Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026

Rekommendera Poster

Hej alla båtentusiaster.

Jag har med åren kommit att sakna det marina livet, samt livet i hamnen.

Och ett frö har såtts, att bli med båt igen.

Undrar hur ni tänker ang stl på båt. Jag vill kunna vara i hamnen/båten större delen av sommaren , så den ska ju vara rymlig. Men inte så stor att jag blir helt beroende av hjälp. Men barnen ska få plats att hänga med på lite turer. Har tänkt Princess 35-40fot ca.

Kustskepparintyg kommer att läsas in innan det blir aktuellt. 

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev AndersSandgren:

Hej alla båtentusiaster.

Jag har med åren kommit att sakna det marina livet, samt livet i hamnen.

Och ett frö har såtts, att bli med båt igen.

Undrar hur ni tänker ang stl på båt. Jag vill kunna vara i hamnen/båten större delen av sommaren , så den ska ju vara rymlig. Men inte så stor att jag blir helt beroende av hjälp. Men barnen ska få plats att hänga med på lite turer. Har tänkt Princess 35-40fot ca.

Kustskepparintyg kommer att läsas in innan det blir aktuellt. 

Mvh Anders

Tja… allting är ju relativt…

Hur gamla och hur många är barnen?

Hur lång och hur bred båtplats har du? Finns det en adekvat plats att ställa upp båten på under vintern? Båtar i segmentet 35-40 fot tar ju upp del kvadratmeter och tränger undan en del vatten, samt kräver ett visst djupgående som man ju får ta hänsyn till ur flera aspekter. 
Det är ju även en storlek på båt som kräver en del vid manövrering som man inte lär sig när man tar ett kustskepparintyg.

Vill du ha en båt med akterruff?

Hur kommer båtturerna att se ut? Dagsturer? helgturer? långturer hela semesterperioden?

Sedan det som brukar ha en ”viss” inverkan på val av båt, är hur mycket får det kosta? Prinsessor i angiven storlek tillhör ju inte de billigaste båtarna heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar.

Nu är det inga problem varken med båtplats eller vinterförvaring.

Och kommer naturligtvis att se till att jag får praktisk erfarenhet av vilken båt jag än väljer, med kunnigt båtfolk. Första sommaren till det.

Utan frågan är vilken stl som är rimlig att kunna manövrera ensam, inte hur mycket vatten den trycker undan. (Och vi får väl utgå från att jag har kollat runt vad det kostar).

Kan ju vara så att man vill köra och tanka, eller tömma den. Det vill jag inte behöva ha hjälp för att utföra.

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stilla dag är det inga som helst problem att själv hantera en 40-fots båt med dubbla maskiner och som antagligen även har minst bogpropeller. Så har du möjlighet att välja rätt dag för dina ensamövningar till macken så är inte båtstorleken något problem. Jag har flera vänner med båtar i storlek runt 40 fot, de semestrar med två personer ombord. Det blir tungt och en del springande blåsiga dagar, men det funkar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Tristan, för din input.

Kommer aldrig vara ensam till sjöss, utan det rör sig om mindre operationer.

Säkerheten kommer först.

Tack 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev AndersSandgren:

Utan frågan är vilken stl som är rimlig att kunna manövrera ensam

Det finns egentligen ingen så där fast gräns för hur lång/stor en båt kan vara som man kan manövrera själv. Har en kompis som i jobbet kör en båt på ca 30 m själv.

4 timmar sedan skrev AndersSandgren:

Kan ju vara så att man vill köra och tanka, eller tömma den. Det vill jag inte behöva ha hjälp för att utföra.

Tanka diesel/bensin är oftast inte några problem då sjömackarna har väl madrasserade kajer.

Att ”tömma”, är det att köra upp soppan eller tömma tex septiktanken?

Jag tror du får ge oss lite mer info om du vill ha hjälp med valet.

Du har redan fått några frågor som du duckat för som kan ge oss andra, som inte vet hur ditt liv ser ut eller vad du förväntar dig av båtlivet, lite mer info för att kunna hjälpa dig

5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hur gamla och hur många är barnen?

5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hur kommer båtturerna att se ut? Dagsturer? helgturer? långturer hela semesterperioden?

Man kan ju lägga till att det är bra att veta i vilka vatten du planerar åka. Hur du planerar dina turer tex om det förväntas lite sämre väder. Åker du hem vid vissa vindstyrkor och hur snabbt du vill/behöver åka osv.

Ekonomi är ju en sak men båtägandet kostar en del i löpande kostnader, service, reparationer mm också. Har du tid och kunskap att fixa själv eller vill du lämna bort till proffs?

Allt detta kan vara bra input för oss som inte känner dig.

Men kul att du vill ”bli med båt” igen!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Christer, tack för ditt svar. 

Förstår otydligheten och att det kan tolkas olika. 
Att tömma var ju lite roligt, kan ju vara att man vill ut och köra och tömma drvmedelstanken. Jag menade att tömma septitanken. 🤣

Oavsett om det blir en 24 fots eller 40 fots båt så kommer jag med största sannolikhet att ha sällskap när jag ska ut på sjön. Det jag syftar på är att kunna manövrera säkert i hamn, för service ändamål, typ fylla på drivmedel, tömma septitank, ta mig till kranen om det skulle behövas tvättas etc. Är fullt medveten om att det är stor skillnad på att manövrera en båt på 5-6m och en båt på 12 m. 
Båten kommer att nyttjas i området Malmö-Torekov. Lite småturer till den danska sidan. 
Men det kanske skulle kunna bli en semester till Göteborg. Ca 140Nm. Men troligast helgturer i Sundet. (Men aldrig ensam)
80% sommarstuga. 
Har tidigare haft bla en 24 fotare, men vill ha större. Vill ha mer utrymme att bo på nu. 

Må sommaren bjuda på många sköna båtdagar. 
Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då tror jag att jag förstår.

Det är själva manövreringen i tex hamn du funderar på. Gissar att du, när du skriver ”aldrig ensam” så betyder det att du kan få assistans med tex att gå iland med en lina tex.
Hur många fasta sovplatser behöver båten ha?

Är det ok att tillfälligt bädda i salongen när man är fler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet vad jag vill ha i båten, antal kojer, hytter, pentry osv. Frågan från panelen är om det finns någon outtalad längd på båt, som rekommenderas. Ex 30 fot fixar man själv, men en 45:a behövs det 2 pers.

Jag har sett videos där väldigt erfarna båtförare lägger till, ser väldigt enkelt ut, men det krävs mycket erfarenhet, i hemma hamnen blir det väl lite lättare, man kan ha fasta förtöjningslinor etc, samt att man skaffar sig lite vana och rutin för sin fasta plats. Jag har haft en Bayliner 2455 för väldigt många år sedan, den var det inga svårigheter att manövrera i hamn, mer än att den var väldigt vindkänslig i fören. Men kan tänka mig att med en större planande båt så blir krafterna lite mer påtagliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en V42 och tycker den är ganska lättkörd. Kör ibland själv eller med barnen.

Sedan är det aldrig kul att lägga till när det blåser och är trångt. Är samma teknik som med alla båtar i grunden och blåser det har man inte mycket hjälp av dubbla motorer och bogpropeller heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...