Gå till innehåll
söndag 25 januari 2026
Los_capitanos

Fuktgivare ger utslag -- hittar ingen fukt dock

Rekommendera Poster

17 timmar sedan skrev Hybro:

Jaha.... Nu måste det väl till nån annan mätmetod då TS skrev:

Vad finns det för alternativ?

Behålla båten eller hitta någon som kan leva med att mätaren ger utslag. (Hoppas så klart att varvet kommer med en bra förklaring)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Boanjohan:

Du verkar ju ändå vara öppen för små borrhål i innertaket. Kanske kan denna typ fuktmätare vara ett alternativ då. Borra parvis med små hål (ser ju ut att räcka med 1-2 mm) med bredd motsvarande mätstiften. Se vad resultatet blir när man då mäter direkt i ballsaträt. Mätare av denna typ verkar ju vara lämpliga för just trä.

Screenshot_20260122_185712_Chrome.jpg.b1b5b8baba7d190687a1c316b12f5569.jpg

Enligt killen som hjälpte mig med borrhålen skulle det drypa ut vatten med tanke på vad mätaren visar. Balsat är som sagt torr.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Enligt killen som hjälpte mig med borrhålen skulle det drypa ut vatten med tanke på vad mätaren visar. Balsat är som sagt torr.....

Då borde väl denne kunna skriva ett utlåtande om just detta, dvs en bekräftelse till hugade spekulanter om att det, oavsett att mätaren indikerade, inte fanns någon fukt. Och definitivt inte var dyblött, som mätaren tyckte att det borde varit.

Det är ju väldigt tydligt att indikeringen var falsk och berodde på att "något" (t ex i materialet) lurade instrumentet. Borde väl en seriös besiktningsman kunna intyga, på samma sätt som de är väldigt snabba på att intyga saker åt andra hållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minutes ago, Los_capitanos said:

Vi har borrat i innertaket som sagt, där tramexen tjuter som mest. Hittar dock ingen fukt, allt verkar tort och ingen lukt. Killen som hjälpte mig sade att i skrov, där mätaren visade på fukt, efter borrning luktade det som..... 17. Här, som sagt, är det luktfritt.

Känner inte igen det här alls om jag ska vara ärlig. Har rivit rätt många kvadratmeter balsadäck i alla olika stadier av förruttnelse utan att någonsin reagera på att lukten skulle vara en faktor. 

Är även lite skeptisk till att balsan nödvändigtvis behöver upplevas som fuktig i handen vid borrprov med det mätvärde som visas på bilden. Vad jag kan minnas har mätaren slagit hela vägen i botten överallt där jag hittat balsa som inte upplevs som torr mellan fingertopparna.

Har några knacktest gjorts utöver mätning med fuktmätaren? För vana händer och öron säger den lilla kulhammaren mer än vad en Tramex Skipper kan göra. I bästa fall används båda metoderna som stöd till varandra. Eventuell delaminering (du nämnde potentiella hålrum med kondens ovan) hittar inte mätaren men går inte att missa när man knackar. 

Har det läckt någonstans är det nästan helt säkert vid mastens beslag på styrbordssidan iallafall, så som den potentiella fuktens utbredning ser ut. Huruvida detta är en möjlighet eller ej beror på hur däcket är konstruerat. Vissa varv kapslar in allt distansmaterial i enkellaminat vid kritiska beslag. Andra räknar med att tätningsmassan vid beslagen aldrig kommer fallera, med tråkiga konsekvenser ifall den gör det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Kanske, kanske inte att det skulle drypa, jag har ingen erfarenhet av fuktmätning. @Virvelvind verkar dock ha erfarenhet och verkar inte vara övertygad. 

Min tanke var mer att verifiera eller avfärda med en mätare som mäta på annat sätt, som jag antar denna gör.  Om du borrar och mäter direkt i trät med denna mätare och denne visar normala värden så har du ju då två objektiva bevis på att allt sannolikt är okej (borrproven av balsan med visuel bedömning som ni redan gjort samt då även mätning med annan mätare).

Skulle även denna mätare däremot visa på värden som indikerar fukt så är det kanske så att det faktiskt är ett problem eftersom du då mätt direkt i trät. Beaktat det som @Virvelvind skriver så verkar det ju kunna vara fuktproblem även om balsan upplevs torr och luktfri.

I annat fall har du ju inga alternativ än att skära ut en större bit som jag antar man då kan väga på extremt noggran våg, torka och väga igen, vilket borde ge ett exakt svar på mängd och kvot vatten i trät.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har rivit och reparerat två balsadäck så besiktningsmannen har nog mer erfarenhet. Jag reagerar bara på att han tvärsäkert vågar lova att det hade luktat ifall det funnits fukt. Det kan lukta men behöver inte nödvändigtvis inte göra det enligt min erfarenhet. Den balsa jag har rivit ut har i vart fall inte luktat, mer än en lättare doft av jord där den varit väldigt rutten. 

Ytterst skulle jag säga att det väsentliga är att reda ut ifall det finns någon delaminering. Fukt sprider sig inte särskilt bra horisontellt mellan fibrerna i balsan utan behöver luckra sig fram i gränsytan mellan distansmaterialet och laminatet för att komma åt ändträt. Främst då via frostsprängning under vinterhalvåret. Så om det nu skulle vara en fuktskada av konsekvens så är det inte så sannolikt att den kan växa sig så här stor utan att orsaka delaminering bitvis.

Det första jag hade gjort om jag fick titta på båten hade varit att skruva ner innertaket och plocka fram hammaren och knacka mig runt en stund och känna efter och lyssna. Eventuell delaminering är omöjlig att missa, det låter tydligt ihåligt och trasigt när man knackar på ytor där distansmaterial och laminat inte sitter ihop som de ska. Särskilt nyfiken hade jag varit längs långsidan av balsapanelerna åt styrbord för att det är den lägsta punkten. Finns vatten i däcket vill det gärna söka sig dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...