Gå till innehåll
tisdag 27 januari 2026
saltpeter

Grundfärg till drev ?

Rekommendera Poster

Hej ! 

Brukar måla drevet (Yanmar SD20 årsmodell 2013)  varje vår med

1) hempel prop primer - sprayflaska

Samt 2) drevfärg, hempel självpolerande. Trilux.

Som syns på bilden släpper färgen, mer och mer för varje år. 

Är det någon som har förslag på ett bättre tillvägagångssätt / Färgval för att skydda drevet bättre eller få bättre fäste för färgen ? 

Extra gärna tips från medseglare som faktiskt har testat andra färger i praktiken. 

f0dd6ced-6f7d-4eef-a071-ea21c66cd763~1.jpg

Redigerad av saltpeter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge väntar du mellan målning med primer och täckfärg? Om man väntar för länge fäster det inte. Jag har provat... drevet spg ut ungefär som ditt.

Jag har också provat att använda primer från en tillverkare och täckfärg från en annan... då såg drevet också ut ungefär som ditt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du vara jättenoga så är det bort med all färg som sitter där ner till ren metall och börja om från början.

Använd färgborttagningsmedel, skrapa bort färgen och slipa rent. Man kan blästra men man ska inte använda blästermedel som innehåller metaller, utan bara glas, soda, tvättad metallfri sand eller liknande.

Behövs det spacklas så använd ett spackel som är fritt från andra metaller än bara 100% aluminium om det är ett epoxispackel. Finns epoxispackel där man blandar ett pulver med en flytande bas och pulvret får bara bestå av 100% aluminium. Går t.ex. inte att köpa på lågprisvaruhusen, duger kanske till aluminiumfälgar men inte till ett drev som sitter under vatten 4–6 månader om året.

Tvätta med bromsrengöringsmedel eller liknande (fritt från fett) innan målning påbörjas.

Grundfärgen du använder skall vara avsedd för aluminium och skall vara fri från metaller som t.ex. zink, det skall alltså inte vara en s.k. "rostskyddsprimer". Jag brukar alltid använda Mercury Marine Light Gray Primer som funkar bra på aluminium och det räcker inte med ett eller två lager, utan flera lager och mellanslipning med våtslip om det behövs.

Därefter valfri metallfri lackfärg i flera lager t.ex. Yanmar original sprayfärg och skall man använda drevfärg/anti-fouling måste denna vara helt fri från metaller, koppar är aluminiums värsta fiende...

Byt zinkanoden oftare än man tror...

Googla: Galvanisk korrosion båt, finns även flera trådar på MG om detta ämne.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden på ditt drev visar 2 gråa nyanser, ljus och mörkare. Jag gissar på att den ljusgrå är metall och den mörkgrå är primer. I så fall är inte mycket som är metallrent.

Jag skulle inte rekommendera att ta bort all färg. Det är riktigt svårt att få färg att fästa på aluminium. Detta beroende på att den metallrena ytan mycket snabbt oxiderar och att färg fäster dåligt på aluminiumoxid.

Det finns (förbjudna) vätskor som "passiviserar" aluminiumet tills du får färg på den, efter slipning - men de är svåra att få tag i. Jag slipar rent metallytorna och lägger på en primer. Sen slipar jag i primern, innan den torkar och målar sen lite primer till. Låt sedan primern torka ordentligt.

Man måste använda rätt lösningsmedel för tvätt av ytan (inte aceton) och sedan måste de olika färgerna passa mot/med varandra, eller rättare sagt dess olika lösningsmedel. De kan inte ha samma lösningsmedel, då löser de varandra.

Jag har provat 3-4 olika färgkombinationer och fastnat för Internationals Interprotect (2-komponents). Därefter sprayar jag international Trilux propeller direkt på primern.

Spackla gör jag inte, då dessa ojämnheter inte har mer än kosmetiskt betydelse.

Ja, ofta ramlar den nylagda primern av under året, vilket åter visar vilket problem det är att måla aluminium. Inget jag har målat sitter så bra som original. Därför vågar jag inte att göra det metallrent.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-01-24 vid 15:54 skrev Eld-:

Hur länge väntar du mellan målning med primer och täckfärg? Om man väntar för länge fäster det inte.

Brukar nog lägga primer en dag, och sedan täckfärg nästa. Det verkar kunna vara en del av problemet att jag väntar för länge. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att måla över dagen efter ska inte vara något problem. Der är när man väntar många dagar, veckor eller månader det blir problem. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag målade drevet, 120S, så slipade jag med 180 papper och tvättade sedan med tinner och nästan direkt sprutade jag på etsande färg. Därefter lade jag på tre lager epoxy, VP grundfärg och VP drevfärg. VP färgen har släppt på några ställen men inte epoxyn. Jag tror jag missade lite vid rengörningen och slipningen av epoxyn. Det är sex år sedan jag målade.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev excel319:

När jag målade drevet, 120S, så slipade jag med 180 papper och tvättade sedan med tinner och nästan direkt sprutade jag på etsande färg. Därefter lade jag på tre lager epoxy, VP grundfärg och VP drevfärg. VP färgen har släppt på några ställen men inte epoxyn. Jag tror jag missade lite vid rengörningen och slipningen av epoxyn. Det är sex år sedan jag målade.

Visst är 120S ett aluminiumdrev, eller hur ? Etsande färg låter intressant, undrar om den jag har är lite etsande, för det bubblar och fräser när man sprutar på den. Tycker din metod låter intressant för jag har väldigt goda erfarenheter av epoxy, det fäster fint på de mest omöjliga ställen. (International Black Tar) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev saltpeter:

Visst är 120S ett aluminiumdrev, eller hur ? Etsande färg låter intressant, undrar om den jag har är lite etsande, för det bubblar och fräser när man sprutar på den. Tycker din metod låter intressant för jag har väldigt goda erfarenheter av epoxy, det fäster fint på de mest omöjliga ställen. (International Black Tar) 

Japp, det är aluminium i drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...