excel319 629 Postad 27 Mars Enaxlat och Press&Son-vagga fungerar utmärkt. Drygt 4 ton väger båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 374 Postad 28 Mars (redigerade) Själv föredrar jag två axlar och fyra hjul. Går då utmärkt att kroka loss från dragfordonet, i mitt fall båtföreningens traktor utan att exipaget tippar endera fram eller bak. Givet bör man palla så inte vagnen står å gungar på hjulen. Främst kanske för att skutan blir så mycket stadigare när man jobbar med den. Biltema domkraft och pallningsvirke är vad som behövs. Redigerad 28 Mars av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 746 Postad 28 Mars (redigerade) 1 timme sedan skrev Hybro: Själv föredrar jag två axlar och fyra hjul. Går då utmärkt att kroka loss från dragfordonet, utan att exipaget tippar endera fram eller bak. Givet bör man palla så inte vagnen står å gungar på hjulen. Främst kanske för att skutan blir så mycket stadigare när man jobbar med den. Biltema domkraft och pallningsvirke är vad som behövs. Håller med... Två axlar och fyra hjul är att föredra när det gäller tyngre båtar. Palla upp så att hjulen/däcken har helst noll kg i belastning och knappt nuddar marken, då blir de inte ovala eller vad man ska kalla det. Redigerad 28 Mars av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 28 Mars bra input här, jag kör 2 axlar 4 hjul som krav, finns ju många och välja på och det är ju långt kvar tills båten ska upp igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 374 Postad 28 Mars Har fyra stöttor s k stamp. Justerbara som används vid byggställning typ Burton. Var stamp är reglade med två snedsträvor innåt mot båtvagnens ram. I överänden sitter en vickbar platta som s a s passar in mot skrovet självt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 374 Postad 28 Mars (redigerade) En vagn som liknar min. Stadig och bra. Båten en Bison 31. Redigerad 28 Mars av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 374 Postad 30 Mars (redigerade) Så här ser min vagn ut... Rätt säker på att om det mot förmodan skulle bli punktering på ett hjul, så välter inte båten. Redigerad 30 Mars av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser