jollas 13 Postad 31 Mars Båten är en utter t55 2006. Motor en mercruiser 3.0 inombordare. Problemet är att när man ska starta så drar den inte alltid på startmotorn. Alla kablar och kabelskor rengjorda. Nytt batteri. Testat att föra gasreglage fram och tillbaka för det ska tydligen finnas en givare som känner av neutralläge. Ingen skillnad. Tycker mig höra ett klickande ljud när det inträffar. Antar att det är solenoiden men osäker. Finns väl något startrelä med nånstans. Vid tändningslåset antar jag att det sitter någon form startfunktionsspärr som gör att om inte temperatur ,växelläge mm är rätt så släpper inte det genom styrström(?) till startmotorn. Det tjuter iaf några sekunder innan man kan starta den. Någon som känner igen att den startar helt ok 10 gånger i rad och sedan tjurar den 11 för att sedan funka igen en längre tid? Tänker väl själv kanske startmotorn men är ju inte sugen på slänga pengar på något som kanske inte behövs....kan det vara något annat som beter sig så att man får dessa symtom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 31 Mars Kan du få fram serienummer på motorn så kan jag se om jag hittar ett elschema. Lättare att felsöka om man har elschema och kan följa kablarna. Kan vara flera orsaker till detta "glapp". Klickar det i solenoiden på startmotorn när den inte startar? Du kan börja med att kolla så att alla kablar sitter fast som de ska och ingen kabel lös eller kommit i kläm. Kan sitta en neutrallägesbrytare på växlingsbryggan men där sitter även den s.k. "shift interrupt switchen" som kortsluter tändningen ett kort ögonblick vid växling. De kan vara ganska lika för ett otränat öga och du behöver elschema för att följa kablar samt kabelfärger. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 31 Mars Utan att ge mig in i diskussionen om neutarllägesbrytare och liknande… kan jag ju skriva om solenoider. ”En och annan” startmotor både till bil- och båtmotorer har jag mekat med, och ibland lycktats laga. Solenoiden består av en stor elektromagnet som gör två saker, först puttar den in bendixdrevat (som sitter på startmotorns utgående axel) in i kuggkransen på svänghjulet och någon kort liten stund senare sluter den ett kraftigt kontakpar som sluter strömmen till startmotorn. Amerikanska motorer kan istället för kontakerna i solenoiden, ha ett externt startrelä, elektriskt sett är det en ”kontaktor” alltså ett relä avsett för stora strömmar. Nåväl, det som hindar solenoiden att göra sitt jobb är mekanisk tröghet och låg spänning. Mekanisk tröghet uppstår pga slitage eller att gammalt fett inuti solenoiden har stelnat. Låg spänning beror ju oftast på dåligt batteri och/eller dåliga anslutningar. Det kan även bero på att startkontakten i tändningslåset är oxiderad och orsakar ett spänningsfall. Solenoiden drar rätt så mycket ström, sisådär i storleksordningen 10 ampere, det gäller ju då att kontakttungorna i tändningslåset är i god kondition, ibland kan man finna ett relä som manövreras av tändningslåset och sluter manöverströmmen till solenoiden. Kabeln mellan tändningslåset och solenoid/startmotorn kan ju vara långt och kabeln klen, det ger ju ett duktigt spänningsfall. Anslutningen på tändningslåset som ger ström till solenoiden heter 50 (enligt DIN 72552) sannolikt gäller nog bara det på europeiska motorer. Jo, strömmen skall ju tillbaka till batteriet också, man glömmer ju ibland minusanslutningen. Det vanligaste är att man har minus i solenoidens och startmotorns gods, som i sin tur sitter fast i motorn eller sprängkåpan. Många skarvar där i godset som strömmen skall över. På gamla bilar har jag med framgång skruvat fast en minuskabel i någon av startmotorn och solenoidens skruvar, som jag sedan skruvar fast nära motorns minuskabel som på båtmotorer brukar sitta fast i motorblocket, man kan ju koppla den direkt till batteriminus också. Förr kunde man ju köpa solenoiden som reservdel, senast jag försökte med det var jag tvungen att köpa en komplett startmotor, men det kanske är olika till olika fabrikat? En annan sak som orsakat problem för forumdeltagare, det är olika typer av startspärrar kopplade till larmenheter, enheter som inte funkar som dom skall, men du kanske saknar en sådan startspärr? Jo… det där med onomatopoetiska ord (ljudhärmande ord) så säger inte solenoiden ”klick” den skall låta ”SCHLADONK!” ett litet diskret klickande kan ju indikera att det inte fungerar som den skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 13 Postad 31 Mars Tackar för svaren! Motorns nr är 0W346676. Har försökt att hitta i mina papper kring båten men hittar inget elschema att gå på kring tändningslås eller nått sånt. När jag vrider på tändningslåset så hörs en högljud summerton som, när motorn startar, tystnar direkt. Jag antar att det är en typ av check för det har jag läst mig till i instruktionerna till båten. Hade man varit 2 pers så hade det varit enklare att kolla exakt vart det klickar men det har inte vart någon i närheten de gångerna som det hänt. Alla kablar och kabelskor har jag rengjort och tror att det ska vara ok. Såg att det fanns startmotor inklusive solenoiden och att det inte var en jättesumma för detta. Men...känns ju surt om det inte är det som felet ligger i.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 31 Mars I första inlägget skrev du att motorn var en 3.0, det stämmer inte med det serienummer du angivit. 0W346676 är antingen en 5.0 MPI, 350 Magnum eller 6.2 MPI. Dubbelkolla eller ta helst en bild av typskylten om inget av ovanstående motoralternativ stämmer. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 13 Postad 31 Mars Hejsan! Fel på nr, det ska vara OW346696 om jag ser rätt. Ber om ursäkt //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 31 Mars Ja det är lätt hänt att se fel på en siffra men det ser ju ut som en sjua vid snabb anblick eller utan glojärn😉 Nu blev det en 3.0 med rätt siffror... Kollar vad jag hittar i morrn för nu ska gamla gubbar sova🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 211 Postad 1 April Jag hade en liknande motor (Mercruiser 3.0 från ca 2005 eller 2006) och liknande problem, bytte startrelä, kostade ca 200 kronor och tog 20 minuter att byta. Fotografera bara i förväg var kablarna sitter så du återmonterar rätt. Motor kan startas genom att kortsluta startrelä, det fick jag göra innan jag bytte startrelä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 1 April Här kommer länkar till reservdelskatalog ocg kopplingsschema: https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/0W346696 https://www.perfprotech.com/blog/articles/mercruiser-30l-wiring-diagram?srsltid=AfmBOoonCcVLpy2e3-mdJAHXQe0wUpeENrdinKqq3Et_6_U0MqWqf_JO&__cf_chl_tk=_9GevhQREDKK5qTjlnyQXJu8Uq9s6TQCaqaU_Z..Mo0-1775023030-1.0.1.1-DhvO7zlVT7GrEAvHEodODwWpcZDxsxjS.Ve5GVWPEOM Du får felsöka metodiskt och precis som @jan_af_lisoe skriver kan det vara slavstartrelät. Sitter på den stora plattan på motorn. Detta är bara ett slavrelä för manöverströmmen till solenoiden på startmotorn. Det har hänt att det vart glapp i detta relä och de inre muttrarna kan vara lösa eller glapp i manövern. Du har ingen neutrallägesbrytare på växlingsbryggan, där sitter bara en shift interrupt switch och den har inte med starten att göra. Däremot kan du ha en neutrallägesbrytare i reglaget. Kolla allt innan du börjar köpa delar så du inte behöver köpa delar i onödan och dubbelkolla alla kablar samt jordanslutningar så de är åtdragna och fria från oxider. Se om du kan få någon medhjälpare som kan manövrera t.ex.ntändningslås, det underlättar när man ska mäta vissa komponenter. Hur kablarna är dragna och kabelfärger ser du i kopplingsschemat. Multimeter har du väl... Ibland knepigt att hitta fel som är intermittenta men felsök logiskt så brukar det gå bra. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 1 April Byt startreläet,det är billigt. Det är ett vanligt fel. Jag har själv råkat ut för det. Det finns två-tre olika varianter till treliters mercruiser och de ser väldigt olika ut så titta efter hur ditt ser ut och beställ ett likadant. Finns att beställa på tex drev.se för 370-520 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 13 Postad 1 April Tackar alla för input! Jag är tacksam för all hjälp i detta forumet, suveränt!!! //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser