Gå till innehåll
fredag 23 januari 2026
Stormfocken

Hur skydda däcket bäst?

Rekommendera Poster

Har sedan i somras börjat processen att få mitt däck (Albin 78) i bra skick. Tvätt med abnet, sedan skrubbat med vatten, sedan gnuggat med våtservetter (!) och mer skrubb direkt efter våtservetterna. Svårare partier har också rubbats och i några fall även slipats med fint slippapper. Resultatet blir sammantaget ganska bra och kul att de billigaste våtservetterna funkar så bra, väldigt effektiva!

Men hur skyddar man bäst den nya fina ytan? Polera och vaxa? Också där det är halkskydd ("knottrig" yta)? Hur gör ni?

Alla tips mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Stormfocken:

Men hur skyddar man bäst den nya fina ytan? Polera och vaxa? Också där det är halkskydd ("knottrig" yta)? Hur gör ni?

Jag använder vax för halkskydd, tex det här.

Rätt bökigt att få ner i halkskyddet i begränsad/lagom mängd men med en trasa och sen en rotborste som dras åt olika håll efter mönstret så brukar det funka ok.

• Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Alltså ett ”vanligt däck” bara plast ingen teak?

Ja däck med olika typer av ”struktur” alltså halkskyddsmönster kan vara litet svåra, då smutsen kan fastna i mönstret.

Jag tvättar mitt om våren med högtryckstvätten, först lägger jag på ”högtrycksschampo” som får ligga på en stund, sedan går jag på med högtryckstvätten och turbomunstycket.

Om det finns svår smuts kvar kan en kombination av Abnet och en roterande borste i skruvdragaren fungera väldigt bra. Jag kände inte till att det finns ett halkfritt vax, så tack för tipset!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev Stormfocken:

Japp, vanligt däck, inte teak!

Ja då kan du  ju skrubba rätt så ordentligt utan att skada någonting.

Högtryckstvätten i all ära, men den stänker ju en hel del, så omkringliggande båtar kan ju bli nedtstänkta.

Men när det är halkskyddsmönster på däcket kan ju smutsen fastna rött så orderligt.

Det säljs ju numera relativt mjuka och runda borstar att sättas fast i skruvdragarens chuck, jag minns nu inte om jag har Biltemas eller Julas, fungerar iallafall bra. Tidigare har jag använt en annan sådant roterande verktyg, men hårdare borst av någon slags glasfiber, varning för den! All smutsen försvinner visserligen, men det gör även plasten under och den repar rostfria beslag.

Barnbarn och ombordvarande hundar har några gånger trampat i sådan där asfalt (eller vad det är) som ligger på gator i skarvarna, och som blir kladdig när det är varmt. Sedan har det blivit fot- och tasspår på däcket. Då får man tvätta fötter, tassar och däcket med lösningsmedel. Det som barn och hundarna inte protesterat mot är bromsskivespray, ett lösningmedel baserat på isopropanolalkohol. Thinner och aceton löser ju asfalt eller om det är någon tjära, men det är vävnadsretande och direkt ohälsosamt, och aceton löser nu öven båtens plast, så om man absolut skall tvätta med aceton skall man vara snabb och försiktig.
Senare har jag tvättat bort sådant kladd samt samt utspilld spillolja med Abnet.

Såpa och Abnet är nu förstahandstvättmedel ombord. Det såpan inte löser tar abneten.

För att då återgå till frågan hur man skyddar… så har jag inte skyddat däck eller rufftak sedan jag för många år sedan halkade illa och skadade mig på ett vaxat rufftak som hade halkskyddmönster. Trots att jag sedan idag vet att det finns ett halkfritt vax, så kommer jag att avstå, håller man däck och rufftaket fortlöpande rent så tycker inte jag att det skall skyddas mer. En hink i en lina, och en relativt hård levang samt så den roterande borsten att ta till vid behov är vad man behöver ombord.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja då kan du  ju skrubba rätt så ordentligt utan att skada någonting.

Högtryckstvätten i all ära, men den stänker ju en hel del, så omkringliggande båtar kan ju bli nedtstänkta.

Jag brukar skura halkskyddsmönstret med en rotborste och Abnet. På båtens ganska smala skarndäck så skurar jag med foten på rotborsten. 
Högtryckstvätten brukar inte få bort all smuts. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

men hårdare borst av någon slags glasfiber, varning för den! All smutsen försvinner visserligen, men det gör även plasten under och den repar rostfria beslag.

Tackar för långt bra svar! 

Vad gäller roterande borstar på skruvdragare så hag jag använt dem från Hornbach - funkade bra på smuts. För påväxt använde jag en roterande borste med borst av nylonöverdragen koppar (också från Hornbach). Det funkade utan repor. Bäst mot hårt sittande påväxt var dock en riktigt kraftig rotborste och hårt arbete. 

Ja, halka vill man ju inte - kanske prövar antihalkvax på några mindre ytor och om det funkar kan man ju lägga det på resten av däcket. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Stormfocken:

Ja, halka vill man ju inte - kanske prövar antihalkvax på några mindre ytor och om det funkar kan man ju lägga det på resten av däcket. 

Det jag länkade till funkar bra tycker jag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2026-01-20 vid 23:13 skrev ChristerN:
2026-01-20 vid 17:09 skrev Stormfocken:

Det jag länkade till funkar bra tycker jag.

LeFant:s antihalkvax funkar, men det är som sagt lite meckigt både att få dit det och att polera.

Vi använder trassel för att få dit vaxet ända ner i knottermönstret och en mjuk panelborste för att polera.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...