Gå till innehåll
onsdag 17 juni 2026
SCGB

Snålast möjliga LiFePO4-konvertering

Rekommendera Poster

Hej! Batterierna som satt i när jag köpte båten är från 2012 och har gjort sitt, så nu ska de bytas. På startsidan tänkte jag köra AGM, men på förbrukarsidan vill jag gärna ta chansen och byta till ett LiFePO4.

Elen/batterierna är dock bara en av många grejer jag måste fixa den här våren, så jag måste verkligen minimera utgifter. Som jag förstår det behöver jag byta landströmsladdaren (urgammal). Jag har också läst på om hur man brukar designa elsystem med blybatteri på startsidan och DC DC-laddare mellan start och förbrukning för att skona generatorn.

En sak jag tänkt på är om det går att skippa DC/DC-laddaren och hålla start- och förbrukningssidorna helt separata i år. Om jag väljer ett förbrukningsbatteri med stor kapacitet kan jag nog klara mig med bryggladdning. Vi är inga vana seglare än och ligger inte ute så länge. Det kanske till och med går att behålla nuvarande solcellsregulator och bara låta den ladda startbatteriet? Då kanske jag kan komma undan med startbatteri, ett lifepo4, ev. shunt, laddare + kablage och säkringar?

Även tips på prisvärda landströmsladdare / solcellsregulatorer (som t.ex. inte är blå) är välkomna. Det återstår att reda ut nuvarande system i detalj, men jag ska försöka svara om nåt behöver klargöras.

Kort sagt - hur kan jag snåla maximalt utan att tumma på säkerheten eller att få en väldigt opraktiskt lösning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar, utan att veta vad du har för grejer, att det billigaste och det mest framtidssäkra är, förutom DC/DC-laddaren, att byta regulatorn till panelerna till en "blå" och sedan bara ladda LFP-batteriet med solen och motorns generator. Du kommer då undan med ca 700:- för solpanelsregulatorn.

Men...

Jag vet inte hur mycket solpanel du har, vilken förbrukning du har per dygn, hur mycket/länge du brukar köra med motorn osv. Allt detta bör (=måste) du ta med i beräkningen. Att gå på billiga lösningar idag kan lätt göra att det blir väsentligt dyrare när du fortsätter jobbet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på att göra detsamma i min båt, men jag har inge segel i vägen för solcellerna 😉

Köpte mig 2 st 200 Ah Lithiumbatterier från Amazon för ca 3.000 kr /st som ska ligga som förbrukningsbatterier.

Sen håller jag på att separera Motor från förbrukning. Laddare kopplad via landström på förbr + 160 W solcell.

Solcellen har hållit de gamla batterierna 2x190 Ah AGM laddade utan problem när vi legat ute.

Och så får motorn hålla ordning på startbatteriet.

Men behöver du en ny laddare så hade jag nog gått för en Victron (Blå) eller en Ctek, med minst 10A laddning gärna 15A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag gissar, utan att veta vad du har för grejer, att det billigaste och det mest framtidssäkra är, förutom DC/DC-laddaren, att byta regulatorn till panelerna till en "blå" och sedan bara ladda LFP-batteriet med solen och motorns generator. Du kommer då undan med ca 700:- för solpanelsregulatorn.

Men...

Jag vet inte hur mycket solpanel du har, vilken förbrukning du har per dygn, hur mycket/länge du brukar köra med motorn osv. Allt detta bör (=måste) du ta med i beräkningen. Att gå på billiga lösningar idag kan lätt göra att det blir väsentligt dyrare när du fortsätter jobbet.

Intressant förslag, du menar att skippa ny landströmsladdare och istället köra DC/DC samt ny solpanelsregulator? Eller menar du enbart solpanelerna till lifepo4-batteriet? Jag har inte jättemycket solpaneler, jag borde kunna svara på exakt hur mycket men... Det är en som är ca 0,8*0,6 meter och en liten, kanske 40*50. Men effekten vet jag inte.

Jag borde sagt att jag har en segelbåt, så den brukar inte gå så långa sträckor för motor. Min tanke var att om jag skippar DC/DC nu så är det ganska enkelt att lägga till senare, om jag verkligen vill ladda lifepo4-batteriet från generatorn.

Jag tar också gärna rekommendationer på startbatteri. Är det värt det med AGM? Motorn är en VP D1-20. Det är CCA-värdet man ska hålla koll på? Manualen tror jag bara äger 70Ah.

Argumentet att satsa lite extra pengar för att slippa ersätta prylar längre fram är jag med på. Det gäller väl främst landströmsladdaren då, där det kanske är värt att köra på Victron eller Ctek. Jag tycker det är konstigt bara att deras laddare har så låg strömstyrka på laddningen, typ 10A är vanligt? Jag siktar på ett lifepo4-batteri på 300Ah eller mer och då blir det ju lång laddtid? På husbilssidan däremot verkar det vara vanligt med laddare som ger 60A och mer. Ja, Victrons multiplus har jag ju sett, men då är vi långt ifrån "snålast möjliga"...

18 timmar sedan skrev Janne_G:

Jag håller på att göra detsamma i min båt, men jag har inge segel i vägen för solcellerna 😉

Köpte mig 2 st 200 Ah Lithiumbatterier från Amazon för ca 3.000 kr /st som ska ligga som förbrukningsbatterier.

Sen håller jag på att separera Motor från förbrukning. Laddare kopplad via landström på förbr + 160 W solcell.

Solcellen har hållit de gamla batterierna 2x190 Ah AGM laddade utan problem när vi legat ute.

Och så får motorn hålla ordning på startbatteriet.

Men behöver du en ny laddare så hade jag nog gått för en Victron (Blå) eller en Ctek, med minst 10A laddning gärna 15A.

Så om jag tolkar det rätt, du kommer köra landström och solcell enbart till förbrukningsbanken, och generator enbart till startbatteriet? Jag förstår att generatorn utan problem hinner ladda upp startbatteriet på en motorbåt. I fallet med segelbåt känns det mer tveksamt? Det var därför jag tänkte att solcellerna kan fortsätta toppa upp startbatteriet tillsammans med generatorn. Jag hoppas på att kanske inte ens behöva röra så mycket i elen på startsidan i år, inte minst för att spara tid.

Redigerad av SCGB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev SCGB:

Intressant förslag, du menar att skippa ny landströmsladdare och istället köra DC/DC samt ny solpanelsregulator? Eller menar du enbart solpanelerna till lifepo4-batteriet? Jag har inte jättemycket solpaneler, jag borde kunna svara på exakt hur mycket men... Det är en som är ca 0,8*0,6 meter och en liten, kanske 40*50. Men effekten vet jag inte.

Jag borde sagt att jag har en segelbåt, så den brukar inte gå så långa sträckor för motor. Min tanke var att om jag skippar DC/DC nu så är det ganska enkelt att lägga till senare, om jag verkligen vill ladda lifepo4-batteriet från generatorn.

Argumentet att satsa lite extra pengar för att slippa ersätta prylar längre fram är jag med på. Det gäller väl främst landströmsladdaren då, där det kanske är värt att köra på Victron eller Ctek. Jag tycker det är konstigt bara att deras laddare har så låg strömstyrka på laddningen, typ 10A är vanligt? Jag siktar på ett lifepo4-batteri på 300Ah eller mer och då blir det ju lång laddtid?

Ja, jag menade att du kan skippa landströmsladdare. Nu när du beskriver lite mer vilka förhållanden det handlar om (vi kan fortfarande behöva mer, tex "inte så långa sträckor för motor", hur mycket du förbrukar på ett dygn osv) skulle jag säga att du har för lite solpaneler för att klara dig men återigen, vi vet inte tillräckligt.

Några frågor.

1. Hur länge brukar du vara ute?

2. Vad har du för förbrukning/dygn? Om du inte vet kan du berätta vad för grejer du har och hur länge du kör dem. Det finns bra kalkyler för förbrukning på nätet.

3. Hur stora är dina solpaneler och hur mycket laddning kan du få ut av dem på ett dygn?

4. Hur snabbt vill du att dina batterier ska laddas? (Tex ligger du vid en brygga där du har tillgång till ström så har du fulladdade batterier när du ska iväg)

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för svar! Saken är den att jag är så pass ny seglare att jag inte har något direkt "driftsmönster". Målet för säsongen är väl kanske att sova två nätter på raken i båten :) Och det kommer nästan garanterat bli vid brygga med strömtillgång. Kort sagt är jag beredd att anpassa användningen av båten till batteri-förutsättningarna. Om/när jag blir mer erfaren och vill ligga ute långa tider utan att gå till gästhamn kan jag bygga ut tänker jag.

Just pga detta tänkte jag att det mest ekonomiska vore ny landströmsladdare till lifepo4-batteriet och behålla resten som det är. DC/DC-laddarna är ju ack så dyra, speciellt om de ska ge nog med ström för att det ska vara lönt.

Laddningen för startbatteriet med solcell + generator får ju inte heller bli i underkant förstås. Det hade ju varit fint om lifepo4-batteriet kunde ligga och toppa upp startbatteriet om det behövs. Fast jag kan ju behålla befintlig landströmsladdare också antar jag, enbart för startbatteriet?

Jag kan inte svara på alla frågor, men:

1. Saknas data :)

2. Ganska basic konsumenter tror jag: en liten kylbox, kanske 6-7 lampor, lanternor, gps/plotter, tankmätare, Raymarine autopilot på rorkulten.

3. Jag ska mäta dem och se om jag kan utläsa laddeffekten nånstans, jag har ingen data.

4. Det vore väl bra om lifepo4-batteriet hinner laddas över en natt tänker jag? Kanske Victrons Blue Smart IP65 25A kan vara nåt?

Redigerad av SCGB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev SCGB:

Laddningen för startbatteriet med solcell + generator får ju inte heller bli i underkant förstås. Det hade ju varit fint om lifepo4-batteriet kunde ligga och toppa upp startbatteriet om det behövs. Fast jag kan ju behålla befintlig landströmsladdare också antar jag, enbart för startbatteriet?

Jag kan inte svara på alla frågor, men:

1. Saknas data :)

2. Ganska basic konsumenter tror jag: en liten kylbox, kanske 6-7 lampor, lanternor, gps/plotter, tankmätare, Raymarine autopilot på rorkulten.

3. Jag ska mäta dem och se om jag kan utläsa laddeffekten nånstans, jag har ingen data.

4. Det vore väl bra om lifepo4-batteriet hinner laddas över en natt tänker jag? Kanske Victrons Blue Smart IP65 25A kan vara nåt?

I allmänhet brukar startbatteriet inte behöva "toppas upp" under säsong. (Däremot kan det behöva lite laddning under vinterförvaring för att kompensera för självurladdningen.) Det man tar ut ur ett batteri vid start brukar kunna återladdas snabbt. Dessutom har LFP och bly ganska olika spänningar vid olika laddtillstånd så att låta LFP toppa upp startbatteriet tycker jag du ska glömma.

Visst kan du behålla befintlig landströmsladdare för att bara ladda startbatteriet men som jag skriver ovan så brukar det inte behövas och det kan orsaka en del problem med inställningarna för DC/DC-laddaren.

1. OK

2. Jag hoppas att kylboxen drivs av en kompressor. Annars drar den mycket. Kolla specen vad den drar och lägg på 25%. Man får nog ändå räkna med 0,7-1,2 Ah.

Lampor ska ju helst vara LED som drar så mycket mindre ström. Är det vanliga glödtråds-lampor drar de ganska mycket.

GPS/Plotter, kolla specen.

Autopiloten vet jag inte vad den drar. Beror säkert en hel del på inställningarna för den och hur mycket den måste korrigera kursen under segling. Se exempel på kalkyl nedan.

3. Kolla specarna hur många A de olika sakerna drar. Det bästa är ju såklart att ha en batterimonitor för att mäta vad sakerna drar. Jag brukar säga att om man tycker man behöver en mätare för hur mycket bränsle eller vatten man har i båten så behöver man en batterimonitor. Victrons SmartShunt är bra.

4. Allmänt brukar man säga att laddaren ska kunna ge 10% av batteriets kapacitet så en 25A laddare på ett 300Ah batteri låter rätt lagom. Victrons laddare är absolut bäst enligt min mening, liksom deras MPPT-regulatorer. Detta för att man kan ställa in laddspänningar mm så de blir enligt tillverkarens specar. De gamla CTEK jag hade förstörde en uppsättning batterier för mig då de inte fungerade så bra till batterier som samtidigt användes. Deras nya kanske funkar bättre?

Exempel på kalkyl:

Kylskåp, 24h x 1,0 A = 24 Ah/dygn

Lampor, 5h x 3,0 A = 15Ah/dygn

Plotter, 5h x 1,5 A = 7,5 Ah/dygn

Autopilot, 5h x 3 A = 15 Ah/dygn

Summa 61,5 Ah/dygn

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DC/DC-laddaren har två uppgifter:

1* att ge rätt spänning till LFP-batteriet (får det för hög spänning så ska BMS slå ifrån men bäst är att ladda med rätt spänning)

2* att rädda din generator från att eldas upp (400Ah LFP-batteri kan sluka mycket ström vid laddning, risken är att din generator överbelastas av den höga effekten)

Att köpa dyra LFP-batterier som varar en livstid och sedan förstöra dem genom bristfällig laddningskontroll är kontraproduktivt.

Min 80A generator var på väg att bli överhettad redan av 250Ah LFP som ville ha ström (DC/DC-laddaren jag köpt var defekt så första säsongen fick jag köra med temperaturövervakning och switcha laddningen on/off för att rädda generatorn.

Tiden för laddning av LFP med generatorn är mycket kortare än att ladda blybatterier då LFP slukar laddningsström mer effektivt än blybatterier. Ofta räcker det med de korta motortorerna in/ut till natthamnen för att fylla ett lfp-batteri.

Mitt råd är att satsa på en 50A DC/DC Victron Orion (30A-varianten är betydligt billigare men är rätt kass i sina data. Man får vad man betalar för). Då räddar du både generator o batteri och får effektiv laddning. Samtidigt görs kopplingen så startbatteriet får laddning vid motorgång. Startbatteriet återladdas rätt fort, strömuttaget är väldigt litet för en motorstart.

Behåll sedan solpanelregulatorn men se till att den kan ställas in för strömstyrka som passar LFP.

Kör med dessa prylar en säsong och återkom med erfarenheter till hösten när du vet bättre om strömförbrukning  och laddning.

240V-laddaren står ju på en längre tid när/om du ligger vid brygga. Att det då inte laddar så många ampere är inte så allvarligt. Tiden kommer att räcka till för att toppa upp.

En solpanel har fördelen att den laddar upp batteriet under veckorna när båten ligger stilla. Du behöver inte räkna på att fylla upp alla 400Ah för batteriet kommer aldrig att tömmas helt.

Glöm inte att ta med en T-säkring mellan batteri och huvudbrytare. 400Ah LFP är en energibomb som lätt sätter fyr på båten om du får en kortis. Du ska ha en säkring med högt AIC-värde för att undvika att säkringen inte "svetsas ihop" vid en kortslutning.

Läs den här artikeln om avsäkring av LFP-batterier

https://support.roamer.com/en/articles/1685186

Å köp inga skitsäkringar från okänd tillverkare. De har ofta inte de datavärden de stämplats med.

En korrekt avsäkring räddar dig från kabelbrand och att båten tar fyr!

De flesta bilbränderna orsakas av skadade kablar och följdeffekter med brand. På en bil är det allvarligt men det går alltid att stanna och kliva ur. Om det händer i en båt så är alternativet att bada....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Lintott:

Å köp inga skitsäkringar från okänd tillverkare. De har ofta inte de datavärden de stämplats med.

Kan jag instämma i.

Och med "okänd tillverkare" menar i alla fall inte jag något svenskt eller västeuorpeiskt inköpsställe (inklusive Biltema 😉) - de är nog alla tämligen bra - utan  snarare de billiga, ofta asiatiska sajterna på nätet.

----------------------------

Hade problem med mina 400A ANL-säkringar köpta i 10-pack från Aliexpress. De frestades tydligen oroväckande hårt där de satt, dels en som huvudsäkring till motorn och dels två som säkring till bog/akterpropeller, och det brann ett par per säsong. Detta trots att strömmen dels var kortvarig och dels höll sig kring max 350A.

Plockade ut en ur 10-packen och kontrollmätte (har tillgång till labb med olika inställbara laster). Visade sig att säkringarna märkta "400A" gick vid betydligt lägre ström. testade några med lägre strömtålighet från samma leverantör, och det var nästan identiskt beteende och karakteristik även på dessa. Lade också märke till att dessa klenare hade samma utseende och grovlek på "linken" (den som skall brinna av). Men de såg proffsiga ut med sitt guldblänk !  Hmmm.....

Konfronterade säljaren och fick faktiskt ett svar. Svaret gick kortfattat ut på att jag ju fått den modell jag beställt, eller menade jag att modellbeteckningen var fel ?  Det stod ju rätt sak på den, så varför klagade jag ?

Visade sig att säljaren alltså bara hade en (omärkt) säkringsmodell på lager, där de sedan helt sonika stämplade på den "modellbeteckning" som köparen ville ha på den. Tveksamt om de ens visste hur en säkring fungerade....

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Lintottbra artikel! Hade helt missat att det är rekommenderat att byta säkringstyp. För oss som har anlhållare redan och byter till litiumbatterier i förbrukningsbanken, någon rekommenderad säkring som funkar i samma fäste? Har ett skyllermarks xs med cc60 och m10 men har svårt att hitta säkringar för litium. Skulle va drygt att behöva byta även fästet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Kasjo:

För oss som har anlhållare redan och byter till litiumbatterier i förbrukningsbanken, någon rekommenderad säkring som funkar i samma fäste?

ANL fungerar utmärkt även för Litium, och deras uppbyggnad med en (i sammanhanget) lång brygga som brinner av gör risken för sammansvetsning obefintlig.

Artikeln nämner dock att vissa laster med höga startströmmar kan tendera att skjuta ANL-säkringar (med inverter som exempel), men jag håller inte riktigt med. ANL standardmonteras i väldigt många sammanhang och de är absolut tröga nog att klara både startmotorer och invertrar. De sistnämnda är idag dessutom nästan alltid helelektroniska och med viss form av mjukstart.

Min 230V-drivna AC i båten kan - vid frånvaro av landström - köras via en 3kW-inverter på förbrukarbanken (LiFePO4). Allt säkrat med ANL utan problem, trots att jag inte har mjukstartande AC-kompressor. I alla fall inte med ANL-säkringar där märkningen motsvarar strömmen och inte något annat (se mitt tidigare inlägg i tråden) 😉

@Kasjo, jag tycker gott du kan behålla dina ANL-säkringar i din installation.

Redigerad av IngemarE
Stavfel p.g.a. darriga fingrar....
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...