Gelis 805 Postad 24 Mars Skulle in och kolla vädret på Klart.se (Schibsted). Helt plötsligt dyker det upp pop-up att hantera cookisar, inget ovanligt i det men nu går det inte att avvisa utan man måste godkänna alla. Jo man kan avvisa mot betalning. Har inte sett detta tidigare, frågan är om det är ett nytt knep som sprider sig för att komma åt din data. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 976 Postad 24 Mars Det är ju nästan ingen som kan driva en verksamhet gratis hur länge som helst så det är nog ett sätt att få betalt för det man erbjuder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 24 Mars Har också sett detta på någon annan sida som drivs Schibested men det var varken Klart eller Aftonbladet. Gick in på Klart.se och det var samma såg jag i hinndan. Blocket är fortfarande befriat från detta gissel men de har ju dåliga besökssiffror utan detta. Jag bara lämnar sidan direkt och kör en cookie-rensning direkt efter för att vara på säkra sidan. Vissa cookies betraktades som virus före GDPR trädde i kraft och efter detta skämt invaderades datorn med cookies så anti-virusprogrammen blev värdelösa men nu är det fritt fram att t.o.m. ta betalt för att slippa annonser men datan sparar dom. En bekant och hade suttit hemma i TV-soffan och samtalat om vad de skulle köpa i julklapp, telefonen låg en bit bort i viloläge, ingen dator eller padda i närheten, de hade alltså inte googlat på någon produkt. När sedan Facebook öppnades någon timme efter så var sidorna fulla med annonser med just det de hade pratat om🥴 Jag verkligen avskyr detta 1984 (Orwells roman) och DDR 2.0 vi tvingas leva i med all övervakning som hela tiden skall bortförklaras som "konspirations teorier". GDPR skulle ju skydda vår integritet men istället blev det🤥 På tal om vädret så tittar jag mest på DMI och litar mest på deras prognoser men det är väl gammal vana och besöker ytterst sällan SMHI eller någon annan vädersida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 83 Postad 24 Mars Jag noterade detta först hos någon brittisk tidning för ett tid sedan, att man var tvungen att acceptera alla cookies för att läsa gratis eller betala för att slippa personlig kartläggning och riktade annonser. Nu har sålunda eländet kommit hit. Betala för att behålla din personliga integritet på nätet. Hejdå alltså till samtliga av Schibsteds/Vends tjänster/siter/appar. Det är problematiskt eftersom man letar båt på Blocket och kollar vädret på Klart. För väder finns ju andra alternativ men inget till Blocket. Inte bra.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 003 Postad 25 Mars Jag tror (med betoning på tror) att det finns någon passus i lagtexterna som i praktiken innebär att sajten måste fungera och gå att använda även om man aktivt väljer bort (kartläggnings-)cookies. Men det finns nog inget laghinder att koppla samman detta (eller vad som helst annat) med ett betalningskrav - så länge man tydligt har valet att låta bli och inte blir lurad till något som kostar. Och det finns ju. Oavsett - 😠 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser