom på en sak till: Nu vet jag inte hur dina maskinrumsluckor ser ut men på en del båtar finns det en "självläns" som tömmer rännan runt maskinrumsluckorna om de ligger flush med durken på akterdäck. Kolla om du har något liknande, kan ju vara stopp i dessa eller att slangarna har hoppat av, gått sönder... //Pär Stort tack Pär. Kollat det. Jag har sån självläns, rännan tömmer som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 17 April (redigerade) Jag har ingen aning om hur din båt ser ut eller är konstruerad. Jag får ständigt in regnvatten i motorrummet på min båt. Det kommer i följande vägar: - läckande sidorutor, vattnet letar sig vidare via kabinsidorna och durken in i motorrummet. - In under kanten på kapellet och vidare ner i motorrummet via motorrumsluckans dränering. Det finns ingen kant som hindrar vatten att leta sig in i båten under kanten på kapellet och motorrumsluckans dränering tömmer rakt ner i motorrummet. - kondens som fälls ut i motorrummet vid ogynnsam väderlek. Redigerad 17 April av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 265 Postad 17 April Det kan leta sig in regnvatten under olika sorters beslag på båten. Själv misstänker jag nu att det läcker litet under en mantågsstötta och ett ”trappsteg” en skarv med nivåskillnad mellan fördäck och gångbord. Vatten kan komma in på tusentals olika ställen, och vete 17 om det även kan rinna uppåt… Är det inläckta vattnet klart eller missfärgat? Har du teakdäck? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 726 Postad 17 April 5 timmar sedan skrev PatricBr: Glömde skriva oxå, efter ett normal-regn suger jag upp typ en halv hink med vatten. Dvs det kommer in en hel del Tittar jag på bilder på Delta 32 så är alltså akterdäcket som en brunn där durken utgörs av en fluschad motorrumslucka. Luckan har dräneringskanal runt om och i bakre bägge hörnen två länshål. Länshålen ser ut att vara med slang ner i maskinrum och antar de går ut i akterspegel, eller sidor. Med tanke på mängden vatten så bör du undersöka att slangarna från dräneringen är hela och sitter på som de ska, både på dräneringshålen och i utloppsgenomföringarna. Enda rimliga verkar vara att vatten kommer in från akterdäcket. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser