Jens_Sthlm 33 Postad 14 Mars Jag har ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri. Jag har kopplat samman dessa två batterier båda på pluss och minus och satt ett laddningsrelä där emellan. Jag har ingen fast monterad batteriladdare utan jag kopplar in en ”lös” laddare när batterierna behöver laddas. Räcker det att jag sätter batteriladdarens kontakter på bara ett batteri när jag laddar eftersom batterierna är ihopkopplade eller behöver jag ladda ett batteri åt gången? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 381 Postad 14 Mars (redigerade) Och hur styrs laddningsreläet? Och närmare bestämt, vart är reläet i kopplat? För du beskriver att du kopplar batterierna parallellt. Kanske en enkel skiss... Redigerad 14 Mars av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 999 Postad 14 Mars Det räcker säkert att koppla laddaren till ett av batterierna , men i teorin är det bättre att koppla till plus på det ena batteriet och till minus på det andra. Hur det är i praktiken tvistar de (el-)lärde om. I vår båt är det lätt att följa teorin, men om det skulle vara det minsta svårt skulle jag inte bry mig om att anstränga mig för att lyckas följa teorin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 33 Postad 14 Mars 1 timme sedan skrev Hybro: Och hur styrs laddningsreläet? Och närmare bestämt, vart är reläet i kopplat? För du beskriver att du kopplar batterierna parallellt. Kanske en enkel skiss... Jag har kopplat såhär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 229 Postad 14 Mars 3 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Jag har ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri. Jag har kopplat samman dessa två batterier båda på pluss och minus och satt ett laddningsrelä där emellan. Jag har ingen fast monterad batteriladdare utan jag kopplar in en ”lös” laddare när batterierna behöver laddas. Räcker det att jag sätter batteriladdarens kontakter på bara ett batteri när jag laddar eftersom batterierna är ihopkopplade eller behöver jag ladda ett batteri åt gången? Jag är inte ute efter att komma med pekpinnar men det kan lätt bli lite otydligt med fel benämning på dina komponenter. Det är inte ett laddningsrelä utan ett skiljerelä du avser. Laddningsrelä sitter på generatorn för att ge rätt spänning till batteribankerna. Skiljerelä används för att separera start- o förbrukarbatteri så du inte tömmer hela batteribanken och inte får igång motorn efter ett par nätter i naturviken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 33 Postad 14 Mars 1 timme sedan skrev Lintott: Jag är inte ute efter att komma med pekpinnar men det kan lätt bli lite otydligt med fel benämning på dina komponenter. Det är inte ett laddningsrelä utan ett skiljerelä du avser. Laddningsrelä sitter på generatorn för att ge rätt spänning till batteribankerna. Skiljerelä används för att separera start- o förbrukarbatteri så du inte tömmer hela batteribanken och inte får igång motorn efter ett par nätter i naturviken. Tack, du har helt rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 021 Postad 14 Mars 6 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Jag har kopplat samman dessa två batterier båda på pluss och minus och satt ett laddningsrelä där emellan Bara så det är tydligt - du har väl inte både plus och minus på båda batterierna direkt sammankopplade, bara minus ? Och skiljereläet ligger MELLAN batteriernas pluspoler ? Som redan sagts så bör det räcka att sätta laddaren på motorbatteriet, då skiljereläet kommer koppla ihop batterierna när det upptäcker laddarens högre spänning, så båda kommer laddas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 33 Postad 14 Mars Ja precis, skiljerelät sitter mellan pluspolerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 266 Postad 2 April (redigerade) 2026-03-14 vid 19:11 skrev Jens_Sthlm: Ja precis, skiljerelät sitter mellan pluspolerna. En halvgammal tråd. Jag har svårt att låta bli att svara, kanske självklarheter men ändå… Man har i båtar oftast två separata batterier, eller batteribanker. Ett av dessa försörjer enbart motorn, kallas då för ”startbatteri” eller ”motorbatteri”. Det andra batteriet, eller då ofta en batteribank bestående två eller flera sammankopplade batterier används till båtens elsystem, kallas för förbrukarbatteri, eller förbrukarbank. Förbrukarbanken används då mest när man ligger i hamn, och om man laddar ur denna bank så kan man ju starta motorn med motorbatteriet. Alltså är batteriplus på start- och förbrukarbatteriet skilda åt, men minuspolerna är alltid ihopkopplade. Motorns generator är kopplad till plus på startbatteriet. För att även förbrukarbatteriet skall laddas av generatorn har man ett skiljerelä, som då känner av den förhöjda spänningen när generatorn laddar och kopplar då ihop de båda batterierna. När generatorn slutar att ladda kopplas batterierna isär. Det finns även andra lösningar på detta, men lämnar dem eftersom skiljerelät är nämnt. Laddning med laddare, vanligtvis är detta en fast installation, men om du föredrar att ha en lös laddare med krokodilklämmor kan du ju som @IngemarE nämnt ansluta dessa till startbatteriet, skiljerelät sköter om resten. Men det är sällan som startbatteriet behöver laddas…. Det brukar ju generatorn sköta om, men klart så här på våren efter vinteruppehållet, och om du har en segelbåt med litet motorgång kan det ju vara bra att ladda även startbatteriet ibland. Redigerad 2 April av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 551 Postad 4 April 2026-03-14 vid 18:10 skrev IngemarE: Som redan sagts så bör det räcka att sätta laddaren på motorbatteriet, då skiljereläet kommer koppla ihop batterierna när det upptäcker laddarens högre spänning, så båda kommer laddas. Spontant känns den lösning ok och jag misstänker att du har den lösningen i din båt. En fråga bara: hur fungerar vid nätladdning vid det tillfället när servicebatterierna är urladdade och du kopplar på laddaren på motorbatteriet? Räcker laddarens ström för att hålla spänningen uppe för skiljerelät, så att det sluter? Det tömda batterierna lastar ju ner laddare och motorbatteri? Det kan väl också bli en rätt hög ström mellan start och service när dessa två balanserar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 021 Postad 4 April 3 minuter sedan skrev anuba: Spontant känns den lösning ok och jag misstänker att du har den lösningen i din båt. En fråga bara: hur fungerar vid nätladdning vid det tillfället när servicebatterierna är urladdade och du kopplar på laddaren på motorbatteriet? Räcker laddarens ström för att hålla spänningen uppe för skiljerelät, så att det sluter? Det tömda batterierna lastar ju ner laddare och motorbatteri? Det kan väl också bli en rätt hög ström mellan start och service när dessa två balanserar. Vet inte om frågan var till mig (som f.ö. själv har laddare med flera utgångar och inte kopplat så). För att kommentera ditt exempel: Precis i början KAN det kanske hända att reläet slår från till ett par gånger. Men ett bly/syrabatteri drar i sig laddström inte bara proportionellt mot laddtillståndet utan även mot pålagd "överspänning" (=spänning högre än deras egna EMK/spänning olastad). Ett typiskt spänningsstyrt relä har ju viss hysteres och kopplar oftast inte isär förrän vid strax under 13,0V. Om batterierna är så urladdade att de drar mer än vad laddaren kan ge (15-25A ?) redan vid under 13,0V så är de nog i princip tomma. Och oavsett så kommer de ganska snabbt att återhämta sig såpass att reläet inte släpper. Samma sak när reläet kopplar ihop bankerna, så är spänningen från motorbatteriet inte så mycket högre att det kommer "ladda" den urladdade servicebanken med speciellt hög ström. Alltså inget praktiskt problem, enligt mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser