Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

Rekommendera Poster

Hej, nybörjare på båt här så har några frågor angående bottenmålning.

 

Fick tipset att man ska måla två lager, känns lite onödigt någon här som vet ifall det hjälper?

 

Båten är på en kärra så det är svårt att komma åt punkterna den står på. Hur brukar ni göra, kan man skippa dem?

Tänker att det kanske kan bli en grogrund för snäckor och att det snabbt sprider sig om man har tomma fläckar.

 

Tacksam för svar från er som har koll😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad är det för båt?

Vilket vatten ligger båten i?

Är båten bottenmålad sedan tidigare?

Ta gärna bilder....

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig målat två lager, men jag skulle tro att det beror på vilken färg man använder. Jag har alltid använt så kallad självpolerande, det enda som funkar på segelbåt på norra västkusten om man inte gillar att bada. Målar en gång, och med bra färg räcker det hur bra som helst. Men, kanske är slitaget större på en snabbare motorbåt så fler/tjockare lager behövs?

 

Fläckarna man inte kommer åt på kärran målar man snabbt medan båten hänger i slingen vid sjösättningen, men sjösätter man genom att köra kärran i sjön funkar förstås inte det. Kanske kan du flytta båten på kärran några decimeter efter målningen, så du kommer åt de omålade delarna?

Och ja, omålade delar fungerar som grogrund för påväxt, som sen klarar att sprida sig ut över målade delar, så det är bra att få alla ytor täckta!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målar också bara ett lager.

På den tiden jag hade en båt på trailer så kunde jag flytta båten framåt eller snarare bakåt någon decimeter för att komma åt ”helgdagarna” under kölrullar och stöttor. Annars kan man ju uträtta stordåd med en sjysst domkraft.

 

Den så kallade ”Västskusten” är kanske ”värstkusten” för dom förbaskade havstulpanerna, se till att du målar med rätt sorts bottenfärg oavsett om du har båten på västkusten eller på ostkanten. Olika färger är godkända resp. förbjudna på båda kusterna, liksom i dricksvattenreservarerna.

Och vad jag nu erfar så finns det ingen bra bottenfärg som hindrar att havstulpanerna koloniserar sig på båtens botten i norra Västa Götalands och Bohusläns farvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Har aldrig målat två lager, men jag skulle tro att det beror på vilken färg man använder. Jag har alltid använt så kallad självpolerande, det enda som funkar på segelbåt på norra västkusten om man inte gillar att bada. Målar en gång, och med bra färg räcker det hur bra som helst. Men, kanske är slitaget större på en snabbare motorbåt så fler/tjockare lager behövs?

 

Fläckarna man inte kommer åt på kärran målar man snabbt medan båten hänger i slingen vid sjösättningen, men sjösätter man genom att köra kärran i sjön funkar förstås inte det. Kanske kan du flytta båten på kärran några decimeter efter målningen, så du kommer åt de omålade delarna?

Och ja, omålade delar fungerar som grogrund för påväxt, som sen klarar att sprida sig ut över målade delar, så det är bra att få alla ytor täckta!

 

Tack för svar, får försöka flytta båten så jag kommer åt de delarna med. Kör med Biltemas färg den kanske är kass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Batsmans:

Tack för svar, får försöka flytta båten så jag kommer åt de delarna med. Kör med Biltemas färg den kanske är kass?

Jag har de senaste tio-tolv år sedan målat med Biltemas färg, har fungerat tillfredsställande, men förra hösten var hela båtens botten täckt med havstulpaner… och vad jag hörde av andra som har samma hemmahamn hade dom samma problem oavsett vad dom hade för färgfabrikat.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...