Pinnfisken 4 Postad 22 Mars Hej! Plockade ur elboxen till mitt rätt gamla Engo ankarspel som nog inte funkat på rätt många år. Kretskortet helt sönderärgat och frågan är om det finns något nytt att köpa som passar den motor jag har. Det är bara två kablar + och - till motorn och jag provkörde den direkt på batteriet och den funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 863 Postad 22 Mars Nu har det gått några timmar sen du ställde frågan utan att du fått svar och jag lovar att du har större chans att få ett bra svar om du meddelar forumet vilken sorts Engbo-spel du har. Jag kan inte hjälpa dig men chansen är större att någon annan kan. Vill du få ett bra svar och kanske är beredd att köpa orginal så slå en signal till Christian Gilander på Marinbutiken. Han kan allt om Engbo-spel och har hjälpt mig flera gånger när Engbo hade fått en dålig leverans av drivaxeln. Oerhört service-minded. Men han behöver säkert modellnummer och kanske serienummer. (Och som jag brukar skriva när jag rekommenderar honom så har jag inget med varken honom eller Marinbutiken att göra.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 41 Postad 23 Mars 2026-03-22 vid 12:59 skrev Pinnfisken: Hej! Plockade ur elboxen till mitt rätt gamla Engo ankarspel som nog inte funkat på rätt många år. Kretskortet helt sönderärgat och frågan är om det finns något nytt att köpa som passar den motor jag har. Det är bara två kablar + och - till motorn och jag provkörde den direkt på batteriet och den funkar. Hallåj Det ser inte så farligt ut så ev kan du rengöra med isopopanol. Utan ström på såklart 🙂 Men borsta rent så gått det går sedan toppsa och gnugga isopopanol. Är det tuffare angripet så har jag för mig att ättika och/eller bikarbonat funkar. Går säkert googla fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 88 Postad 26 Mars Jag skulle göra som Pirayan säger och rengöra kretskortet. Sedan skulle jag ta mig en ordentlig titt på den gröna kontaktplinten som syns upptill på bilden, de anslutningar som suttit där kan ha varit oxiderade. Rengör alltså även denna. De 2 kraftiga anslutningarna, röd och svart kabel, nedtill på bilden ser heller inte kul ut, byt ut kablarna eller kapa av och pressa på nya kabelskor samt rengör anslutningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser