Gå till innehåll
tisdag 10 mars 2026
rolle50

Victron appen visar alltid 100%

Rekommendera Poster

Hej !

Jag använder mig utav BMV712 battery monitor. Allt funkar förutom att den alltid visar 100% .Den visar även så när den laddar ur.

När jag går in i appen battery settings.state of charge visar rätt där.

Det står Batttery  soc on reset. "keep Soc" den går att ändra,har provat men kommer inte på vilket läge den skall stå i.

mvh Roland N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag fabriks omställde alltihop och nu funkar det.Men då fick jag två appar.Nu undrar jag hur får man bort den somj inte används ?

IMG_0094.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev rolle50:

Hej jag fabriks omställde alltihop och nu funkar det.Men då fick jag två appar.Nu undrar jag hur får man bort den somj inte används ?

IMG_0094.JPG

Peka på appen och behåll fingret på den (utan att öppna appen). Då får du upp valet "ta bort", som väljs.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Smartshunt och det är samma sak där. Den visar alltid 100 %, vad som än händer. Allt annat ser korrekt ut, som urladdade Ah, spänningar, strömmar osv, men laddningsstatusen är alltid 100 %. Det funkade första säsongen, men efter det har det aldrig ändrat sig från 100.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en inställningsfråga, jag har BMV712 och man kan göra många inställningar kring laddningsgrad och när den ska anse batteriet vara fullt. Du ska t.ex. inte ha SOC on Reset, om du då av någon anledning bryter strömmen så börjar den om på 100%. Men utan mer info så är det svårt att ge råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla vid vilken spänning som SOC resetas till 100%. Dessa BMSer är lite korkade och litar inte på sin egen förmåga att integrera på energi. Den gissar ju bara hur mycket energi du har kvar baserat på vilka parametrar du har satt på batteriet och integration av spänning och ström.

SOC återställs därför till 100% när spänningen ligger över "Charged voltage" och strömmen är under "Tail current" under "Charged detection time". Om dessa parametrar är ställda fel eller om du laddar med solpaneler och det hända att laddströmmen faller när batterispänningen ligger över tex 13.5V.
Du kan experimenterar med dessa och se om du får någon effekt.

Jag har satt min "Charged Voltage" till absorptionsspänningen som jag laddar med 14.0V (Litium) och Tail current väldigt lågt. Den ända risken med en trött SOC reset är att mätare bara liar på att integrera på spänning och ström vilket inte är alltför mycket fel.

Från Victrons manual:

image.png.16a6b625f3b4fc0cef72ca32c78d40e9.png 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den har varit inställd exakt likadant sen den funkade. Den är satt att slå över till 100 % när laddströmmen sjunker under en viss nivå under en viss tid. Men problemet är ju att den aldrig lämnar 100 % under urladdning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har BMV 712 battery momitor och nu undrar jag i vilket läge SOC skall stå.Det finns tre lägen och jag har nollställt allt och lagt in på nytt.Skall den stå som den gör.Visar ju 100 % trots att klockan visar annat,så det är den inställningen i appen.Som jag inte vet hur den skall stå MVH Den står nu på Behåll SOC

soc.jpg

Redigerad av rolle50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter den fast monterad i din båt och du inte drar ström från batteriet eller laddar det när den inte ser, så är "behåll" inställningen du vill ha. Då antar den att batteriet alltid har samma laddning som sist dom sågs även om strömmen av någon anledning har brutits till den.

"Batteri-SOC vid återställning" är bara intressant om strömmen bryts, dvs att den kopplas bort, så att den vet vad den ska göra när den vaknar upp igen. Exempelvis om den sitter i en mindre båt där man tar hem och laddar batteriet över natten utan att BMV ser det, då är det dom andra lägena man får fundera över. Då vet ju inte BMV vad som hänt och vill ha ett tips. Exempelvis att inte visa SOC innan den vet ("rensa"), eller att alltid anta att batteriet är fulladdat ("100%").

Om du orkar kan du ju lägga in dina inställningar här och beskriva hur den används så får du säkert tips på vad du kan göra  🙂

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...