ottow 27 Postad 9 April (redigerade) Grefab har meddelat att dom inte kommer att sjösätta båtar som saknar intyg på att dom är tenn och blyfria i bottenfärgen från och med 1 april 2027. https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/grefab/hamnar/xrfmatning När jag försökte beställa mätning av min båt meddelade dom att "Vi är klara med mätningarna för denna vår. Vi sätter upp dig på listan för kommande mättillfälle vinter/vår 26/27" 😞 Kan någon rekommendera en annan utförare av XRF-mätningar på västkusten? Har försökt få rekommendationer via Sweboat, men dom verkar inte svara på mail. Redigerad 9 April av ottow Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 762 Postad 9 April 2 timmar sedan skrev ottow: Grefab har meddelat att dom inte kommer att sjösätta båtar som saknar intyg på att dom är tenn och blyfria i bottenfärgen från och med 1 april 2027. https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/grefab/hamnar/xrfmatning När jag försökte beställa mätning av min båt meddelade dom att "Vi är klara med mätningarna för denna vår. Vi sätter upp dig på listan för kommande mättillfälle vinter/vår 26/27" 😞 Kan någon rekommendera en annan utförare av XRF-mätningar på västkusten? Har försökt få rekommendationer via Sweboat, men dom verkar inte svara på mail. Har du sjösatt eller ska du sjösätta? Det är ju nästan ett helt år till 1/4 2027 och du är väl uppsatt på listan för nästa mättillfälle vinter/vår 26/27 eller? Ska du beställa egen mätning så blir det nog asapissadyrt. Svenska Båtunionen brukar väl anordna mätningar. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 126 Postad 9 April Sök på mätning av tbt finns flera som utför detta runt Göteborg kostnad från 1100:- till ca 6000:-. Jag skulle väntat på nästa tillfälle att mäta i hamnen. Renskrapning går på två helger med hjälp av en kompis,lämna bort för detta arbete hamnar på ca 30 till 50 tusen beroende på storlek av båt. Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 65 Postad 15 April Miljöförvaltningen i Göteborg har lämnat uppgift om att Grefab inte fått något föreläggande från dem. Har mailat Grefabs VD Anders Söderberg och frågat vad sjösättningsförbudet från första april 2027 är grundat på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser