Sailzman 9 Postad 5 Mars (redigerade) Hej! Letar efter en daycruiser/hytt båt, helst med 4taktare! Har koll på en Uttern D51 med Mercury 75 hk 2-takt men läser att den drar minst 2l/distans! Budget 75 000! Har någon, eller nåt likadan (Bella, Askeladden..) att sälja med 4T? Tack Redigerad 5 Mars av Sailzman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 514 Postad 5 Mars (redigerade) 1 timme sedan skrev Sailzman: Har koll på en Uttern D51 med Mercury 75 hk 2-takt men läser att den drar minst 2l/distans! Hej Vet inte var du läst detta att den drar 2L/d? Är det en vanlig 2-takt (förgasare) eller en Optimax/DFI? Tillverkningsår? Serienummer på motorn? Då kan man få fram om det vanlig 2-takt eller Optimax om nu säljaren inte har koll på detta. Mercury 75 2-takt drar ca 35 L/h på WOT och ca 18 L/h vid 1500 r/min under WOT. Detta varierar givetvis med vilken båt det är och belastning. Hittade inget test på Uttern 51D med Mercury 75 men väl ett test i min "testpärm" på en Mercury 75 som körts på en Bella 561F (HT). Bella 561 är något längre och tyngre än Uttern 51D. Testet är från Båtnytt 3/95. Varvtal Fart i knop Bränsle L/h Bränsle L/d 5300 35,3 36,2 1,02 4800 31,8 27,4 0,86 4300 27,5 24,0 0,86 3800 24,3 17,0 0,70 Så i marschfart 20–25 knop kan du räkna med ca 0,6–0,7 L/d. Går att finputsa dessa siffror lite med rätt propeller (rostfri) och rätt monteringshöjd på motorn. Gäller det en Mercury 75 Optimax blir det ytterligare lite lägre bränsleförbrukning än ovan. Det är inte jättestor skillnad i bränsleförbrukning mellan 2-takt och 4-takt när det gäller marschfart och hittade ett test av 75 hk 4-takt på en Yamarin 5150 Big Ride och de ligger på ca 0,65–0,61 L/d mellan 20–25 knop. Men mycket hänger på båten, belastning samt propellerval och monteringshöjd för motorn. Det är mycket ovanligt att tester av båtmotorer i Sverige utförs på samtliga varvtal från WOT ner till låg tomgång med 500 r/min intervall, oftast är det 3 eller 4 olika varvtal man testar på. Det är inte ofta som vädret och/eller farvatten tillåter körning på WOT utan oftast kör man på ca 3000–4000 r/min. Utombordare med 2-taktsmotor har lägre servicekostnader men drar lite mer bränsle och kan ryka lite "blårök", speciellt om man köper 2-T olja av sämre kvalitet. Utombordare med 4-taktsmotor har dyrare servicekostnader men drar lite mindre bränsle och ingen "blårök". Har motorn kamrem skall denna bytas med jämna intervall och det är inte billigt. En utombordare med 4-taktsmotor skall aldrig köras längre sträckor på låg tomgång då oljetryck och oljeflöde är lågt, kan innebära utslitna lager i förtid. Om du skall köpa båt med begagnad 4-taktare, kolla då om motorn har kamrem eller kedja och bytesintervaller för detta. Kolla om vilka service som är utförda på motorn och om ev. kamrem är bytt eller det börjar närma sig ett byte. Dokumentation vid köp av beg. båt/motor är viktigt och finns detta är det bra men finns inget skall man vara försiktig. //Pär Redigerad 5 Mars av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 751 Postad 5 Mars 12 minuter sedan skrev Sailzman: Antingen en helt tokig artikel eller väldigt gammal eller AI-genererad. Denne Stefan Englund föreslår E-tec motorer. Det var säkert 8-10 år sedan de lades ner och slutade tillverkas och de har alltid haft stora problem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailzman 9 Postad 5 Mars 40 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Vet