TommySc 2 Postad 6 April Hej alla båtmänniskor! Jag införskaffade mig en båt förra hösten, en Uttern 510 med en Yamaha 70hk 2t från runt 2001. Men ivrig som jag var, missade jag en del saker med den. Skeddan var avkörd, men det mest störande är styrningen som är väldigt trög. Jag har provat att lossa styrwire från motor och då känt att styrningen på ratten går lätt och fint. Men även motorn rör sig lätt och fint. Var jag än läst så verkar det ju vara något av dessa som orsakar trög styrning, men uppenbarligen inte på min lilla pärla. Tidigare ägare har höjt och förstärkt akterspegeln med en rostfri plåt, så att styrningen inte går genom styrröret utan den går rakt på en förlängd styrarm på motorn. Kan detta orsaka trög styrning? Eller är styrwiren helt enkelt slut? Skickar med en bild på aktern. Tack på förhand, //Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 858 Postad 6 April (redigerade) Vajrar är förbrukningsvaror! Byt innan den går av. För mig gick styrvajern av utan någon varning en gång så jag fick puttra fram och vrida motorn för hand sittande baklänges. Det gick men tog tid då det bara gick att vrida motorn för hand vid tomgångsfart. Så, är din motor lika trögstyrd oavsett fart så är det säkert vajern som kärvar. Dra inte ut vajern utan använd den som draglina när nya vajern ska dras in. Det brukar vara ett elände att komma åt annars. Hitta någon märkning på vajern som talar om hur lång den är och köp en ny. PS Välkommen till MG! Redigerad 6 April av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommySc 2 Postad 6 April Det låter ju som en relativt ok sak att testa först. Jag får ta en koll samtidigt som jag höjer motorn ett hål, för den skvätter som tusan just nu. Tack för välkomnande och hjälp! Mvh Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 7 April 10 timmar sedan skrev TommySc: Skeddan var avkörd, men det mest störande är styrningen som är väldigt trög. Jag har provat att lossa styrwire från motor och då känt att styrningen på ratten går lätt och fint. Men även motorn rör sig lätt och fint. Att skäddan är avkörd en liten bit spelar mindre roll men är hela borta? Som jag förstår är båten trögstyrd i vatten under fart eller är det även på land med styrkabeln ansluten till motorn? Med styrkabeln frånkopplad från motorn skall man kunna snurra ratten mycket lätt, nästan med ett finger. Samma gäller med motorn frånkopplad från styrkabeln, det ska gå lätt... Har du kollat styrväxeln? Det ska inte knaka, gnissla eller gå trögt. Kan sitta en "styrbroms" som på de mindre styrväxlarna brukar vara som en slangklämma som bromsar styraxeln. Kolla mellan ratt och panel. Är kanske inte helt fel att smörja upp hela styrväxeln vilket de flesta brukar glömma... Har du smörjt svivelröret på motorn? 10 timmar sedan skrev TommySc: Tidigare ägare har höjt och förstärkt akterspegeln med en rostfri plåt, så att styrningen inte går genom styrröret utan den går rakt på en förlängd styrarm på motorn. Kan detta orsaka trög styrning? Nja, inte direkt men det kan vara flera orsaker till att det går trögt, du har ju en ganska brant vinkel på styrkabeln och kulleden är rostig. Sitter motorn inte korrekt monterad, d.v.s. fel i sidled eller t.o.m. snett så påverkar detta negativt och det går trögt men detta är bara under fart genom vattnet, inte på torra land. Yamaha 70B har ganska stort växelhus med 2.33:1 utväxling och propeller med ca 13 tums diameter, detta ger ett motstånd under vatten och gör att den blir trögstyrd. Sitter motorn inte korrekt monterad, d.v.s. fel i sidled eller t.o.m. snett så påverkar detta negativt. Mät upp hur motorn är monterad i sidled, mät eller flukta in så den inte hänger snett. 10 timmar sedan skrev TommySc: Jag får ta en koll samtidigt som jag höjer motorn ett hål, för den skvätter som tusan just nu. Ofta ett problem med att motorerna inte monteras korrekt i höjdled och det står stora kaskader åt sidorna och detta påverkar definitivt styrningen negativt. Antiventilationsplattan skall ligga "nollpunkt" d.v.s. jämns med botten i farter upp ca 25–30 knop, i högre farter gäller minst ett hål upp. Med rostfri stålpropeller kan man montera ännu högre. Se bilder nedan: Så här mäter man på ett enkelt sätt med en lodstock eller rak linjal. På bilden ovan är motorn monterad så att antiventilationsplattan är ca 1/2" (12,7 mm) under botten på båten, funkar bra upp till 25 knop. Om du ska byta styrkabel så finns det bara nya styrkablar för tiltrörsmontering och man måste köpa lösa delar (bl.a. ledstycke och monteringsrör samt ev. kulan för akterspegelsfästet) för att bygga om till den gamla typen. Exempel: https://www.watski.se/mekaniska-styrsystem-11Ti3 Finns även hos andra butiker... Tiltrörsmonterad styrkabel är att föredra då styrningen blir mer exakt och utan glapp men på vissa äldre båtar med smala motorbrunnar får man inte fullt utslag då styrkabeln kommer att ta i sidoskotten på motorbrunnen på BB-sidan. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 217 Postad 7 April (redigerade) Om du hade tänkt bibehålla båten lite längre så undersök möjlighet att installera hydraulisk styrning av bra kvalité (köp inte de billigaste, det misstaget gjorde jag). Kostar mer, men är du någorlunda händig så kan du installera själv. Kolla bara om det finns någon modell som passar samt om installationen får plats i motorbrunnen. Hydraulisk styrning är helt överlägsen tröga kablar. Den här borde kanske passa, vet inte vad det är kvalité på Gotech. https://www.seasea.se/produkter/styrning-reglage/hydraulstyrning/hydraulstyrning-gotech-115hk-93015 Pär skrev:Nja, inte direkt men det kan vara flera orsaker till att det går trögt, du har ju en ganska brant vinkel på styrkabeln och kulleden är rostig. Jag tror du undviker dessa problem med hydraulisk styrning, problemet beskrivet av Pär blir större om du höjer motorn. Redigerad 7 April av jan_af_lisoe länk tillagd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 7 April 20 minuter sedan skrev jan_af_lisoe: Pär skrev:Nja, inte direkt men det kan vara flera orsaker till att det går trögt, du har ju en ganska brant vinkel på styrkabeln och kulleden är rostig. Jag tror du undviker dessa problem med hydraulisk styrning, problemet beskrivet av Pär blir större om du höjer motorn. Ja så är det men om man då minskar vinkeln på styrkabeln genom att flytta upp fästet (finns även motorbrunns fästen) eller byter till tiltrörsmonterad styrkabel blir det lättare att styra och speciellt i lite högre fartregister (25–30 knop). Men frågan är om man får plats med tiltrörsmonterad styrkabel och länkarm? En tiltrörsmonterad styrkabel ska ha fritt utrymme på 16" (406.4 mm) mätt från mitten på upphängningen i motorns framkant, se nedan: Vissa hydraulstyrningar får ju inte heller plats så det gäller att mäta och dubbelkolla innan man beställer. Den som @jan_af_lisoe länkade till verkar vara vettig men läs monteringsanvisningen innan man beställer och mät... Jag har monterat ett antal styrkablar med tiltrörsmontering eftersom den gamla typen med kulled akterspegelsfäste o.s.v. är rent livsfarlig om man kommer över en viss motorstyrka och en viss hastighet. De gamla styrväxlarna klarade inte heller de kraftiga moment som stora motorer ger i hög hastighet. På vissa båtar med smala motorbrunnar fick man då göra en specialare med ett uttag på BB-sidan, se nedan: Jag gjorde ett antal i GAP men hittade sedan hos en leverantör som man kunde använda. Kan ju med fördel skrivas ut på 3D printer idag, vilket inte fanns på 1900-talet. Minns inte om jag monterat på en Uttern 510HT men många andra båtar från 1970- och 1980-talet med smal motorbrunn som fick nya motorer och det var motorer som var större vad som stod angivet på typskylten. Uttern 510 HT hade nog 65 hk som max om jag inte. minns fel och detta är 65 svänghjuls hk (BIA 310-63) vilket blir knappt 60 propeller hk (ICOMIA 28–83) men Yamaha 70B är inte för stor och man behöver ju inte åka WOT utan marscha i 25 knop om vädret tillåter. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 025 Postad 7 April Och byt sedan gärna bultar/brickor/muttrar till rostfria där det inte är (t ex en av dem på den uppgraderade akterspegeln verkar rosta duktigt). Även muttern till kulleden på (den hemmagjorda ?) styrarmen verkar vara av rostbenäget material. Inte för att det kanske ger dig lättare styrning som var din fråga, men ändå.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommySc 2 Postad 8 April 23 hours ago, Mercury_44XS said: Tack för mycket utförligt svar! Att skäddan är avkörd en liten bit spelar mindre roll men är hela borta? Nej hela är inte borta, utan den nedersta "spetsen" är borta. Som jag förstår är båten trögstyrd i vatten under fart eller är det även på land med styrkabeln ansluten till motorn? Den är trögstyrd även på land. Med styrkabel bortkopplad från motorn rör sig motorn lätt och även styrkabeln/ratten rör sig lätt när allt är bortkopplat. Har du kollat styrväxeln? Denna har jag inte kollat. Kan det vara värta att plocka ner den, rengöra och trycka in nytt fett? Har du smörjt svivelröret på motorn? Har tänkt på det, men avfärdade det så länge eftersom motorn rörde sig lätt. Mät upp hur motorn är monterad i sidled, mät eller flukta in så den inte hänger snett. Motorn hänger rakt och fint, dock hänger den ca 25 mm under botten. Höjer jag den 1 hål blir den ca 20 mm högre upp. Det kanske hjälper kaskaden, men eftersom styrningen är trög även på land hjälper det förmodligen inte styrningen. Jag har kollat på nya delar för att få den nya typens styrkabel att passa, men kostnadsmässigt landar det nästan på samma pris som ett billigare paket med hydraulisk styrning. Så man står lite i tankarna om att införskaffa ett sådant paket. Tack igen för bra svar. Mvh Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommySc 2 Postad 8 April 22 hours ago, Mercury_44XS said: En tiltrörsmonterad styrkabel ska ha fritt utrymme på 16" (406.4 mm) mätt från mitten på upphängningen i motorns framkant. Jag hade ca 330mm fritt utrymme, så det känns inte som att det heller blir aktuellt. Men som @jan_af_lisoe nämnde finns ju hydraulisk styrningn. Jag har kollat på detta kit som enligt instruktionen endast ska behöva 550mm fritt utrymme. https://www.seasea.se/produkter/styrning-reglage/hydraulstyrning/hydraulstyrning-glydus-115-93002 //Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 8 April 12 minuter sedan skrev TommySc: Har du kollat styrväxeln? Denna har jag inte kollat. Kan det vara värta att plocka ner den, rengöra och trycka in nytt fett? Ja det är en bra idé, kolla även om det finns någon styrbroms. Vanligt vattenfast kullagerfett... 13 minuter sedan skrev TommySc: Mät upp hur motorn är monterad i sidled, mät eller flukta in så den inte hänger snett. Motorn hänger rakt och fint, dock hänger den ca 25 mm under botten. Höjer jag den 1 hål blir den ca 20 mm högre upp. Det kanske hjälper kaskaden, men eftersom styrningen är trög även på land hjälper det förmodligen inte styrningen. Höj upp ett hål och prova om kaskaderna minskar. Har du vanlig aluminiumpropeller? Har du stål kan du höja ett hål till. Det riktiga problemet är antagligen den branta vinkeln samt rostig kullänk. Kolla styrkabelns hölje så det inte är fullt av sprickor. Finns det sprickor i plasten (höljet) så har med all säkerhet fukt letat sig in och det har bildats rost inne i styrkabeln. BYT isf. Om du inte ska byta styrning nu så smörj styrkabeln också. Demontera kullänken (byt helst) och skruva loss den svart-grå plasthylsan i änden (brukar gå att lossa) och torka rent styrlänken som kommer ut ur styrkabeln. Smörj med ett smörjspray typ WD40, CRC 5-56, CRC 6-66 eller liknande som tränger ner i styrkabeln. Gör några fulla rattutslag dikt–dikt och torka rent smat spraya igen. Gör om proceduren tills det är rent och går lätt. Mät ordentligt om du funderar på tiltrörsstyrning eller hydraulstyrning så det får plats. Tiltrörsmontering: 16"= 406,4 mm≈ 410 mm OT: Minns inte riktigt om de tidiga (1970-tal) Uttern 510 HT hade akterspegel för kort rigg, kan ju vara så och därför de höjt upp akterspegeln. Kolla för säkerhets skull att akterspegeln inte är rutten. Finns det någon typskylt på båten? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommySc 2 Postad 8 April 8 hours ago, Mercury_44XS said: Har du vanlig aluminiumpropeller? Jag misstänker att det är en vanlig alu.prop. Och jag har bara ett hål till att gå på, så det får vara nog. Det riktiga problemet är antagligen den branta vinkeln samt rostig kullänk. Kan det fungera att göra upp ett nytt hål så att styrkabel kan gå vågrätt till motorn? Plasta kan jag inte än, men en aluplåt kan jag såga till och sätta igen det gamla hålet. Kolla styrkabelns hölje så det inte är fullt av sprickor. Av det jag sett ser höljet fint ut. Inga tecken på sprickor eller skav. Om du inte ska byta styrning nu så smörj styrkabeln också. Demontera kullänken (byt helst) och skruva loss den svart-grå plasthylsan i änden (brukar gå att lossa) och torka rent styrlänken som kommer ut ur styrkabeln. Denna har jag haft loss och smörjt upp, och allt gick ju lätt och fint efter det. Där satt mycket stelnat gammalt fett där, så det var i behov av rengöring. Mät ordentligt om du funderar på tiltrörsstyrning eller hydraulstyrning så det får plats. 16"= 406,4 mm≈ 410 mm Här var det 330 mm, så extern tiltrörsstyrning går då bort. Dock krävde det hydraulkittet jag kollade på totalt 550mm, så det kan vara ett alternativ om inget annat går vägen. OT: Minns inte riktigt om de tidiga (1970-tal) Uttern 510 HT hade akterspegel för kort rigg, kan ju vara så och därför de höjt upp akterspegeln. Kolla för säkerhets skull att akterspegeln inte är rutten. Spelar det någon roll om det är HT eller en öppen styrpulpet? Finns det någon typskylt på båten? Har inte hittat någon, kan bero på att den är ommålad ett antal gånger. Var brukar skyltarna sitta? Mvh Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 8 April 4 minuter sedan skrev TommySc: Plasta kan jag inte än, men en aluplåt kan jag såga till och sätta igen det gamla hålet. Aluminiumplåt funkar bra, täta med SIKA och genomgående rostfria skruv med nylocmutter. Det finns ju motorbrunnsfäste för styrkabeln, googla så hittar du... Kan ju vara så att du inte kan flytta akterspegelsfästet högre upp. Typskyltar brukar sitta synligt i motorbrunn eller på insidan i vissa fall utrymmet där tank, batteri förvaras. Tror Uttern satte typskyltarna synligt i mitten på ryggstödet för aktersoffan. Spelar ingen roll om det är HT eller styrpulpet, samma skrov... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommySc 2 Postad 8 April 1 hour ago, Mercury_44XS said: Aluminiumplåt funkar bra, täta med SIKA och genomgående rostfria skruv med nylocmutter. Det finns ju motorbrunnsfäste för styrkabeln, googla så hittar du... Kan ju vara så att du inte kan flytta akterspegelsfästet högre upp. Typskyltar brukar sitta synligt i motorbrunn eller på insidan i vissa fall utrymmet där tank, batteri förvaras. Tror Uttern satte typskyltarna synligt i mitten på ryggstödet för aktersoffan. Spelar ingen roll om det är HT eller styrpulpet, samma skrov... Styrkabeln sitter fast med någon typ av klammer inne i utrymmet där kabeln kommer ifrån. Serut ungefär som denna: https://www.seasea.se/produkter/styrning-reglage/styrkablar-reglagekablar-tillbehor/akterspegelfaste-s62-95681 Det borde väl gå att flytta den längre upp inne i det utrymmet för att uppnå en vågrät vinkel? Och givetvis då också gör upp ett nytt hål. Behöver dey vara någon rörelsemån på styrkabeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 8 April (redigerade) 2 timmar sedan skrev TommySc: Det borde väl gå att flytta den längre upp inne i det utrymmet för att uppnå en vågrät vinkel? Och givetvis då också gör upp ett nytt hål. Behöver dey vara någon rörelsemån på styrkabeln? Ja på vissa båtar kan man flytta akterspegelsfästet för styrkabeln uppåt men på vissa går det inte p.g.a att något är i vägen men du får titta in och se efter hur det ser ut. På båtar där man inte kan flytta akterspegelsfästet uppåt är det lämpligt att använda ett motorbrunns fäste som det här: https://www.axmarin.se/Motorbrunnsfaste Finns på fler ställen än exemplet ovan. Fästes i sidoväggen i motorbrunnen där du tänkte sätta en aluminiumplatta för att täcka det gamla hålet. Jag brukar använda motorbrunnsfäste på äldre båtar där motorbrunnen är trång och man t.ex. höjt upp akterspegeln och det inte funkar med tiltrörsmontering eller hydraulstyrning. Ex: https://www.klaravik.se/auktion/produkt/2567099-bat-ockelbo-b16-med-styrpulpet/ Kolla på bilderna i länken ovan, där sitter styrkabeln med ett motorbrunnsfäste, fast man ska vända på skruvarna så skallen hamnar på utsidan😉 Ja det skall vara en viss rörelsemån för styrkabeln, den ledas i kulan i fästet och rör sig då man tiltar/trimmar motorn uppåt/nedåt. Redigerad 8 April av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommySc 2 Postad 9 April 8 hours ago, Mercury_44XS said: Ja det skall vara en viss rörelsemån för styrkabeln, den ledas i kulan i fästet och rör sig då man tiltar/trimmar motorn uppåt/nedåt. Ja men då finns det ju hopp ändå! Jag ska nog försöka flytta styrkabeln som test. Båten är ingen skönthet, så ett nytt hål med en riktig genomföring istället för en uppskuren gummibit, går ingen skillnad. Det kan nog till och med se bättre ut! Tack för hjälp och vägledning! Mvh Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommySc 2 Postad 15 April Uppdatering: Jag flyttade aldrig styrkabeln utan jag plockade ner både styrsnäcka och drog ur wire från styrkabelhölje, och oj vad mycket hårt segt gammalt fett där var... Jag la wire i bromsrengörning en stund, samt borstade rent den, körde igenom en flaska med bromsrengörning i höljet och rengjorde även snäckan med allt some hörde till den. På med nytt marinfett på wire och i snäcka, och nu kan jag styra båten på land med 2 fingrar. Glad är jag och jag hoppas det går lika fint i vatten! Tack för all hjälp! Mvh Tommy 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 27 Juni På tal om hydraulstyrning, har någon erfarenhet av Hydrodrive eller Glydus? Någon på Facebook hade skrivit att Glydus är dåliga och att han hade fått byta delar som var trasiga eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 28 Juni 13 timmar sedan skrev TubiFast: På tal om hydraulstyrning, har någon erfarenhet av Hydrodrive eller Glydus? Någon på Facebook hade skrivit att Glydus är dåliga och att han hade fått byta delar som var trasiga eller liknande. Hydrodrive är tillverkade i Ungern (tror jag) och håller hyfsat hög lägsta nivå. Glydus har jag aldrig hört talas om, så kollade upp och är tillverkat i Indien, så bara det talar emot och inget jag skulle ha slösat pengar på iaf. Hemsida som automatiskt går till Svenska, översatt av AI😳 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 28 Juni 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hydrodrive är tillverkade i Ungern (tror jag) och håller hyfsat hög lägsta nivå. Glydus har jag aldrig hört talas om, så kollade upp och är tillverkat i Indien, så bara det talar emot och inget jag skulle ha slösat pengar på iaf. Hemsida som automatiskt går till Svenska, översatt av AI😳 Aha okej. Såg att Hjertman har en från Ultraflex (som ska vara bra) som kanske passar, även om det uppges 40-115 hk, och min motor är svagare än 40. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 28 Juni 9 minuter sedan skrev TubiFast: Aha okej. Såg att Hjertman har en från Ultraflex (som ska vara bra) som kanske passar, även om det uppges 40-115 hk, och min motor är svagare än 40. Under 40 hk är knappt någon idé med hydraulstyrning men det är ju om du ska byta till större motor. Mät motorbrunn enligt de anvisningar som finns i manualen som man kan ladda ner på tillverkarens hemsida så det får plats. Såg att det fanns en länk på Hjertmans också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 28 Juni 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Under 40 hk är knappt någon idé med hydraulstyrning men det är ju om du ska byta till större motor. Mät motorbrunn enligt de anvisningar som finns i manualen som man kan ladda ner på tillverkarens hemsida så det får plats. Såg att det fanns en länk på Hjertmans också. Grejen är att det är ett glapp i ratten, vilket gör att båten gärna hade fått vara mer lättstyrd. Det ska visst kunna bero på att styrkabeln har tänjts ut och/eller att styrväxeln är utsliten. Att installera hydraulstyrning verkar vara enklare och mindre meckigt än att byta kabel, om än dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 28 Juni (redigerade) 1 timme sedan skrev TubiFast: Grejen är att det är ett glapp i ratten, vilket gör att båten gärna hade fått vara mer lättstyrd. Det ska visst kunna bero på att styrkabeln har tänjts ut och/eller att styrväxeln är utsliten. Glappet beror nog på hur styrkabeln är ansluten till motorn för sitter den med den gamla typen av kullänk, då blir det glappigt. Trögstyrdheten kan ju bero på att det är rost/skit i styrkabeln vilket är mycket vanligt eller att någon dragit åt slangklämman runt rattaxelnavet så det går trögt. 1 timme sedan skrev TubiFast: Att installera hydraulstyrning verkar vara enklare och mindre meckigt än att byta kabel, om än dyrare. Det vet i f.n om det är enklare att montera en hydraulstyrning än att byta styrväxel och en styrkabel. Det blir kanske inte mer lättstyrt med hydraulstyrning men man kan slippa hålla båda händerna på ratten i farter över 30 knop och i lägre fartområden kan man t.o.m. släppa ratten några sekunder utan att motorn vrider sig själv, så det finns vissa fördelar och funderar du på större motor så varför inte... Redigerad 28 Juni av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 29 Juni 15 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Glappet beror nog på hur styrkabeln är ansluten till motorn för sitter den med den gamla typen av kullänk, då blir det glappigt. Trögstyrdheten kan ju bero på att det är rost/skit i styrkabeln vilket är mycket vanligt eller att någon dragit åt slangklämman runt rattaxelnavet så det går trögt. Det vet i f.n om det är enklare att montera en hydraulstyrning än att byta styrväxel och en styrkabel. Det blir kanske inte mer lättstyrt med hydraulstyrning men man kan slippa hålla båda händerna på ratten i farter över 30 knop och i lägre fartområden kan man t.o.m. släppa ratten några sekunder utan att motorn vrider sig själv, så det finns vissa fördelar och funderar du på större motor så varför inte... Jag var nog otydlig, för den är inte direkt trögstyrd, utan det är det där glappet som gör båten något svårstyrd. Såhär ser det ut. Behövs fler delar än bara en vajer och ev. en styrväxel om jag skulle byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 29 Juni Spänn styrbromsen till max så att motorn knappt går att rubba. Vrid på ratten fram och tillbaka för att lokalisera glappet. Tiltrörsmonterad styrkabel brukar inte glappa från anslutningen på tiltröret och upp till styrarmen om allt är korrekt monterat. Se bara till att det är fritt från rost i tiltröret och att det är smort med fett. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 4 Juli Kan någon hjälpa mig att tolka dessa siffror på styrkabeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 4 Juli Jag får höljet till 298 cm plus dessa 53 cm man ska addera blir 351, och avrundat uppåt i fot blir det 12 fot, eller hur? Vill bara kolla så att jag tänker och också beställer rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 4 Juli 264030xxxxx är ett gammalt MORSE art.nr från slutet 1980-/början 1990-talet nånting och inte längre aktivt och ersatt i flera steg. Dometic Seastar SSC131 ersätter den gamla... Kan vara så att längden på den styrkabel som satt där är 3,50 m men jag har för mig att det alltid var hela fot och inte i meter. 12 fot= 3,66 m Ja det är korrekt som du mätt men man kan även mäta med halv slaglängd ute och då mäter man från bakre ände till främre fäste i styrväxeln, se bild nedan: Eller tar du med styrkabeln till din närmsta båtdelsbutik så får du rätt för det ska de både ha koll på och ha på hyllan, är ju en ganska vanlig längd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 5 Juli 14 timmar sedan skrev Mercury_44XS: 264030xxxxx är ett gammalt MORSE art.nr från slutet 1980-/början 1990-talet nånting och inte längre aktivt och ersatt i flera steg. Dometic Seastar SSC131 ersätter den gamla... Kan vara så att längden på den styrkabel som satt där är 3,50 m men jag har för mig att det alltid var hela fot och inte i meter. 12 fot= 3,66 m Ja det är korrekt som du mätt men man kan även mäta med halv slaglängd ute och då mäter man från bakre ände till främre fäste i styrväxeln, se bild nedan: Eller tar du med styrkabeln till din närmsta båtdelsbutik så får du rätt för det ska de både ha koll på och ha på hyllan, är ju en ganska vanlig längd... Bra tack. Det blir för övrigt samma lösning som för trådstartaren, att jag gjorde en öppning i skrovet för att kunna få ut kabeln ur styrröret, som jag sedan får plasta igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser