Gå till innehåll
måndag 06 juli 2026
chronn

Silver ligger snett i vattnet, vattenskadat uretan?

Rekommendera Poster

Jag har en gammal Silver Eagle 630CC, den har 20-årsjubileum i år. Jag märkte nyss att den ligger lite snett i vattnet. Jag googlade (på finska, är ju en finsk båt) och fick magsår, för jag hittade en tråd på facebook där nån hade öppnat båda skrovsidorna (den blåa övre panelen) och bytt uretanet. Cirka 80 timmar tog det för honom och jag är inte beredd på att lägga det själv utan det blir en dyr köptjänst hos nån. 

Nu när jag börjar tänka på det så har jag redan märkt ett par år att det flödar in lite vatten genom självlänsen när jag (130kg) står på knä i aktern och jobbar med förtöjningarna. Jag har alltid bara tänkt att det är min tunga 150 hästars fyrtaktare på ett skrov designat på 90-talet när tvåtaktarna ännu var aktuella, för aktern ligger rätt lågt. Men nu när jag faktiskt testade så slog det mig att det har alltid bara hänt på babords sida, där jag alltid förtöjer när jag lägger sidan till vid stugan. Och visst, det kom knappt in nåt vatten på styrbords sida, den sidan bär alltså lite bättre. 

Jag vet inte vart jag är på väg med denna tråd, men jag kanske tänkte om nån har några lugnande ord åt mig så här i början av säsongen. Det var ju rekordtidig sjösättning i år, en månad tidigare än det brukar vara på dessa breddgrader. 

spacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.png

IMG_5979.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åt vilket håll ligger båten snett i vattnet, lutar åt BB, SB, akteröver eller?

Sitter det gummiflärpar på utloppen från självlänsen eller är det bara kulventiler?

Har du någonsin sett större mängder slagvatten i aktre förvaringsutrymme eller kölskarpen under durk på din båt?

Hur mycket lösöre (batterier, reservdunkar, tågvirke mm) har du i aktre förvaringsfacken?

Fördelning av lösöre mellan SB och BB sida?

Drar båten åt något håll under färd i högre hastighet?

Gungar den lateralt i högre hastighet?

Mest för kontroll:

Sätt en markering i vattenlinjen med någon tejp som sitter kvar och håll koll på denna om vattenlinjen förändras med tiden. Sätt markeringstejp på både BB och SB sida.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för svaret. Båten lutar åt babord. 

Det sitter gummiflärpar på akterspegeln, men de är inte täta, har nog aldrig varit. Båda sidor släpper in vatten, men babord släpper in mer eftersom den ju ligger någon centimeter lägre där. 

Förvaringsutrymmet i aktern innehåller i dagsläget en (tom) reservdunk och tiotalet meter rep samt lite annat plastbjäfs typ öskar och en hink. Förvaringsutrymmet är för övrigt en del av innerskrovet i glasfiber och där ser du ingenting av kölsvinet, det är inte som i en Buster från samma tidsperiod. För att komma åt att se ner i kölsvinet måste du via inspektionsluckorna på akterspegeln på endera sidan av motorn.

Efter sjösättning och lite körning brukar länspumpen alltid hitta någon halvliter ett par tre gånger. Dena egenhet har alltid funnits, båten har funnits i familjen sedan ny. Självlänsen fungerar för övrigt bra. Efter mycket regn kan det ibland finnas någon ynka liter att pumpa. 

Batterierna (2x100Ah, vanliga bly) sitter på tvären bredvid varandra inne i mittpulpeten, faktiskt av nöden placerade aningen åt babordssidan men det handlar om kanke 10-20 centimeter från mittlinjen. Sen har jag ju fyra fendrar på babordssidan också, även det småpotatis vill jag tycka. Nu handlar det ju alltså om en 6,30x2,30 båt där jag som väger en bra bit norr om 100kg kan lägga vikten på relingen när jag klättrar ner i båten utan att passageren behöver grabba tag i colaburken han ställt på pulpeten. 

Jag har inte kört mer än någon minut planingsfart än i år, men ifjol drog den inte åt nåt håll och uppförde sig inte konstigt annars heller. 45 knop på våren, 43 på hösten precis som året innan. 

Redigerad av chronn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge inte slagsidan åt BB ökar behöver du nog inte oroa dig.

Gör någon form av markering som syns tydligt så du vet hur vattenlinjen ligger nu på våren och håll koll på om det förändras med tiden.

Jag har för mig att polyuretanskum endast finns mellan innerline och ytterskrov på sidorna, inget under durk.

Polyuretanskummet är flytelement i båten och skall normalt sett inte absorbera vatten.

Kolla efter ev. sprickor i innerline och kolla självlänsens genomföringar, anslutningar och slangar så mycket du kommer åt att se.

Det finns fiberoptik man kan köpa som tillbehör till mobiltelefonen om det är svårt att se under durk.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det stämmer. Skummet ligger mellan innerskrov och ytterskrov, men det finns aluminium även innanför uretanet. Sen är det ännu en innerline (som du kallar det) av glasfiber. Under durken finns inget såvitt jag vet. 

Tack för svaren, det är bara att följa med läget. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtars stabilitet (krängning) är inte linjär, dvs om 1 kg på sidan ger 1 grad så innebär inte det att 10 kg ger 10 grader. Det faktum att båten är stabil när du klättrar över relingen betyder inte att den inte skulle luta lite pga "småpotatis" som inte är centrerade. 

Sannolikt är det bara lite mer vikt åt babord.

-> 2*100Ah är väl typ typ 55-60 kg förskjutet lite åt sidan, det kan spela mer roll än man tror. 

-> Hur är motorn när du tiltar upp den, är den vriden så motorblocket är mot babord? Även en sån liten sak kan ge en liten slagsida.

-> Ankare? 

Många bäckar små......!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...