inte var du läst detta att den drar 2L/d? Är det en vanlig 2-takt (förgasare) eller en Optimax/DFI? Tillverkningsår? Serienummer på motorn? Då kan man få fram om det vanlig 2-takt eller Optimax om nu säljaren inte har koll på detta. Mercury 75 2-takt drar ca 35 L/h på WOT och ca 18 L/h vid 1500 r/min under WOT. Detta varierar givetvis med vilken båt det är och belastning. Hittade inget test på Uttern 51D med Mercury 75 men väl ett test i min "testpärm" på en Mercury 75 som körts på en Bella 561F (HT). Bella 561 är något längre och tyngre än Uttern 51D. Testet är från Båtnytt 3/95. Varvtal Fart i knop Bränsle L/h Bränsle L/d 5300 35,3 36,2 1,02 4800 31,8 27,4 0,86 4300 27,5 24,0 0,86 3800 24,3 17,0 0,70 Så i marschfart 20–25 knop kan du räkna med ca 0,6–0,7 L/d. Går att finputsa dessa siffror lite med rätt propeller (rostfri) och rätt monteringshöjd på motorn. Gäller det en Mercury 75 Optimax blir det ytterligare lite lägre bränsleförbrukning än ovan. Det är inte jättestor skillnad i bränsleförbrukning mellan 2-takt och 4-takt när det gäller marschfart och hittade ett test av 75 hk 4-takt på en Yamarin 5150 Big Ride och de ligger på ca 0,65–0,61 L/d mellan 20–25 knop. Men mycket hänger på båten, belastning samt propellerval och monteringshöjd för motorn. Det är mycket ovanligt att tester av båtmotorer i Sverige utförs på samtliga varvtal från WOT ner till låg tomgång med 500 r/min intervall, oftast är det 3 eller 4 olika varvtal man testar på. Det är inte ofta som vädret och/eller farvatten tillåter körning på WOT utan oftast kör man på ca 3000–4000 r/min. Utombordare med 2-taktsmotor har lägre servicekostnader men drar lite mer bränsle och kan ryka lite "blårök", speciellt om man köper 2-T olja av sämre kvalitet. Utombordare med 4-taktsmotor har dyrare servicekostnader men drar lite mindre bränsle och ingen "blårök". Har motorn kamrem skall denna bytas med jämna intervall och det är inte billigt. En utombordare med 4-taktsmotor skall aldrig köras längre sträckor på låg tomgång då oljetryck och oljeflöde är lågt, kan innebära utslitna lager i förtid. Om du skall köpa båt med begagnad 4-taktare, kolla då om motorn har kamrem eller kedja och bytesintervaller för detta. Kolla om vilka service som är utförda på motorn och om ev. kamrem är bytt eller det börjar närma sig ett byte. Dokumentation vid köp av beg. båt/motor är viktigt och finns detta är det bra men finns inget skall man vara försiktig. //Pär Tillverkningsår 2003 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 514 Postad 5 Mars Är det någon AI som svarat... Helt fel, verkliga tester ljuger inte men det gör AI. Har t.o.m. svårt att tro att en 3-cyl. Mercury 75 hk (1991–2005) ens skulle dra 2 L/d på tomgång eller 1500 r/min. Inte ens den äldre 4-cyl. Mercury 75/80 hk motorn (1978–1986) som hade hade en äldre motorkonstruktion drog så mycket. Låg på ca 1,3 L/d på WOT och ca 1,0 L/d 1000 r/min under WOT. Lita inte på sådana här falska påståenden från AI eller någon som "killgissar" hej vilt. Använd inte AI överhuvudtaget, det går åt en jävla massa kylvatten (som inte kan återanvändas) och en jävla massa el, har inga exakta siffror men det är asapissamycket. Detta gissel är miljöförstöring på högsta nivå om något och ändå tjatas det dagligen i radio och TV att det är så himla bra. Google har ett AI svar överst bland sökresultaten och detta kan man inte välja bort, inte bra🤬 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser