Gå till innehåll
torsdag 12 mars 2026
Dava

Underdimensionerad MPPT

Rekommendera Poster

Köpte under mellandagsrean 3x100 W solpaneler som jag tänkt använda dels på båten men även på taket till vår husbil..

Snål som jag är vill jag helst inte köpa en  y MPPT utan använda min trogna SmartSolar 75/10 från Victron. 

Har just nu provmonterat panelerna i trädgården men mulet väder gör att jag inte får mer än ~100W vilket är knappt 4A vid 24V

Kommer MPPT klippa laddningen till max 10 A (250W) eller kommer den köra på tills säkringen på 15A går?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tolkning är att regulatorn laddar max 10A.

Läste en massa för 15 månader sedan isamband med installation av targabåge med 4x215W, skaffade 2 regulatorer, en styrbord och en babord sida.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tittar i produktbeskrivningen från Victron står där "Nominell solcellseffekt, 24V  290W. Om mer solcellseffekt ansluts kommer regulatorn att begränsa ingångseffekten.

Dessutom, om det är 24V du ansluter den till så kommer du nog inte ens komma i närheten av 300W på våra breddgrader...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkringen kommer aldrig gå av den anledningen, den finns där för att skydda mot kortslutning och liknande. 

Regulatorn kommer se till att du aldrig får mer än 10A från panelerna men blir varm vid ev överskott. Då stryper den laddningen för att skydda sig själv vid behov, och lever antagligen inte lika länge om den ofta ligger i toppen av sin tänkta arbetstemperatur.

Så länge ingångsspänningen är inom specifikation är det bara att prova. Men upplever du en kombination av att du inte får så bra laddning som du tänkt dig och att enheten blir väldigt varm så kanske det kan vara värt att byta upp sig.

Eller sörja för bra ventilation runt den nuvarande enheten. Modellerna som heter 75 är ju mer eller mindre flushmonterade så bara en sådan sak som att sätta distanser under skruvarna så att luft kan smita förbi bakstycket kan säkert hjälpa en del. En av de största skillnaderna när man går upp till en 100-modell är ju att de får en rejäl kylfläns med spalter för luftflöde på baksidan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som om du seriekopplat 2 av panelerna när du får ut 24 volt innan regulatorn, jag brukar få omkring 28 volt innan regulatorn med seriekopplade paneler i solsken…. Men jag kanske missuppfattade? Isåfall läs vidare.

Men om spänningen innan regulatorn är omkring 24 volt behöver du inte bekymra dig, den måste ju vara högre än batterispänningen för att det skall bli laddning öht. Det viktiga är ju att utspänningen inte överskrider batteriets gasningspunkt som enligt olika ”batterisidor” på internet sägs ligga på 14,4 volt, jag har mätt upp att gamla batterier börjat gasa (=bubbla) redan vid 14,2 volt. Under en gymnasieutbildning på 1970-talet fick jag lära mig att en optimal laddningsspänning för traditionella syra/bly-batterier var 13,9 volt, en uppgift som jag inte idag kan verifiera på internet.

Det råder väl litet delade meningar om man skall sekekoppla eller parallellkoppla panelerna, jag har testat båda delarna, tycker inte det blir så stor skillnad, men parallellkopplade paneler är mindre känsliga för om en panel skuggas.

Hursomhelst så brukar det inte vara inspänningen som begränsar regulatorerna, det brukar vara hur stora strömmar dom klarar av att reglera. Din regulator sägs klara av 75 volt, och den skall ju då kunna reglera 10 A. Mina båda 100 watts parallellkopplade paneler med MPPT-regulator har vid några tillfällen med hungriga batterier och strålande solsken mitt på dagen kunnat ladda på med 7-8 ampere nånting.

Det står vidare i specen att din regulator tål en kortslutningström på 10 A, vid större ström skyddas den av ett elektroniskt skydd.

MEN, sammanfattningsvis ger då tre seriekopplade 100 watts solcellspaneler teoretiskt 300 watt, vilket kanske kan uppnås vid molnfri himmel mitt på dagen vid ekvatorn eller i ett laboratorium. 300 watt vid 24 volt skulle då ge 12,5 ampere om nu batteriet är så pass urladdat att det kan ta till sig den strömmen, alltså är det över din regulators förmåga att reglera.

Om du däremot parallellkopplar två 100-wattspaneler får du teoretiskt 8,3 ampere om spänningen fortfarande är 24 volt, och det skall ju din regulator klara av.

Erfarenhetsmässigt vet jag att 2 x 100 watts-paneler, MPPT regulator, 280 Ah batteribank med god marginal klarar av att driva ett 42 liters kylskåp och en 42 liters kylbox plus båtens övriga elsystem med några timmars TV-tittande, laddningar av telefoner, surfplattor och laptop mm. Detta under en ”normalsommar” i motorbåt med minst en timmas motorgång per dygn, inbåst i hamn utan landström med delvis regn och molnigt väder brukar det klara sig två till tre dygn utan att batterikapaciteten understiger 50%.

Du (och andra som läser detta) kan läsa och lära dig mer om solceller och dess regulatorer på 24volt.eu här finns även en del  kalkylatorer som kan räkna ut olika elektriska eller fysiska grejer.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...