Bojesper 7 Postad 13 April Hej! Har installerat en ny propelleraxeltätning (Radice) och blev ombedd att tillföra vatten så tätningen inte går varm vid högre fart. Har satt dit en reduceringsventil från trycksidan på sjövattnet och tillhörande slang ner till nippeln på axeltätningen. Dock finns det ingen information om hur mycket som faktiskt bör tillsättas. Är det så mycket som slangen har att erbjuda eller ska man strypa det en aning? Finns det något ungefärligt L/minut vid tomgång? Tacksam för hjälp Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 13 April (redigerade) Det finns ju flera tätningar av fabrikatet Radice.... Kan ju vara kul att veta vad du har monterat. Bara undrar vart hittar du att det ska vara ett vattenflöde? Vatten lär ju komma in genom axeltrumman s a s bakifrån. Du tror inte att det bara ska anslutas en slang för att kunna leda undan luft, då tätningen är vatten smord? Men såpass lång att änden på slangen kommer ovan vattenlinjen? Jag bara spånar, då jag har en annan typ av tätning. Är det kanske så att vatten dräneras ut bakåt ur trumman vid högre farter och nytt vatten måste då tillföras genom nippeln? Redigerad 13 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 13 April 1 timme sedan skrev Bojesper: Hej! Har installerat en ny propelleraxeltätning (Radice) och blev ombedd att tillföra vatten så tätningen inte går varm vid högre fart. Har satt dit en reduceringsventil från trycksidan på sjövattnet och tillhörande slang ner till nippeln på axeltätningen. Dock finns det ingen information om hur mycket som faktiskt bör tillsättas. Är det så mycket som slangen har att erbjuda eller ska man strypa det en aning? Finns det något ungefärligt L/minut vid tomgång? Tacksam för hjälp Jesper Står det verkligen inget i installationsmanualen? Hittade en broschyr på deras hemsida men där finns bara vattenflöde angivet för TFTB modellen. https://www.elicheradice.it/pdf/Tenuta-Assiale.pdf Jag hittar inget annat än detta... Du får fråga där du köpte tätningen om det inte är TFTB det gäller. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 003 Postad 14 April Om det är en TFTB-tätning (i praktiken en kopia av PSS tätning) så brukar det enligt min erfarenhet bli lagom att grena av den befintliga sjövattenkylningen i slutet av kedjan med en nippel motsvarande slangens dimension (och utan flödesreducering). Ser då ut att kunna hamna i ett flöde motsvarande omkring det som angivits i den av @Mercury_44XS länkade filen. Men exakta flödet är inte speciellt kritiskt. Du frågar f.ö. efter flödet vid tomgång, men det är inte speciellt relevant. Det är vid höga varv den kan behöva aktiv kylning. Men som redan nämnts - om det inte är en TFTB-tätning och du inte har något i installationsmanualen så får du som sagt kolla upp vad som gäller där du köpt den, och även vad som egentligen är tänkt att kopplas in på nippeln. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 7 Postad 24 April Hej! Ber om ursäkt för sen återkoppling. Mycket riktigt så vände jag mig till tillverkaren och fick rätt anvisning (vilket jag borde gjort från första början). Tackar ödmjukast för hjälp från er sida. Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser